Societat 07/05/2021

El Consell no compleix amb la reducció de l'autopista de Campos i indigna els ecologistes

El GOB ho titlla de "patètic", mentre que Terraferida responsabilitza MÉS i Podem per "col·laborar en la mentida del PSIB"

2 min
Vista aèria de les obres de l'autopista de Campos.

La modificació del projecte de l'autopista de Campos que el Consell de Mallorca va anunciar el 2018 per reduir-ne l'amplada finalment no s'ha duit a terme com estava previst. La consellera insular de Territori d'aleshores i actual consellera de Presidència del Govern, Mercedes Garrido (PSIB), va comunicar en plena polèmica un canvi per minvar l'amplada en nou metres, però a poques setmanes perquè acabin les obres la reducció ha quedat en un metre a la majoria de trams de la via. El GOB ha titllat l'incompliment de "patètic", mentre que Terraferida responsabilitza MÉS i Podem per "col·laborar en la mentida del PSIB". Les dues entitats formen part de la Plataforma Antiautopista.

Fonts del Departament de Mobilitat i Infraestructures, liderat pel conseller Iván Sevillano (Podem), al·leguen que l'única manera per reduir-ne l'amplada és aferrant els vials de servei al traçat de l'autopista, però afegeixen que això no s'ha pogut fer en molts casos a causa de l'orografia del terreny. "Hem reduït l'amplada el màxim possible on hem pogut", apunten les mateixes fonts consultades. Garrido, però, va dir a finals de 2018 que l'amplada es podia reduir "gairebé 10 metres lineals, de manera que passaria de 54,82 metres a 45,50". Això hauria minvat la superfície ocupada per l'autopista, que passaria de 80.000 metres quadrats a 70.000, segons va informar la consellera. Malgrat que fa gairebé quatre anys el Consell va fer el càlcul, fonts de Mobilitat ara diuen que és difícil fer-ho. La mitjana de l'autopista, però, només s'ha reduït de dos a tres metres, segons l'informe tècnic presentat dijous a la comissió informativa del Consell, que ha avançat Diario de Mallorca i al qual ha tingut accés l'ARA Balears.

"Quan es va anunciar ja ho vàrem assumir com una mentida, que és el que finalment ha estat", critica la portaveu del GOB, Margalida Ramis. "Es fan els llests per intentar calmar les protestes i acaben quedant permanentment en evidència. Patètic i indignant", ha afegit l'ecologista. El portaveu de Terraferida, Jaume Adrover, ha recordat que fa poc més d'un any varen denunciar que el Consell no havia reduït la mida de l'autopista com va anunciar. "Mentir a Mallorca no té cap cost polític. És terrible", lamenta l'activista. "La mentida no només és del PSIB, perquè MÉS i Podem ho sabien i els hi va ser igual; hi van col·laborar", ha assenyalat Adrover, que ha advertit que "després venen eleccions, la gent generalitza, no els creu i no hi participa".

Cal recordar que el Consell ordenà l’estudi de la reducció de l’autopista Llucmajor-Campos tres mesos després d’anunciar-ne la modificació. Garrido va fer pública la reducció el 27 de novembre de 2018, quan aprofità l’assistència de representants de la Plataforma Antiautopista en una audiència pública del Consell. En canvi, la proposta de l’ordre d’estudi d’aquesta variació del projecte té com a data el 26 de febrer de 2019.

stats