La compra d'Air Europa pot posar en perill llocs de feina i encarir els bitllets entre illes

Sindicats, empresaris i partits polítics preocupats per la fusió

L'acord d'IAG amb Globalia per comprar tot el capital social d'Air Europa per 1.000 milions d'euros ha provocat preocupació entre els partits polítics de les Balears perquè podria posar en perill llocs de feina i encarir els bitllets amb la península Ibèrica i entre illes. MÉS i Ciutadans han expressat  preocupació perquè la fusió podria suposar una manca de competència entre aerolínies.

Els sindicats CCOO i UGT expressen la seva precupació sobretot per si afecta als treballadors, tot i que encara es mostren cauts perquè afirmen que no tenen tota la informació. “Des del punt de vista sindical preocupació per si té una repercusió damunt de l’ocupació”, afirma Jose Luis Garcia, secretari general de CCOO, qui també manté que “d’aquest tipus de concentració de capital, de les operacions d’aquestes grans empreses solen venir reestructuracions”. Des d’UGT, el seu secretari Alejandro Texías tenen un sentiment i plantejament similar. “Estam molt preocupats per les repercusions amb els treballadors. Tots sabem que amb les multinacionals sempre ho paga la part més débil”, afirma. Texías ha explicat que estan en contacte amb el comitè dempresa per tenir informació i no ha amagat certa “sorpressa”.

El president de la PIMEM, Jordi Mora, ha assegurat que es tracta “d’una mala notícia, perquè el mercat aeronàutic és oligopolístic, on hi ha pocs actors. Els mercats són positiu quan hi ha molta competència i el que estem veien ara és que tendim a un mercat monopolistic”.En la maixa líniea que els partits polítics Mora assenyala que “els principals efectes negatius que podem preveure són increment de preus i reducció de freqüències”. També pensa que encarirà els costos de les PIMES i de les empreses.

IAG compra Air Europa per 1.000 M€ amb l'objectiu de convertir Madrid en un gran 'hub' aeri

Els partits polítics també s'han mostrat preocupats per la compra d'Air Europa. La portaveu de la formació taronja, Patrícia Guasp, ha dit que l'acord es preveu tancar el 2020, malgrat que tenen dubtes sobre la possibilitat que es garanteixi la lliure competència. També ha assegurat que hi ha "nerviosisme" entre els treballadors de Mallorca després de l'anunci. Per la seva banda, el popular Biel Company ha comentat que demanaran al Govern que exigeixi a l'Estat que vigili aquesta operació per evitar que perjudiqui els treballadors i la situació dels preus dels vols a les Balears.

L'ecosobiranista Miquel Ensenyat ha advertit del fet que l'operació econòmica generi un monopoli que pugui encarir el preu dels bitllets, a més que els llocs de feina es poden veure afectats perquè després d'una fusió "es poden eliminar duplicitats". La portaveu de Podem, Esperança Sans, ha afirmat que faran un seguiment exhaustiu sobre la situació dels treballadors i que volen evitar la formació d'un monopoli d'Iberia. 

IAG, que és la matriu de companyies com British Airways, Iberia, Vueling, Level i Aer Lingus, ha comunicat l'acord aquest dilluns a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). L'operació suposarà el reposicionament d'IAG "com a líder" en el mercat del trànsit aeri entre Europa i l'Amèrica Llatina i el Carib i oferirà unes "significatives potencials sinergies" en termes de costos i ingressos, ha indicat el hòlding IAG.

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF