El PP qualifica de "fum" el rebuig dels partits de Govern a l'ampliació de l'aeroport de Palma

El Parlament debatrà dimarts una proposició no de llei de MÉS per Mallorca, el PSIB i Podem sobre les obres d'Aena a Son Sant Joan

El president del PP balear, Biel Company, ha qualificat de "fum" la proposició no de llei (PNL) de MÉS per Mallorca, el PSIB i Podem en contra de les obres d'ampliació de l'aeroport de Palma. "Armengol podria telefonar a José Luis Ábalos i proposar-li el que diu la PNL, però no és gaire reivindicativa. Aquesta PNL és fum, és per quedar bé", ha dit aquest dilluns en roda de premsa. "Per què no ho fa?", ha demanat Company, a més de recordar que "el 51% d'Aena és públic".

Per la seva banda, el portaveu de Ciutadans, Marc Pérez-Ribas, ha destacat la necessitat de dur a terme "obres per millorar la sostenibilitat i l'eficiència energètica" de l'aeroport palmesà, una "infraestructura bàsica per a turistes i empreses que comença a estar obsoleta". A més, el diputat taronja també ha subratllat que el covid-19 requereix "canvis orientats a garantir la seguretat sanitària i evitar aglomeracions".

Quant als partits de Govern, el diputat de MÉS per Mallorca, Josep Ferrà, ha recordat que aquesta PNL "arriba amb retard a causa del covid-19" i que s'espera resposta a la sol·licitud de compareixença del director de l'aeroport. Ferrà ha censurat que, malgrat la modificació del projecte per part d'Aena, es manté "una ampliació encoberta", contrària a les recomanacions de la Comissió Balear de Medi Ambient. El diputat ecosobiranista ha posat com a exemple que es mantenen "800 aparcaments nous" en el projecte, així com l'increment del nombre de fingers, els quals "permetran un flux més constant d'avions".

Segons Ferrà, "és imprescindible que es faci un estudi de la capacitat de càrrega de Mallorca i de les Balears", i ha de ser Aena qui se n'encarregui, segons reclama la PNL. A més, ha criticat que, malgrat els més de 200 milions d'euros anuals de benefici que genera Son Sant Joan, no s'ha fet gairebé cap reinversió. "Les mesures econòmiques compensatòries no han arribat mai al pla de Sant Jordi, malgrat que l'impacte que ha rebut és colossal", ha afegit.

Aquesta PNL també insta el govern espanyol a redactar un nou pla director sectorial per a Son Sant Joan", ja que l'actual data del 2001 i no té "avaluacions d'impacte ambiental". A la iniciativa reclama la cogestió d'aquesta infraestructura. "És imprescindible que puguem participar en la presa de decisions que afecten les portes de casa nostra", ha sentenciat Ferrà.

D'altra banda, la portaveu del PSIB, Sílvia Cano, ha matisat que els socialistes no veuen malament "les obres que suposin una millora de l'aeroport", malgrat que són contraris a "qualsevol augment de la capacitat operativa".

El portaveu de Podem, Alejandro López, ha assenyalat que l'ampliació de Son Sant Joan "va en contra del la Llei de canvi climàtic" i de la declaració d'emergència climàtica per part tant de les Balears com de l'Estat. "No és coherent declarar una emergència climàtica a causa de dades objectives i científiques i després facilitar accions que van en contra de la lluita contra el canvi climàtic". López ha indicat que "parlar de cogestió és fer-ho de la sobirania per decidir sobre una qüestió d'importància vital per a la nostra societat".

EDICIÓ PAPER 08/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF