El Govern valora negativament l'increment d'emissions que implica l'ampliació de l'aeroport de Palma

L'Executiu espera que la remodelació del projecte d'Aena s'adapti a la legislació balear sobre canvi climàtic i a l'Acord de París

La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic del Govern ha elaborat dos informes sobre l'actual projecte d'Aena per ampliar l'aeroport de Palma, on ha valorat negativament l'augment "significatiu" d'emissions de gasos d'efecte hivernacle i l'increment d'un 7% del consum energètic que implicaria el creixement d'aquesta infraestructura. Aquests informes havien estat sol·licitats per l'empresa pública Enaire, i són preceptius, però no vinculants.

"El projecte original d'Aena no compleix amb les exigències de la legislació balear de canvi climàtic ni amb els acords de París", ha indicat el vicepresident del Govern i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, Juan Pedro Yllanes, aquest dimarts en els passadissos del Parlament. Yllanes també ha assenyalat que espera que Aena "compleixi amb el seu compromís de modificar el projecte" i que tingui en compte les dades aportades per l'Executiu.

En cas contrari, Yllanes ha anunciat que reclamarà "la intervenció del Ministeri de Transició Ecològica" perquè les obres "s'adaptin a la legislació" vigent en matèria de canvi climàtic. En referència al cas de l'aeroport londinenc de Heathrow, l'ampliació del qual ha frenat la justícia britànica, el vicepresident ha indicat que els tribunals "serien la darrera mesura de totes", encara que ha valorat que aquesta sentència ha posat en relleu "els acords de París". Yllanes ha afegit que aquest és "un tema de salut pública" i que per part del Govern es prendran les mesures necessàries "per garantir la qualitat de l'aire". "Volem una remodelació perquè l'aeroport s'adapti a les exigències del trànsit aeri, però no una ampliació", ha sentenciat Yllanes.

Així ha canviat l'aeroport de Palma –i els seus voltants– des que es va començar a construir

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera ha emès el primer informe, que conclou que l'ampliació de Son Sant Joan suposaria un increment de les emissions de gasos d'efecte hivernacle. Concretament, un augment d'un 15% de CO2, un 17% d'òxids de nitrogen, un 19% d'hidrocarburs, un 20% de monòxid de carboni i un 19% de sofre. L'informe també recull que hi ha risc de superar els límits permesos d'emissió de diòxid de nitrogen.

D'altra banda, els tècnics de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic han criticat que el projecte d'Aena no recull l'impacte dels passatgers més enllà de l'Aeroport pel que fa al consum energètic i d'aigua.

El primer informe també destaca que l'ampliació interfereix en el Pla de millora de la qualitat de l'aire de Palma i no té en compte normativa com la Llei de canvi climàtic o el Pla director sectorial de residus, entre d'altres, a més de contravenir l'Acord de París.

El segon informe que ha elaborat la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic fa referència al consum energètic i a l'eficiència del projecte, i estima un increment de la potència de 12 MW, encara que no descarta que la pujada pugui arribar als 51 MW, ja que Enaire no ofereix dades en aquest sentit.

També preveu un increment de consum d'energia equivalent al consum de 4.300 habitatges. En el cas de l'increment del consum de combustible relacionat amb el trànsit aeri, suposaria un increment del consum total de l'energia de Mallorca d'un 7%.

Els tècnics també han destacat la manca de concreció sobre les mesures d'eficiència energètica i la implantació d'energies renovables. Els informes determinen un seguit de punts que no compleixen la Llei de canvi climàtic, com el percentatge de cobertes fotovoltaiques a la zona del pàrquing o que no s'indiqui si les noves instal·lacions tèrmiques seran de fonts renovables. 

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF