Mobilitat
Societat 13/12/2023

La DGT considera que el carril Bus-VAO ha estat un encert

El Consell de Mallorca vol eliminar aquesta via, però la DGT no li ho deixa fer

3 min
Retencions a l'entrada de Palma a l'alçada del Bus-VAO

PalmaA diferència del que opina el Consell de Mallorca, segons la Direcció General de Trànsit (DGT), el carril Bus-VAO de Palma funciona bé. “S'ha constatat que la seva implantació, en general, ha estat positiva”, expliquen fonts de la institució, especialment en tot el que té a veure amb la “promoció d'un canvi de mentalitat en els hàbits de mobilitat quotidiana dels ciutadans, mitjançant la disminució dels vehicles en les vies d'accés a la ciutat de Palma, el foment i millora dels temps del transport públic i l'aprofitament dels vehicles amb alta ocupació”. I així es va traslladar ahir, dimarts, 12 de desembre, a la Conselleria insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures, a través d'una carta signada pel màxim responsable de la DGT, Pere Navarro.

El Consell de Mallorca no vol el carril Bus-VAO, una infraestructura impulsada per l'anterior equip del govern insular, que el PP es va comprometre a eliminar en el seu programa electoral. Però la decisió no depèn de la institució insular, ja que es tracta d'una competència estatal. Per això, el nou equip del Consell havia presentat informes tècnics a la DGT justificant l'eliminació del carril, a més de manifestar en diverses ocasions, des que va accedir al govern insular, la seva queixa per no haver rebut resposta de Trànsit a les seves reclamacions. Aquest dimarts va arribar la contestació en forma de carta, una decisió que no és ferma encara i que no ha agradat gens al conseller Fernando Rubio, que ja ha anunciat la presentació d'un recurs.

Des del Consell afirmen que el carril, que es va posar en marxa el mes de novembre de 2022, no compleix els objectius fixats i, a més, ha suposat un increment de la sinistralitat.

Un Bus-VAO millor

Fonts de la DGT expliquen que Pere Navarro ha informat el Consell que pretenen introduir modificacions que facin el Bus-VAO més eficient i segur, entre d'altres, “la inclusió de franges horàries en el seu ús”. En concret, es refereixen a mantenir-lo obert en les hores de més afluència de trànsit, cosa que en suposaria un funcionament parcial als matins.

Per altra banda, la DGT ha previst fer reunions amb les diferents administracions implicades, com la Prefectura Provincial de Trànsit i el Consell Insular de Mallorca “per tal de tenir en compte la seva opinió abans d'adoptar les decisions que procedeixin respecte de l'eina de control i vigilància del trànsit en els accessos a Palma com és el Bus-VAO”.

Les previsions que maneja la DGT són que, una vegada que la resolució per la qual s'estableixen mesures especials de regulació de trànsit durant l'any 2024 es publiqui al Butlletí Oficial de l'Estat, segurament la segona quinzena de gener de 2024, es podrà facilitar més informació.

L'oposició celebra la decisió de la DGT

La socialista Catalina Cladera ha celebrat que la DGT hagi apostat per mantenir el carril Bus-VAO i ha assenyalant que "la Direcció General de Trànsit confirma la nostra visió que el carril aposta per la mobilitat sostenible i moderna, com passa a les grans ciutats europees". Cladera ha recordat que ja des del moment de la seva implantació, l'anterior administració del Consell "va obrir les portes a modificar-lo i millorar la funcionalitat del carril", un fet que ara queda reforçat amb l'apunt de la DGT per fer el carril funcional en hora punta. "No té ni cap ni peus voler retirar el carril per complir un caprici electoral de senyor Galmés", ha indicat la portaveu dels socialistes del Consell.

Per la seva banda, el portaveu de MÉS per Mallorca, Jaume Alzamora, ha acusat el pacte PP-Vox d’actuar en contra de l’interès general i ha lamentat l'anunci de la institució insular de recórrer contra la decisió de la DGT. Segons Alzamora, la resposta de la màxima autoritat viària “evidencia que el president Galmés ha quedat atrapat en les seves mentides, les falses promeses i els anuncis populistes”. De fet, el portaveu ecosobiranista ha lamentat la “dèria obsessiva del PP per continuar omplint de cotxes i fum les carreteres de Mallorca. Alzamora ha recordat que totes les propostes en matèria de mobilitat del PP només preveuen facilitats per incrementar l’ús del vehicle privat.

stats