Llengua

El català com a part de la responsabilitat social de les empreses i com a via per connectar amb els consumidors

Les jornades organitzades per l'Institut d'Estudis Baleàrics s'omplen d'iniciatives que combinen estratègia empresarial i foment de la llengua pròpia

Imatge de grup dels principals ponents de les jornades d'aquest dimarts al Parc Bit
ARA Balears
12/11/2025
2 min

PalmaLa jornada 'La responsabilitat social de les empreses: l’aspecte lingüístic', organitzada per l’Institut d’Estudis Baleàrics, ha reunit aquest dimarts nombrosos professionals del món empresarial i de la gestió lingüística per reflexionar sobre el paper del català –i de les llengües pròpies en general– dins l’estratègia de responsabilitat social corporativa. L’acte ha tingut una notable assistència de públic, que ha mostrat un interès creixent per entendre com les empreses poden contribuir a la normalització lingüística des del seu compromís social i des de la seva relació quotidiana amb clients i treballadors.

L’expert Josep M. Canyelles, especialista en responsabilitat social de les empreses i organitzacions, ha obert la jornada posant en relleu que “la gestió responsable no només inclou aspectes mediambientals o laborals, sinó també culturals i lingüístics, com a expressió del respecte a l’entorn on l’empresa actua”.

Tot seguit, Belen Uranga, investigadora del Soziolinguistika Klusterra, ha presentat el projecte ERALAN, un model pioner de gestió de la responsabilitat lingüística en empreses basques. L’experiència gallega també ha estat present amb Marta Besada i Rosa M. Cardeso, que han exposat iniciatives de dinamització del gallec a través de programes com els Premios Manuel Beiras, Galego Empresas i Videoconsellos, impulsats a Santiago de Compostel·la.

Per part del Consorci per a la Normalització Lingüística, Guillem Pujades i Mireia Adell han explicat diverses accions per promoure l’ús del català en l’àmbit comercial, mentre que Immaculada Cerdà, de la Diputació de València, ha posat en valor la importància d’un ús proper i quotidià de la llengua en iniciatives com 'Som de barri, de ciutat... o com agrair que et reben amb un “bon dia”'.

La jornada també ha abordat la dimensió legal i cívica amb la intervenció de Bernat Prats, de la Plataforma per la Llengua, i ha culminat amb una taula rodona sobre bones pràctiques empresarials, moderada per la periodista Cristina Bugallo, amb la participació de representants de Set Hotels, Melicotó, Agromart, Joan Marc Restaurant i Picnic Comunicació. Els empresaris assistents han coincidit a destacar que el compromís amb el català no només reforça la identitat i la cohesió social, sinó que també acosta les marques als consumidors i en millora la imatge corporativa.

Per la seva banda, Pedro Vidal, director general de Política Lingüística, i Llorenç Perelló, director de l’Institut d’Estudis Baleàrics, han remarcat la importància de promoure un ús habitual del català dins el món dels negocis i han subratllat que “s’estan fent passes decidides en aquesta direcció”, amb la col·laboració creixent del teixit empresarial i de les institucions públiques. El foment d'aquestes iniciatives, han remarcat, promou la proximitat amb el client, la qualitat del producte i el compromís amb la llengua i cultura pròpies.

stats