Consum

La fi dels anuncis per a criatures de galetes i begudes ensucrades

El ministeri de Consum prohibirà la publicitat d'aliments no saludables a la televisió, la ràdio, les xarxes socials, les webs, les aplis, el cinema i els mitjans impresos

4 min
Llaminadures en una imatge d'arxiu

BarcelonaNi galetes de dinosaure, ni ous de xocolata, ni llaminadures, ni sucs. La publicitat de dolços i begudes ensucrades té els dies comptats. El ministre de Consum, Alberto Garzón, ha anunciat aquest dijous la prohibició de la publicitat dirigida al públic infantil d'aquests productes rics en sucres i greixos i que l'Organització Mundial per la Salut (OMS) considera nocius.

En concret, es prohibeix la publicitat de dolços, galetes, confiteria de xocolata, barretes energètiques, sucs, gelats i begudes calòriques dirigida a menors de 16 anys. Mitjançant un reial decret, que es començarà a aplicar l'any que ve, es prohibiran els anuncis a televisió en horari infantil, -és a dir, de 8 a 9 i de 17 a 20 hores de dilluns a divendres i de 9 a 12 els caps de setmana-, i fora d'aquest horari també s'han establert algunes limitacions, a mitjans de comunicació en general i en xarxes socials. Segons Garzón, el sistema d'autoregulació que portava vigent des del 2005 s'ha mostrat "insuficient", ja que les dades de sobrepès i obesitat entre els menors no han disminuït i la publicitat d'aquest tipus de productes n'és una de les causes. "Els menors són persones consumidores vulnerables i tenim l'obligació de protegir-los davant la publicitat", ha assenyalat el ministre. Espanya segueix així els passos de països com el Regne Unit, Portugal o Noruega.

Garzón ha fet aquest anunci aquest dijous a Barcelona després de reunir-se amb l'alcaldessa de la ciutat, Ada Colau, que també ha anunciat que l'Ajuntament prendrà mesures per combatre la sobreexposició dels menors a la publicitat d'aquests productes: es regularà la presència de publicitat d'aliments i begudes perjudicials per a la salut a l'espai públic i es reforçarà la presència de productes saludables als càterings i màquines expenedores dels equipaments municipals.

Obesitat infantil, una epidèmia global

La mesura s'ha pres per combatre l'obesitat infantil, una epidèmia global. Es calcula que dos de cada sis menors d'entre 8 i 16 anys a l'Estat tenen sobrepès o pateixen obesitat: un 20,7% dels infants i adolescents presenten un índex de massa corporal superior al considerat normal i un 14,2% té uns nivells de greix excessius, segons un estudi de la Fundació Gasol. En la mateixa línia, un estudi de l'Agència Espanyola de Nutrició i Seguretat Alimentària reflecteix que un 40,6% dels nens i nenes d'entre 6 i 9 anys té excés de pes (el 23,3% té sobrepès i el 17,3%, obesitat). Així mateix, destaca que els progenitors dels infants amb excès de pes no perceben el problema. Pel que fa a la qualitat de l'alimentació, l'informe conclou que la gran majoria dels escolars (un 76,2%) l'ha de millorar. Si bé el consum de fruta ha millorat, només un 20,1% dels escolars la consumeix habitualment en l'esmorzar mentre que productes com galetes, pastissos, brioixeria, batuts o llaminadures es consumeixen quatre o més vegades per setmana.

Els hàbits poc saludables –mala alimentació, poc exercici físic i poques hores de son– causen sobreprès entre els més joves i això es tradueix també en problemes de salut en l'edat adulta, com diabetis o hipertensió. "Malalties que es veuen en adults s’avancen trenta anys en els nens, i tenim nens ja malalts durant molt temps, i això vol dir menys qualitat de vida", alerta la presidenta del Col·legi de Dietistes Nutricionistes de Catalunya, Nancy Babio.

Criteris restrictius

Per aplicar la normativa es tindrà en compte els perfils nutricionals establerts per l'OMS, molt més restrictius que el Nutri-Score, el semàfor nutricional voluntari que es vol aplicar a Espanya. D'aquesta manera, la normativa que regularà els productes que es poden anunciar en horari infantil afecta cinc categories d'aliments i begudes ensucrades que no podran publicitar-se a menors independentment del seu contingut nutricional. Es tracta de productes de confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures de dolços i postres. Tampoc es podran anunciar els pastissos, les galetes dolces i altres productes de pastisseria, així com els gelats. Pel que fa a les begudes, es prohibeix la publicitat de sucs i begudes energètiques. Per a la resta de categories de productes, s'estableix un límit de contingut de nutrients per cada 100 grams. És a dir, es podran anunciar si els greixos totals i saturats, el sucre total i afegit i els nivells de sal es mantenen per sota dels límits establerts per a cada producte.

La presidenta dels nutricionistes catalans, Nancy Babio, valora positivament aquesta mesura de salut pública "per protegir els nens", però lamenta que no vagi més enllà. "No es pot fer publicitat d’aquests productes en horari infantil però hauria de prohibir-se durant tot el dia i no només en aquesta franja, i també s’hauria d’integrar dins d’una mesura més amplia que regulés les màquines expenedores o qualsevol proposta de càtering a les escoles", diu Babio. La presidenta del Col·legi de Dietistes i Nutricionistes de Catalunya creu que hauria de ser també intersectorial i implicar més actors, com l’escola o l’atenció primària, i que s’hauria d’invertir en campanyes d’educació i de promoció de l’alimentació saludable. "La despesa que destinen a publicitat empreses d'alimentació no saludable és deu vegades superior a la de la promoció de l’alimentació saludable", assegura Nancy Babio.

"La publicitat d'aquests productes és escandalosa"

Aquesta nutricionista qualifica d'"escandalosa" la publicitat d’aquest tipus de productes. "Fins i tot als supermercats està estudiat el lloc on es posicionen, i es posen a l’alçada d’un nen petit", denuncia.

Davant l'anunci del ministre de Consum, Alberto Garzón, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) també ha recordat que els menors estan sobreexposats a aliments alts en greixos, sucre i sal per la publicitat que exerceixen els anomenats influencers. El president del CAC, Roger Loppacher, considera que la regulació plantejada pel ministeri ha d'"incloure també les plataformes d'intercanvi de vídeos i xarxes socials", com YouTube, Instagram, Twitter, TikTok i Twitch, ja que són "els mitjans més consumits pels nens i els adolescents". Loppacher ha destacat que, segons l'informe presentat pel CAC el mes d'abril, més de la meitat dels vídeos de la mostra analitzada tenien publicitat encoberta. En el 75% dels casos de l'estudi, l'influencer apareix consumint aperitius salats, productes amb sucre o begudes energètiques, una acció que acompanyen amb un missatge positiu i de complaença.

Els detalls del decret
  • La publicitat de quins productes no estarà permesa? Confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures de dolços i postres Pastissos, galetes dolces i altres productes de pastisseria Gelats Sucs i begudes energètiques
  • Què passa amb la resta de productes? La resta de productes com aperitius salats, salses o begudes si superen els límits nutricionals establerts
  • On no es podran veure aquests anuncis? En qualsevol programa emès en horari de protecció infantil: de 8 a 9 h del matí i de 17 a 20 hores de dilluns a divendres i de 9 a 12 h els caps de setmana i festius Fora d'aquest horari, també en: En canals de televisió infantil En televisions i radios generalistes quan hi hagi una elevada audiència infantil Abans, durant i després de programes destinats al públic infantil En xarxes socials i aplis amb contingut per a menors de 16 anys En mitjans impresos
stats