UNA LLENGUA PER ROMPRE EL SILENCI

El dret d’aprendre per un present i futur tan valuós com la resta

L’escola La Puríssima de Palma, l’únic centre de les Balears que treballa amb infants amb dèficit auditiu

A l’escola de La Purísima es fan classes per a infants amb discapacitat auditiva. S’ensenya a parlar aquells alumnes amb restes d’oïda, mentre que amb aquells que són totalment sords s’hi comuniquen  en llengua de signes.
Martí Gelabert
26/11/2016
4 min

PalmaEls infants sords també necessiten que el sistema educatiu els ofereixi les eines necessàries per tenir un present i un futur que és tan valuós com el de la resta de nins. A Palma, l’escola de La Puríssima és l’únic centre que es dedica a l’atenció dels alumnes amb discapacitat auditiva. El seu director, Ventura Blach, explica que La Puríssima va néixer amb l’essència de ser un centre d’educació especial per estudiants amb dificultats sensorials. Però que, amb els anys, s’ha anat transformat en un d’integració. En concret, són quatre aules dedicades a nins amb aquesta discapacitat. De fet, s’espera poder-ne ampliar l’oferta, ja que tenen 10 aules autoritzades pel Ministeri d’Educació, tot i que només aquestes quatre estan concertades. Privatitzar la resta no s’ha pogut dur a terme per motius econòmics.

Com s’hi ensenya i com aprèn l’alumnat? L’objectiu de l’escola és fer-los aprendre aquelles coses que, el dia de demà, els seran veritablement útils. Hi ha 25 alumnes al centre d’educació especial. No tots són sords, ja que, si bé se’ls prioritza a l’hora d’escolaritzar, si no s’omplen les places hi poden accedir infants amb altres discapacitats. També hi ha un centre ordinari. Una de les modalitats que s’ofereixen és l’ensenyament combinat. És a dir, es mesclen els dos centres per tal d’integrar i incloure els estudiants. “L’objectiu de les àrees que fan al centre ordinari no és tan curricular, sinó de socialització, de normalització de la seva vida i de relacions socials”, explica l’orientadora de La Puríssima, Margarita Mestre. A l’escola també disposen de les figures d’especialista en suport pedagògic, auxiliar tècnic educatiu, personal d’atenció a la diversitat i logopeda. De fet, la logopeda del centre destaca que es treballa, sobretot, l’estimulació de l’audició i llenguatge. “Aprofitam els implants coclears per entrenar-los, sobretot la parla”, detalla, tot i que no es tanquen a utilitzar la llengua de signes si és necessari. “Fem ús de tots els mitjans perquè els alumnes puguin comprendre i comunicar-se”.

Només a unes passes del seu despatx hi ha la classe de Mar, que ensenya a infants d’entre sis i dotze anys. Les aules no es divideixen per edats, sinó per nivell auditiu, curricular i edat cronològica. “Sobretot fem feina de lectoescriptura”, explica Mar, a qui topam ajudant els seus tres alumnes -en té cinc a l’aula, normalment- amb la construcció de frases. Ensenyar l’idioma, tot el que engloba el llenguatge, té especial importància, ja que acaba incloent totes les àrees i matèries. “Per un sord profund, aprendre una llengua oral és com aprendre un altre idioma”, apunta Mestre.

Projectes

Una de les metodologies de treball que s’utilitza a l’escola també és la de projectes. Alicia és la cap d’estudis de La Puríssima i explica que l’any passat es va dur a terme un particular Master Chef. “Treballam totes les àrees: llenguatge, les receptes, anar a fer la compra, comparar preus...”, explica Alicia. Ara fan una classe de teatre, en què la idea és similar. A partir d’un tema -per exemple, l’edat moderna-, es treballen diferents assignatures. “Ho agafes tot: plàstica, medi... el guió el fan ells i cadascun agafa un rol. Els motiva molt”, detalla, i apunta: “Es treballa molt la part emocional, les característiques físiques, identificar com se senten, etcètera”.

Cati treballa amb els alumnes més grans. Omplen moltes fitxes, tot molt visual. Mestre apunta que no s’utilitzen llibres: “Es com fer un vestit a mida per cada alumne, intentes que la majoria sigui en comú però pots treballar a diferents nivells”. Cati corrobora que els mestres s’han d’aptar als ritmes de cada alumne, i que estan satisfets pels resultats. “Potser no es veu en el dia a dia, segurament no es pot valorar. Tanmateix, quan veus com han vingut i com se’n van, és quan experimentes una sensació de més satisfacció”, assegura Cati.

A la classe del costat, Magdalena, que també treballa amb els més grans, explica que les matemàtiques “solen agradar bastant” als seus alumnes, sempre amb excepcions. Però el més important de tot és treballar “amb allò que els motiva”. Per part seva, Mestre conclou que “quan arriba a aquesta edat, és quan veuen la necessitat que tenen de poder entendre”.

Més enllà de l’educació obligatòria

A l’escola de La Purísima, més enllà de l’escola d’ensenyament especial, també es cursa Formació Professional específica. És d’auxiliar de serveis i de serveis administratius. Allà, els alumnes que ho desitgen poden continuar al mateix centre de manera més còmoda. L’altre centre específic està situat a Son Ferriol, on es duen a terme altres cicles. Per tant, hi assisteixen alumnes amb altres deficiències. A La Purísima, se’ls prepara per entrar a la vida laboral de la manera més pràctica. Se’ls ensenya a arxivar, imprimir, escanejar... i a demostrar que tenen aptituds que el dia de demà els permetran ser autosuficients. Als alumnes se’ls veu contents. Aprenen a socialitzar-se, normes no escrites de comportament i a assegurar-se un futur. Perquè les capacitats hi són. I de ganes tampoc no en falten. Un dels reptes que es demana, des de la comunitat educativa, és precisament posar en valor la FP i normalitzar la situació d’aquells estudiants que presenten més dificultats que la resta.

stats