Rebaixes

Black Friday a les Balears: el petit comerç parla de "desastre" i les grans cadenes, d'èxit

El petit comerç calcula una caiguda del 20% i denuncia que no pot competir amb els descomptes massius

Un cartell del Black Friday.
Ismael Velázquezi ARA Balears
28/11/2025
2 min

PalmaEl Black Friday ja ha passat per les Balears i les opinions que en tenen petits comerciants i grans superfícies a les Balears no pot ser més desigual. Mentre que els comerços de proximitat el qualifiquen de "desastre" i de "campanya negativa", les grans cadenes asseguren que les vendes funcionen i mantenen "bones perspectives" per a l'inici de la campanya de Nadal.

Una família camina per Palma devora un aparador lluminós.
"Només avui, -30%", diu el cartell.

El vicepresident d'Afedeco, Pedro Miró, lamenta que els descomptes massius "ofeguen" el petit comerç i provoquen una caiguda de vendes que enguany calcula al voltant del 20%. "La gent espera aquests dies per comprar amb rebaixes del 30% o del 50%", critica. També alerta que la pressió econòmica sobre les famílies –l'habitatge i la cistella de la compra, que és cada vegada més cara– fa que es prioritzi "el necessari" i es deixin de banda els "capricis".

Green Friday

La presidenta de Pimeco, Carolina Domingo, admet, en declaracions a Europa Press, que el Black Friday no és "especialment beneficiós", però sí que han notat "moviment de gent" i que la campanya "avança les compres de Nadal". Així i tot, insisteix que el novembre queda "paralitzat" i defensa un "Green Friday" que promogui compres responsables. "El petit comerç adapta els descomptes com pot, entre un 10% i un 20%, perquè no pot competir amb les grans plataformes", subratlla.

El Black Friday és una setmana, com indica el cartell.
Imatge d'un centre comercial de Palma aquest divendres.

En canvi, el representant d'ANGED, David Gracia, sosté que el Black Friday continua essent un "estímul important" per a les vendes, sobretot en moda, complements i electrònica. Assegura que la situació de les Balears no difereix d'altres territoris i remarca que les compres s'escampen al llarg de novembre. L'associació preveu que l'activitat comercial augmenti enguany un 3% a Espanya.

Control de preus

La campanya també ha revifat el debat sobre el control de preus. Miró ha recordat la multa imposada el 2023 a grans cadenes com Carrefour i MediaMarkt per l'alteració de preus. "El petit comerç no retoca res: si feim un 10%, és un 10% real", afirma. Gracia, per la seva banda, assegura desconèixer els detalls de la sanció i posa el focus en les plataformes asiàtiques que operen amb "exempcions fiscals" i productes que sovint "no compleixen" la normativa europea.

Una foto del Primark.
L'interior d'una botiga de tecnologia.

Davant aquest panorama, Afedeco defensa que s'hauria de modificar la Llei estatal de comerç per limitar les rebaixes fora de temporada i impedir "promocions contínues" que perjudiquen el comerç local. "Abans tots començàvem al gener i juliol. Ara, en qualsevol moment et munten qualsevol història. Això s'hauria de polir", conclou Miró.

stats