Mobilitat
Societat 28/11/2023

Les Balears plantegen retirar els 30 minuts d'antelació per contractar un VTC

El Govern prepara una nova regulació amb la qual també preveu evitar veure's obligat a concedir una allau de llicències pendents

ARA Balears
2 min
Un dels cotxes d'Uber que ja circula per Palma aquest dijous.

PalmaEl Govern prepara una nova regulació dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC) amb la qual planteja suprimir la contractació amb 30 minuts d'antelació mínima, així com evitar veure's obligat a concedir una allau de llicències pendents. Segons ha explicat la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat, i ha recollit Europa Press, les Illes necessiten adaptar la seva normativa arran de diverses sentències que afecten els VTC.

Per una banda, el Tribunal Suprem, es va pronunciar el febrer sobre un decret del País Basc anul·lant l'article que exigia als VTC una contractació amb 30 minuts d'antelació, una mesura que també conté la regulació de les Balears. En aquell cas, també va anul·lar l'article que prohibia la geolocalització de vehicles que no haguessin estat prèviament contractats. D'altra banda, el juny, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), en una sentència relativa a la regulació de l'àrea metropolitana de Barcelona, es va oposar a la limitació d'una llicència de VTC per cada 30 llicències de taxi. Només enguany, a les Balears s'han presentat més de 10.000 sol·licituds de llicències de VTC, sobretot a Mallorca i a Eivissa, especialment després de la sentència europea. Això en un moment en què el Govern està pendent que el Tribunal Constitucional es pronunciï sobre la legislació balear.

Aquest mateix any, el Tribunal Suprem va elevar al TC una qüestió d'inconstitucionalitat sobre la normativa illenca (Decret Llei 1/2019), i el juny el Tribunal la va admetre a tràmit. El Suprem plantejava que l'antelació mínima exigida pogués suposar una vulneració de l'article 38 de la Constitució, sobre la llibertat de l'empresa en el marc de l'economia de mercat. Per aquest motiu, des de la Conselleria adverteixen que si l'Executiu no promou una nova regulació, es corre el risc que una part important de les milers de llicències sol·licitades s'acabin concedint per sentència judicial.

Així mateix, des de la Conselleria no han concretat quina serà la fórmula per limitar la concessió de llicències, tot i que han recordat que un Reial Decret estatal donava marge a les comunitats autònomes per establir limitacions basant-se en criteris mediambientals i de congestió del trànsit. Tot i això, ha insistit que la nova regulació encara no està tancada i que es troba en fase de negociació amb els Consells i els sectors econòmics afectats, amb els quals ja s'han mantingut reunions. L'aprovació de la norma, en qualsevol cas, no és imminent, han indicat. Des de la Conselleria també han volgut remarcar que la futura regulació preveu millorar la competitivitat i la modernització del sector del taxi i la mobilitat en general.

stats