Vaga dels autobusos

Les claus per entendre la 'revolta' dels treballadors del TIB

A més d'un augment de sou, demanen mesures per acabar amb la saturació dels busos i que els respectin els descansos

Alguns conductors eviten fer el cafè o anar al WC per no ser insultats.
3 min

PalmaEls treballadors del TIB varen convocar una vaga —primer en dies puntuals i després indefinida— que ha acabat amb un enfrontament obert entre els representants sindicals (SATI) i la patronal. "Han fugit com a rates", han arribat a dir els representants dels treballadors sobre els intents infructuosos per arribar-hi a un acord. Convençuts que han de continuar defensant els seus drets, han creat una caixa de resistència per compensar la pèrdua d'ingressos durant la vaga. Després de vuit mesos de negociacions, reivindiquen una pujada del 8,5% per recuperar el poder adquisitiu perdut els darrers anys per la inflació i regular la seva jornada laboral per garantir els descansos dels conductors. L'horabaixa d'aquest dijous, però, les parts han arribat a un principi d'acord per desconvocar la vaga del TIB. Com han arribat a aquesta situació? Els factors en són múltiples: creixement de viatgers sense mitjans per atendre'ls, falta de previsió, els efectes de la massificació turística i estrès laboral per ansietat, entre altres causes.

Creixement de viatgers

Les xifres del Consorci de Transports de Mallorca referents als busos recullen l'increment exponencial d'usuaris, que satura algunes línies i genera nombroses queixes. El 2024 es va acabar amb 28,3 milions de passatgers, el triple que fa poc més de cinc anys. El Pacte havia calculat 11 milions de passatgers a l'hora d'adjudicar el servei el 2019. Per atendre'ls, varen agrupar les antigues línies en tres zones principals, adjudicades a tres empreses diferents fins a 2030.

El tsunami d'usuaris des de la pandèmia amenaçava de provocar un veritable col·lapse i el Govern es va veure obligat a revisar el contracte del Pacte amb un increment d'inversió del 47%. Dels 43 milions d'euros anuals invertits fins a 2024, han passat enguany als 63,6 milions, una xifra que el Govern té previst mantenir.

Usuaris del TIB a Mallorca.

Manca de personal

Quan es va crear el servei es va estimar una flota i un personal necessari per cobrir 16,5 milions de quilòmetres en un any. Avui, aquesta xifra ha pujat un 50% i se'n fan 24,6 milions cada any. Els quatre primers mesos de 2025, l'increment és d'un 20%, més enllà de les previsions del Consorci de Transports de Mallorca.

Tensió creixent

Tot i les mesures per ampliar els recursos públics, que inclouen la incorporació progressiva de 37 busos nous i més xòfers, la realitat va per davant i algunes línies són un infern per als usuaris i els conductors. El portaveu dels usuaris del TIB, Marc Crespí, denuncia que el problema no és només l'augment del trànsit. "Hi ha massa pocs busos directes, el trajecte és etern i, a més, de vegades et jugues quedar a terra. Estic convençut que el Govern anterior no ho va calcular bé. Segurament els tacògrafs no tenien tota la informació real de les hores i quilòmetres recorreguts i, quan varen fer les adjudicacions, varen partir d'un escenari insuficient", explica.

La gratuïtat

Malgrat que la gratuïtat del transport públic es considera una bona mesura per fomentar el transport públic, el sindicat dels treballadors denuncia que el servei "necessita més recursos per no funcionar de manera precària". I les empreses no en posen més perquè el contracte ja està adjudicat. "Els han incrementat al màxim que es podia per no haver de tornar a licitar-lo. La pressió ve dels mateixos usuaris. Arribes amb la llengua fora a una aturada i, quan obres la porta, ja en tens uns quants que t'assenyalen el rellotge i t'increpen. De vegades, alguns companys s'estimen més no anar al bany durant hores per no rebre insults", expliquen fonts sindicals.

Les xifres d’un servei desbordat

20% més de passatgers

El creixement de passatgers no atura i els primers quatre mesos del 2025 ja s’ha incrementat un 20% el nombre d’usuaris. Si continua així, se superaran els 30 milions.

1% d’usuaris que no hi caben

Un de cada 100 passatgers que esperen a una aturada del TIB no pot pujar al vehicle perquè va ple. Un 84% aconsegueix fer el trajecte assegut, segons dades del Consorci de Transports.

24 milions de quilòmetres anuals

Els busos del TIB van recórrer, a Mallorca, 24,6 milions de quilòmetres el 2024, un 50% més del que s’havia previst quan es va tornar a adjudicar el servei el 2020.

No respectar els descansos

El sindicat demana no fer més de vuit hores i mitja al dia i gaudir dels 30 minuts de descans, com a molt dividits en dos de quinze minuts. Els treballadors denuncien que han de passar tota la jornada sense moure's del seient i que passen el descans cobrant els passatgers.

Passatgers que van drets per carretera

Un dels problemes que els usuaris critiquen més és "haver d'anar drets, de vegades fins a una hora de trajecte", explica Ana Maria González, usuària habitual del TIB. "Tens dos turistes que han sortit de marxa tota la nit, van gats i se t'aferren amb pudor d'alcohol, mentre que tu vas dreta resant perquè el xòfer no hagi de fer una frenada brusca. Arribes a la feina amb una nerviada. No és normal", denuncia. "La normativa ho permet, fins i tot per autopista, mentre no superis la capacitat de la fitxa tècnica del vehicle, però això no és manera", assegura el conductor i sindicalista Joan Rodríguez. "Jugam amb foc, i els professionals no ens cansam de dir-ho", insisteix.

stats