Consum sanciona Iberia amb 448.000 euros per la "clàusula abusiva no show"

La companyia ha estat sancionada pel mateix motiu en tres ocasions en els darrers tres anys 

La Direcció General de Consum del Govern ha imposat una sanció de 448.000 euros a la companyia aèria Iberia per aplicar la "clàusula abusiva no show", per la qual el client, si no usa un dels trajectes comprats, com el d'anada, perd el dret a l'altre, el de tornada. 

Es tracta d'una "sanció molt greu", la més alta mai imposada pel Govern a una companyia aèria, han informat aquest dilluns en roda de premsa la consellera de Salut, Patricia Gómez, i el director general de Consum, Francesc Dalmau.

La resolució de Consum parteix de set expedients de reclamacions d'usuaris de les Illes Balears dels anys 2015-2017 per la clàusula coneguda com "no show", referida a la no presentació del passatger al vol contractat.

Aquestes denúncies relacionades amb vols amb les Illes van originar la intervenció del servei d'inspecció, que va rastrejar la web d'Iberia i va constatar que, a l'apartat de condicions generals del contracte, figurava aquesta clàusula.

El director general ha subratllat que aquesta clàusula vulnera una norma estatal i una altra autonòmica i ha recordat que el passat dia 13 de novembre el Tribunal Suprem també la va estimar abusiva.

El Suprem conclou que tal pràctica "suposa un desequilibri de drets i obligacions contràries a la bona fe, ja que a un consumidor que ha complert amb la seva obligació, que és únicament el pagament del preu, se li priva en tot cas de gaudir de la prestació contractada".

La consellera ha animat els consumidors a denunciar davant la Direcció General qualsevol qüestió que considerin oportuna. Per la seva part, Iberia, que ja havia estat sancionada per Consum en tres ocasions en els darrers tres anys pel mateix motiu, amb una multa total de 60.000 euros, té la possibilitat de presentar un recurs d'alçada.

Recurs d'Ibèria

Iberia va recórrer la setmana passada la sanció de 448.000 euros que li havia imposat el  Govern  balear.  Iberia havia rebut la resolució de Consum del  Govern  el passat 7 de novembre i, el 5 de desembre, va presentar un recurs d'alçada contra aquesta sanció davant la Conselleria de Salut, han assenyalat a Efe fonts de l'aerolínia.

EDICIÓ PAPER 20/01/2019

Consultar aquesta edició en PDF