Societat 11/10/2019

Guillem Ferrer afirma que l'educació ha d'estar més centrada en el cor que en el cap

La Fundació Camper du a terme a Pollença la 15a trobada 'Terra, ànima i societat', adreçada a famílies, docents i ciutadania

Maria Fuster
2 min
Guillem Ferrer, Jaume Santandreu i Albert Casal

PalmaGuillem Ferrer, membre de la Fundació Camper, ha assegurat que en la majoria dels centres educatius l'atenció està centrada en el cap, i no en les mans ni en el cor. "L'educació necessita saviesa i amor, que continuen sense ser presents a les escoles", afirma. Ferrer ha presentat aquest divendres la quinzena edició de la trobada 'Terra, ànima i societat', adreçada a docents i a la ciutadania.

Les conferències tindran lloc a Pollença els dies 12 i 13 d'octubre. Entre els participants hi ha Satish Kumar, el fundador a Hartland de l'escola The Small School, pionera en educació holística; el psicòleg i especialista en salut mental Jaume Santandreu; l'activista Albert Casals, que ha viatjat en cadira de rodes pel món, i Susana Ortiz, mestre de no-dualitat i autora del poemari 'El murmuri del silenci'.

En la presentació de les jornades, Santandreu ha estat molt crític amb l'ensenyament oficial. "Quan jo anava a escola, hi havia una nina amb anorèxia per centre, ara n'hi ha una per classe. El sistema educatiu que tenim ha fet qualque cosa per aturar-ho? La salut mental hauria de ser important, però sembla que no és cosa seva", ha afegit. També ha remarcat que a principi del segle XX només l'1% de la població patia problemes de salut mental, fa 25 anys era el 10% i actualment el 30% de les persones han tingut ansietat i o depressió. D'altra banda, ha insistit que l'aprenentatge només pot donar-se si és voluntari.

Albert Casals ha mirat cap enrere i des de la perspectiva històrica ha explicat que va ser a Prússia on es va crear l'educació, perquè els pares treballaven a les fàbriques i "es va crear un espai no per ensenyar, sinó per aprendre a obeir". Casals ha reflexionat sobre el tema recordant que "abans no existia l'educació, una tribu indígena no té educació". Creu que hauria d'existir una escola lliure, sense professors, a tot estirar adults, però sense la relació de jerarquia ni el "jo t'ajut".

stats