CONTRAMOLL- MOLLET DE PALMA
Societat 23/03/2018

Demolició per poder integrar el port a la ciutat

Una de les premisses del plec d’idees és la construcció d’un museu marítim

Juanmi Mas
3 min
La retirada dels enderrocs s’allargarà un total de quatre mesos.  Els materials dels enderrocs se separen per ser reciclats.   Es deixarà l’espai lliure molt abans que comenci el Saló Nàutic, a final d’abril.

PalmaLes obres de la zona del contramoll-mollet de Palma varen començar ahir amb l’inici de la demolició de dos edificis. Amb un pressupost de 330.000 euros, aquesta zona del port serà objecte d’un concurs d’idees amb l’objectiu de proposar una ordenació del contramoll d’acord amb la dinàmica ja iniciada per l’Autoritat Portuària de Balears (APB) d’integrar el port a la ciutat per al gaudi dels seus residents i visitants. El procés de retirada dels enderrocs s’allargarà un total de quatre mesos, però es deixarà l’espai lliure molt abans perquè es pugui fer l’habitual Saló Nàutic a final d’abril. Durant el procés d’enderrocament, se separen els materials d’enderrocs per al seu posterior reciclatge i el material d’obra es reutilitzarà en farciments en el mateix port de Palma. El president de l’Autoritat Portuària de Balears, Joan Gual de Torrella, va visitar l’inici de les obres per explicar que “amb la remodelació del contramoll-mollet del port de Palma se cerca eliminar les barreres i crear un espai obert al ciutadà”. En aquest sentit, la zona pesquera i la seva activitat es preserva, però, la llotja canviarà de lloc perquè l’edifici, asseguren, “està en males condicions”. Astilleros de Mallorca també s’ubicarà en un altre lloc de Palma i tota aquesta zona serà objecte del concurs d’idees. De fet, una de les premisses del plec és la construcció d’un museu marítim.

Licitació de l’aparcament del moll

Paral·lelament a aquesta actuació, ja han començat la licitació de l’aparcament del moll de la Llotja, que cerca eliminar els aparcaments de superfície i soterrar-los amb la idea d’obtenir més passeig. Això se suma al projecte de col·laboració impulsat per l’Ajuntament de Palma per fer el tram de remodelació del passeig Marítim. Una alta premissa en aquest sentit és la concessió que el Club de Mar va obtenir per tenir uns anys més amb la condició de prioritzar el vianant. És un projecte que consisteix a eliminar el carril de cotxes per donar més espai al ciutadà i llevar la barrera que hi ha actualment per donar continuïtat al passeig des del moll Vell fins a Porto Pi. La decisió de derrocar aquests edificis es va prendre el passat mes de febrer quan l’Autoritat Portuària va suspendre el concurs públic per gestionar ambdós immobles durant els 30 anys vinents i que havia impulsat durant l’anterior legislatura. No obstant això, els responsables actuals, en sintonia amb l’àrea d’Urbanisme i el model de ciutat de l’Ajuntament, varen decidir el passat mes de febrer suspendre el concurs amb l’objectiu de “no hipotecar” tres dècades d’aquesta zona situada al costat dels jardins de Sant Elm. Durant la passada legislatura, l’única empresa que va optar al concurs públic de les citades edificacions de la contramurada va ser una de capital andalús per gestionar l’anomenat Mercat des Port, un complex amb locals de restauració. L’any passat va arribar a oferir llocs per posar aquests locals, malgrat no haver obtingut l’adjudicació, per la qual cosa l’Autoritat Portuària va haver d’advertir-lo d’aquesta irregularitat. A més, el plec del concurs públic que l’Autoritat Portuària va redactar la passada legislatura establia que els jardins de Sant Elm eren zona d’explotació, per la qual cosa l’adjudicatària s’havia d’encarregar del seu manteniment i, a canvi, podia aprofitar-los. També hi permetia la construcció d’un aparcament subterrani just davall. Llavors, en canvi, la Federació d’Associacions de Veïns va reclamar a l’organisme portuari que els jardins s’ampliassin mitjançant l’enderrocament dels edificis, objecte del concurs públic i amb la incorporació del solar resultant a la zona verda. Amb això, es recuperarien tant les visuals de la catedral com de la petita església dedicada a Sant Elm, que està “totalment absorbida per la pressió dels edificis i els cotxes”. Així doncs, finalment s’ha optat per aquesta opció. Hi ha altres edificacions que “ja no constitueixen una necessitat portuària bàsica, per la qual cosa s’ha previst dur a terme el mateix procés a mesura que finalitzin les concessions, atès que es reordenarà tota la zona a mitjà i a llarg termini”, segons que varen indicar fonts de l’organisme estatal. El termini d’execució de les obres és de quatre mesos i disposa d’un pressupost de licitació de 330.000 euros.

L’antic restaurant La Lubina

El procés d’enderrocament de la zona del port va començar l’any 2012 amb l’emblemàtic immoble del restaurant La Lubina, que durant anys va ser de referència al port per la seva tradicional cuina basada en peixos i mariscos. Tenia un total de 1.457 metres quadrats, amb una planta baixa i un primer pis.

stats