Represaliats franquistes
Societat 14/12/2022

"Via construïda per presoners republicans": el senyal que tindran 160 km de carreteres a Mallorca

Sis panells informatius retran homenatge als treballadors forçosos als municipis de Sóller, Calvià, Alcúdia, Pollença, Manacor, Llucmajor i Campos

ARA Balears
3 min
Camp de concentració franquista a Mallorca

PalmaProp de 250 quilòmetres de carretera recordaran els presoners franquistes condemnats a treballs forçats, com ara l'obertura i la construcció de carreteres. El Govern i el Consell recorden els més de 8.000 presoners que varen realitzar aquest tipus de feines.

El projecte de senyalització de les carreteres construïdes amb mà d'obra esclava durant el franquisme inclou sis panells informatius de 3 metres d'altura i 1,5 metres d'ample que estaran situats als municipis de Sóller, Calvià, Alcúdia/Pollença, Manacor, Llucmajor i Campos, i recordaran la història de totes aquestes persones i l'origen de les carreteres.

El primer és el que s'ha instal·lat aquest matí a Sóller, on els presoners varen obrir diferents carreteres, i està situat al costat del mirador del far de Crossa, en una carretera construïda entre el 1936 i el 1938 per presoners mallorquins i peninsulars. A més, s'instal·larà un segon panell a Calvià, a prop del camp de treball del Capdellà, i tres més a l'entorn del circuit estratègic de la DT.-6014, el tram més important dels construïts amb mà d'obra esclava a l'illa, als municipis de Llucmajor, Manacor i Campos. També s'instal·larà un sisè panell a la carretera que uneix Alcúdia amb el port de Pollença, ja que en aquesta zona es varen establir almenys set camps de treball. Cal destacar que aquest projecte de senyalització de carreteres és una iniciativa pionera a Espanya

El vicepresident del Govern, Juan Pedro Yllanes, i el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano, han assistit aquest matí a la presentació al port de Sóller del projecte de senyalització de les carreteres construïdes a Mallorca durant el franquisme amb mà d'obra esclava, presoners i presoneres dels més de 20 camps de treball que es varen obrir a l'illa després del cop d'estat del 1936.

A l'acte també hi ha participat Gabriel Oliver, fill d'un dels treballadors forçosos que varen construir les carreteres. Es tracta d'una iniciativa impulsada de manera conjunta per la Direcció General de Memòria Democràtica del Govern i el Consell de Mallorca amb l'objectiu de fer un reconeixement a tots aquells treballadors i treballadores forçosos que varen construir les principals carreteres de l'illa, gairebé totes encara en ús, i d'informar la ciutadania sobre el seu origen.

"Es calcula que més de 8.000 persones varen treballar de manera forçada, en molt males condicions d'alimentació i feina, en la construcció de carreteres, búnquers o nius de metralladora per tot el perímetre de l'illa de Mallorca, entre el 1936 i el 1942, amb l'objectiu de reforçar la defensa militar de la costa, no tan sols després del cop d'estat del 1936, sinó també davant un possible desembarcament de les tropes aliades durant la Segona Guerra Mundial", ha recordat el vicepresident. "Només a l'illa de Mallorca hi havia fins a 26 camps de concentració", ha puntualitzat.

"Un dels principals sistemes repressius que es varen estendre a Mallorca a partir de juliol del 1936 va ser la presència de camps de treball que varen anar obrint de manera consecutiva al llarg del litoral de l'illa. En un primer moment, es varen proveir de la mà d'obra de presoners governatius trets de les principals presons de Palma però, a mesura que avançava la guerra, varen començar a rebre la presència de presoners de guerra enquadrats en batallons de treballadors o batallons disciplinaris de soldats treballadors. Aquests presoners varen construir a Mallorca centenars de quilòmetres de carreteres sense més eines que un petit martell per picar el terra, ha explicat la historiadora i investigadora Maria Eugènia Jaume, coordinadora de l'estudi encarregat el 2021 pel Govern sobre les obres realitzades mitjançant treballs forçats a les Balears durant la Guerra Civil i el primer franquisme, i també present en la inauguració del projecte.

En concret, les carreteres que estaran senyalitzades seran:

Ma-6014, des de l’Arenal fins a la Colònia de Sant Jordi

Ma-6040, intersecció amb la Colònia de Sant Jordi

Ma-6101, accés a ses Salines

Ma-6100, es Llombards – Colònia de Sant Jordi

Ma-6110, accés al cap de ses Salines

Ma-19, Santanyí-Portopetro

Ma-4012, de de s’Alqueria Blanca fins la intersecció amb Felanitx-Portocolom

Ma-4010, accés a Portocolom

Ma-4014, accés Portocolom-Portocristo

Ma-2220, Alcúdia – Port de Pollença

Ma-1150, accés al far de Muleta

Ma-2124, des de Sóller fins al port de Sóller

Ma-1012, es Capdellà-Peguera

Ma-1031, es Capdellà-Andratx

stats