Black Friday a les Balears: el petit comerç parla de "desastre" i les grans cadenes, d'èxit
El petit comerç calcula una caiguda del 20% i denuncia que no pot competir amb els descomptes massius
PalmaEl Black Friday ja ha passat per les Balears i les opinions que en tenen petits comerciants i grans superfícies a les Balears no pot ser més desigual. Mentre que els comerços de proximitat el qualifiquen de "desastre" i de "campanya negativa", les grans cadenes asseguren que les vendes funcionen i mantenen "bones perspectives" per a l'inici de la campanya de Nadal.
El vicepresident d'Afedeco, Pedro Miró, lamenta que els descomptes massius "ofeguen" el petit comerç i provoquen una caiguda de vendes que enguany calcula al voltant del 20%. "La gent espera aquests dies per comprar amb rebaixes del 30% o del 50%", critica. També alerta que la pressió econòmica sobre les famílies –l'habitatge i la cistella de la compra, que és cada vegada més cara– fa que es prioritzi "el necessari" i es deixin de banda els "capricis".
Green Friday
La presidenta de Pimeco, Carolina Domingo, admet, en declaracions a Europa Press, que el Black Friday no és "especialment beneficiós", però sí que han notat "moviment de gent" i que la campanya "avança les compres de Nadal". Així i tot, insisteix que el novembre queda "paralitzat" i defensa un "Green Friday" que promogui compres responsables. "El petit comerç adapta els descomptes com pot, entre un 10% i un 20%, perquè no pot competir amb les grans plataformes", subratlla.
En canvi, el representant d'ANGED, David Gracia, sosté que el Black Friday continua essent un "estímul important" per a les vendes, sobretot en moda, complements i electrònica. Assegura que la situació de les Balears no difereix d'altres territoris i remarca que les compres s'escampen al llarg de novembre. L'associació preveu que l'activitat comercial augmenti enguany un 3% a Espanya.
Control de preus
La campanya també ha revifat el debat sobre el control de preus. Miró ha recordat la multa imposada el 2023 a grans cadenes com Carrefour i MediaMarkt per l'alteració de preus. "El petit comerç no retoca res: si feim un 10%, és un 10% real", afirma. Gracia, per la seva banda, assegura desconèixer els detalls de la sanció i posa el focus en les plataformes asiàtiques que operen amb "exempcions fiscals" i productes que sovint "no compleixen" la normativa europea.
Davant aquest panorama, Afedeco defensa que s'hauria de modificar la Llei estatal de comerç per limitar les rebaixes fora de temporada i impedir "promocions contínues" que perjudiquen el comerç local. "Abans tots començàvem al gener i juliol. Ara, en qualsevol moment et munten qualsevol història. Això s'hauria de polir", conclou Miró.