Política 11/12/2023

El PP i el taxi, a favor de la llei del PSIB per mantenir els 30 minuts de reserva d'Uber

El Parlament debatrà demà dimarts la proposició dels socialistes per "evitar segons quines competències deslleials", segons el portaveu parlamentari, Iago Negueruela

4 min
Taxistes circulant per Palma.

PalmaBona rebuda de la llei del PSIB per regular el sector del taxi i dels VTC (Vehicles de Transport amb Conductor), amb la qual es preveu mantenir la contractació amb 30 minuts d'antelació mínima d'empreses com Uber. Tant el Partit Popular com la patronal del taxi han anunciat que donaran suport a la proposta dels socialistes, que pretén regular aquesta activitat, tal com han assegurat en rodes de premsa –separades– aquest dilluns.

Si bé la portaveu adjunta del PP al Parlament, Marga Duran, ha advertit que "el PSIB coneixia que el Govern feia feina amb el sector des de feia setmanes" i que ha estat "oportunista", ha confirmat que hi votaran a favor. "El Govern ja té molta feina feta, i continuarem fent-ho perquè la llei surti tan consensuada com sigui possible", ha afegit Duran.

Per la seva banda, el portaveu del PSIB al Parlament, Iago Negueruela, ha defensat que la seva proposició de llei "vol ser consensuada amb tothom" i de la qual "el Govern es veurà beneficiat perquè donarà un marc més estable". "Hem escoltat les associacions del taxi, que hi varen donar suport. El PSIB vol marcar l'agenda econòmica i social de les Illes amb una proposició important", ha insistit.

Tal com va desgranar Negueruela dimarts passat, quan el PSIB va anunciar la proposició de llei, l'objectiu d'aquesta llei serà "evitar segons quines competències deslleials que hem vist a altres territoris de l'Estat, amb una normativa avançada per posar ordre en un sector que veu com els VTC s'incorporen amb una competència que s'ha d'ordenar". En concret, la llei proposa mantenir els 30 minuts d'antelació per demanar un VTC i no permetre fer operacions interurbanes amb VTC.

El sector del taxi denuncia la "lentitud" del Govern

Així mateix, el president de l'Associació Sindical d'Autònoms del Taxi de Mallorca - PIMEM, Biel Moragues, ha afirmat estar d'acord amb la proposició de llei del PSIB que es debatrà aquest dimarts, 12 de desembre al ple el Parlament per regular els taxis i els VTC a les Balears. No obstant això, ha criticat la "lentitud descomunal" del Govern a l'hora d'aprovar una nova normativa.

Moragues ha comparegut en roda de premsa també aquest dilluns, acompanyat pel president de l'Agrupació Empresarial d'Autotaxis i Autoturismes de Balears-CAEB, Antoni Bauzá, i la presidenta de l'Associació de Taxis de la Part Forana, Mari Carmen Navarro. Amb tot, Moragues ha destacat la necessitat de "conscienciar que el problema que es pot generar en dos o tres mesos és d'una gravetat absoluta" i ha lamentat la "lentitud" del Govern. "S'han perdut cinc o sis mesos de temps que s'haurien pogut amortitzar amb un decret llei que hauria servit de tallafoc per tranquil·litzar la gent", ha apuntat.

“Fins aquí hem arribat, el taxi ha de millorar, però necessitam que l’Administració faci les normes necessàries per ser més eficients”, ha subratllat Moragues. Per la seva banda, la presidenta de l’Associació de Taxis de la Part Forana ha assegurat que el sector “no va en contra del Govern”, però que defensen els interessos dels taxistes i de la seva economia familiar.

El precontracte de 30 minuts no es compleix, segons els taxistes

Tanmateix, el sector ha mostrat preocupació davant la possible retirada dels 30 minuts previs de contractació de VTC, una mesura que han assegurat que "no es respecta" i que "el Govern sap que no es compleix". En aquesta línia, Antoni Bauzá ha informat que un gabinet d'investigadors privats "ha constatat que els 30 minuts previs de contractació d'Uber no es compleixen".

Bauzá ha assenyalat que ho van denunciar al servei d'inspecció de transports i que no han obtingut resposta. Per això, ha explicat que quan es van assabentar de la possibilitat que el Govern eliminàs aquesta mesura, es van posar "nerviosos". "No ens ha agradat l'actitud del Govern", ha afegit.

El sector adverteix d'una possible allau de llicències d'VTC

Quant a les autoritzacions de VTC, Moragues ha explicat que a les Balears se n'han demanat 10.000, de les quals més de 7.000 es van sol·licitar a Eivissa, a conseqüència que l'equip del govern del Consell insular va ser "molt lax" donant llicències. Les patronals del taxi han advertit també que si per sentència se suprimeix la limitació de les llicències de VTC en proporció al taxi, "es demanaran 20.000 o 30.000 autoritzacions més a les Balears".

En aquesta línia, han assenyalat que els taxistes sospiten que "s'està usant la porta d'Eivissa per obtenir autoritzacions i dur-les a altres illes". De fet, afirmen, que 50 llicències d'Uber que estan operant a Mallorca provenen de l'illa Pitiüsa. Per això, demanen que no es pugui operar en una illa amb l'autorització d'un altre territori.

Finalment, els taxistes han reclamat una millora del transport públic col·lectiu de les Illes, el qual "té unes mancances descomunals", afirmen. També han lamentat les restriccions que diuen que tenen per contractar conductors "amb els exàmens gairebé universitaris", mentre que els VTC "posen el conductor i el vehicle que volen".

71 taxistes més a Palma

Precisament aquest dilluns l'Ajuntament de Palma ha informat que 71 aspirants dels 273 que es van presentar a les proves han aprovat l'examen per a l'obtenció de noves llicències de taxi. En aquest sentit, l'àrea de Mobilitat ha confirmat que aquests nous taxistes s'incorporaran immediatament al servei. El tinent de batle de Mobilitat, Toni Deudero, ha explicat que "el fet que aquesta darrera convocatòria s'hagi fet amb un temari tancat, ha propiciat un increment del nombre de taxistes que han superat la prova, en passar del 15% en els exàmens anteriors al 26% en la darrera convocatòria".

El recorregut judicial de la norma illenca

Cal recordar que les Balears estan pendents que el Tribunal Constitucional es pronunciï sobre la seva legislació, després que el Suprem elevàs una qüestió d'inconstitucionalitat sobre la norma de les Illes, concretament el Decret llei 1/2019. El Suprem plantejava que l'antelació mínima exigida podria suposar una vulneració de l'article 38 de la Carta Magna sobre la llibertat d'empresa en el marc de l'economia de mercat. Per això, el Govern havia plantejat suprimir els 30 minuts d'antelació mínima. En darrer moment, la setmana passada, va decidir mantenir-lo a l'espera del pronunciament del Constitucional.

stats