L'Organització Mundial del Turisme impulsa l'ocupació turística de zones rurals fent ús del Big Data

La mesura promou la "gentrificació rural", segons Terraferida

La notable integració de la tecnologia en el sector turístic i l'aposta pel Big Data són "una solució a la despoblació rural", segons ha explicat a l'agència Efe la responsable d'Innovació i Transformació Digital de l'Organització Mundial del Turisme (OMT), Natalia Bayona. És una eina que permet segmentar els perfils dels viatgers i les zones més despoblades per redistribuir la concentració turística més enllà de les grans ciutats, i així, segons Bayona, "democratitzar" el sector, encreuant les dades per acostar l'ocupació a les zones rurals. Aquest és, precisament, un dels reptes de l'OMT.

La mesura no és ben rebuda pels ecologistes de Terraferida, que consideren que "promou la gentrificació rural amb l'excusa de la diversificació, que expulsa la pagesia i terciaritza el sòl rústic". "Tothom té plans per Mallorca i la gent local just els feim nosa", afegeix l'entitat en un tuit. Segons la portaveu del GOB, Margalida Ramis, organitzacions com l'OMT "s'apropien dels discursos de manera perversa per crear un nou producte que pugui ser socialment més ben vist ara que veuen perillar la imatge del turisme".

L'OMT advoca també per la intel·ligència artificial per construir "destinacions intel·ligents" que siguin, a més de tecnològics, eficients i sostenibles. També planteja com a objectiu la gestió de residus per tal que l'impacte de la petjada ecològica pugui minvar. "Allò que veim des de l'OMT és que, si volem ser sostenibles, hem d'utilitzar i aprofitar la tecnologia com a vehicle principal del desenvolupament econòmic, i el turisme és sens dubte un dels principals sectors del món", diu Bayona.

Una web de lloguer d'habitacions de cases ocupades

Per implementar aquestes "aplicacions tecnològiques i sostenibles", l'OMT treballa amb més de 3.500 empreses emergents de més de 150 països. Una d'aquestes empreses, Wakalua, pretén "fomentar nous models de negoci vinculats a la sostenibilitat", segons explica la codirectora de la companyia, Leticia Lauffer. Entre els seus projectes, hi ha The Freebird Club, una web de lloguer d'habitacions lliures de cases ocupades per fomentar l'ús d'infraestructura ja existent i "mirar d'impulsar les relacions entre viatgers i residents locals". "És una manera molt útil de generar ingressos sostenibles quan els majors se les estan arreglant amb les seves pensions", explica el fundador i director general d'aquesta web, Peter Mangan, que matisa que està orientada a persones majors de 50 anys.

EDICIÓ PAPER 20/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF