Política 12/03/2023

Limitar l'entrada de cotxes a totes les Illes, una de les propostes dels experts per al 28-M

Mentre els partits polítics elaboren els seus programes electorals, especialistes consultats per l'ARA Balears exposen un conjunt de mesures en diferents àmbits

3 min
Vehicles circulant per la via de cintura de Palma

Energia

La transició energètica és un dels pilars sobre els quals ha de girar la política per no dependre de fonts d’energia contaminants. Les lleis balears de canvi climàtic i de turisme persegueixen aquest objectiu, però els experts consultats per l’ARA Balears proposen iniciatives per anar més enllà.

Registre de petjada de carboni

Impulsar un registre balear de la petjada de carboni, per poder implementar el control i la reducció d’emissions a les grans indústries i empreses més contaminants. Amadeu Corbera (A.C.), president del GOB.

Transport públic

El transport és el responsable del 40% de les emissions a les Balears. Per això, s’ha d’establir una xarxa de transport públic electrificat que cobreixi les necessitats reals, reduir l’espai per al cotxe privat i potenciar que ciutats i pobles condicionin més zones que siguin només per a vianants. Pau de Vílchez (P.D.V.), president del Comitè d’Experts per al Canvi Climàtic.

Zonificar les energies renovables

Aprovar una zonificació territorial d’energies renovables que en reguli la instal·lació. En part, es podria reduir el fet que els reguladors de les instal·lacions energètiques en rústic fossin els operadors i els fons inversors especulatius. A.C.

Política fiscal

Establir una política fiscal progressiva, que permeti finançar inversions com l’impuls de nous sectors econòmics o el desplegament de renovables, per fer una transició energètica justa. P.D.V.

Límit de cotxes

Limitar l’entrada de cotxes a les Balears, així com també de cotxes de lloguer. És una mesura que ja aplica Formentera i que Menorca podrà fer, però cal estendre-ho a tot el territori. Margalida Rosselló (M.R.), portaveu de Terraferida.

Creixement urbanístic

Limitar el creixement urbanístic i turístic per, alhora, reduir el consum energètic i els seus efectes sobre el territori i el clima. Es pot apostar per la rehabilitació d’habitatges buits energèticament eficients. A.C. i M.R.

Sòl rústic

La dispersió poblacional, sobretot a Mallorca, suposa un gran consum energètic. Per això, cal preservar el sòl rústic per a les seves activitats agràries i ramaderes, i permetre-hi només la implantació de renovables per a autoconsum. A.C. i M.R.

Reducció d’emissions

Si es volen tenir opcions reals de contenir l’escalfament global a 1,5ºC, s’han de reduir les emissions de les Illes Balears almenys un 50% respecte del 1990 d’aquí al 2030. Aquest objectiu és el mínim imprescindible que s’hauria d’assolir. P.D.V.

Indústria

El pes de la indústria a l’economia de les Balears va tocar fons el 2019, amb només un 5,8% del total, tot i que des de la pandèmia ha remuntat fins a arribar al 7,3% del 2021. El sector ha de servir de contrapès al turisme, que pràcticament monopolitza el model econòmic, i diversos experts proposen algunes mesures per potenciar-lo.

Els experts proposen que els polígons no tinguin empreses d’oci

Polígons industrials

Proporcionar ajuts als ajuntaments per crear polígons industrials, prioritzant-hi la implantació del sector de la indústria en detriment d’equipaments esportius i empreses d’oci. Antoni Garí (A.G.), president de Construïm.

Règim de minimis

És necessària una major pressió a Europa per augmentar el límit dels ajuts públics que poden rebre les empreses, i que el cost del transport per importar matèries primeres o exportar el producte quedi fora de la limitació. Biel Huguet (B.H.), gerent de l’empresa Huguet.

Corredor interilles

Crear un corredor logístic marítim interilles per afavorir les petites i mitjanes empreses balears, ampliar el seu mercat i potenciar productes locals de km 0. Cal dotar els principals ports de grues perquè puguin operar vaixells mercants, més econòmics que els compartits entre passatge i mercaderia. A.G.

Corredor mediterrani

Potenciar els ports balears per connectar les Illes amb el futur Corredor de la Mediterrània entre Espanya i el centre d’Europa, i afavorir així les exportacions de la indústria illenca. A.G.

Processos admnistratius

Fer un canvi radical dels processos administratius, transitant a una major simplificació i claredat dels procediments i els tràmits, amb terminis màxims curts per resoldre-ho. És necessari crear un marc que doni confiança a les empreses per invertir en indústria. Joan Mateu Horrach (J.M.H.), enginyer industrial.

Formació

Implantar noves titulacions universitàries i de Formació Professional que estiguin lligades a la indústria, per assolir una major qualificació dels treballadors, a més d’atreure talent exterior. Introduir també la formació dual de manera massiva. B.H. i J.M.H.

Indústria i turisme

Anar de la mà del turisme per promocionar els productes industrials als visitants, aprofitant els milions de turistes que aterren a les Illes cada any i la bona rebuda que té a Europa la marca balear. B.H.

Generar desig

Crear relats per als possibles compradors de productes diferenciats. Les Illes no poden competir als mercats on el preu sigui el factor de pes, s’ha d’intentar generar desig i no utilitat. J.M.H.

stats