Part Forana 05/05/2022

Queixes entre els veïns del camí vell de Lluc per les obres de millora del Consell

Alguns d'ells volen que s'eliminin els pilons que s'hi han instal·lat

3 min
Tram inicial de la vella carretera.

PalmaLes obres de millora que el Consell de Mallorca fa al camí vell de Lluc han provocat debat entre els veïns de la zona. Alguns es queixen de com s'han executat i d'altres consideren que algunes de les actuacions empitjoren la via. Una de les més polèmiques és la dels pilons de fusta que s'han instal·lat al camí per separar el tram de senderistes del dels vehicles, una iniciativa que des del principi no agradava a bona part dels veïns, i en unes al·legacions que presentà l'Ajuntament de Pollença demanaren que es modificàs.

"Aquest camí és molt estret i els pilons de fusta fan que quan es troben dos cotxes de front no es pugui passar. Hi haurà problemes perquè els vehicles hi pegaran, els llevaran i es retxaran els cotxes. A més, quan la vegetació comenci a créixer envairà el caminet que s'ha fet per als senderistes", explica una de les veïnes afectades, Aina Maria Provensal. "En aquesta calçada hi ha trànsit i els petits pilars de fusta el dificulten. N'hi haurà molts que s'espenyaran per les maniobres que s'han de fer", afegeix Martí Solivelles, un altre veí afectat. Francisca March és una altra de les residents d'aquesta zona. Si bé respecta la idea original del projecte "per no entrar més en conflicte", sap ben cert que "quan un vianant camina per aquesta calçada sol anar pel mig" i si es topa amb un cotxe "es retira a la vorera". Per la seva part, el Consell de Mallorca defensa que la diferenciació entre el camí per als senderistes i els vehicles s'ha fet per "separar" el trànsit rodat del camí de vianants. A més, aclareix, "impedeixen que els vehicles estacionin malament".

Material acumulat devora les alzines
Cartell informatiu tirat per terra

Cal recordar que quan el Consell de Mallorca va presentar el projecte, l'Ajuntament de Pollença va presentar una sèrie d'al·legacions després de reunir-se amb els veïns d'aquest tram. Una d'elles proposava que no hi hagués camí per a vianants, i un dels motius era perquè en alguns llocs impediria un trànsit correcte per als cotxes. Com a alternativa es demanava una calçada que diferenciàs la part del trànsit rodat de la dels senderistes amb dos materials de color diferents. Però la institució insular no ho tingué en compte i va continuar amb la idea original. "El mal ja està fet. Hi havia moltes al·legacions perquè no ho fessin, però han fet el que han volgut", lamenta Provensal.

Aquest camí era de titularitat municipal fins que va passar a mans del Consell de Mallorca, i a partir d'aquí "ha estat un cúmul de despropòsits", critica el batle de Pollença, Tomeu Cifre. Antigament, era un camí documentat dins la xarxa de carreteres que havia fet l'Estat en el seu moment, però el Consell el va posar dins la ruta de pedra en sec. L'únic que ha fet la institució ha estat destrossar-lo i els veïns estan indignats. A més, hi ha molta acumulació de cotxes i no sabem qui és el competent per sancionar", comenta l'edil.

March explica que just a l'entrada del camí hi ha un petit aparcament on es pot estacionar, però, "suposadament", a la resta del camí no s'hi pot passar. Tot i això, la imatge d'aquest diumenge passat era ben diferent: "Cotxes aparcats damunt la zona dels vianants perquè encara no estava protegida amb els pals, i ja s'està destrossant el tram dels senderistes", afegeix. Una altra de les al·legacions que es presentaren demanava explícitament que només poguessin transitar per aquesta via els vehicles de persones residents i autoritzats i que no s'hi pogués aparcar, excepte als aparcaments previstos en el projecte. En aquest moment hi ha senyals que restringeixen el trànsit en aquest camí, però "els cotxes hi continuen passant". " Impacta molt perquè en pocs metres podem comptar uns deu senyals de trànsit", aclareix Provensal. Per la seva part, el Consell defensa que la senyalització "encara no és definitiva" i que "haurà d'anar acompanyada d'altres mesures".

Les obres arrancaren a final de gener i en principi havien de durar tres mesos, però encara no han acabat. Ara el Consell preveu que acabin dia 19 de maig i recorda que a l'abril es varen haver d'aturar a causa de "les intenses pluges". Els veïns també apunten que durant aquests mesos s'han trobat amb un camí brut. "Alguns dels cartells informatius que es penjaven als arbres estaven tirats per terra; a més, hi ha material d'obra devora alzines que les ha fet malbé, s'ha fet una paret seca que ja ha caigut i s'ha romput un pont que ara està apuntalat", explica March.

El projecte del camí vell de Lluc

Aquest projecte té un pressupost de 236.538,33 euros i l'empresa adjudicatària és Excavaciones y Construcciones Briscar S.L. L'objectiu del Consell de Mallorca és crear un camí específic per als senderistes i un altre per als vehicles. El nou ferm estarà fet a base de bituminós i tindrà un acabat de color terrós per tal d'integrar-se en l'entorn natural. El primer tram, d'una longitud de 725 metres lineals, se situa a la sortida de Pollença. El segon, a l'altura de la bifurcació de l'Ma-10 amb el camí vell de Lluc a Pollença, que comprèn 2.845 metres lineals de carretera.

El Consell de Mallorca destaca que el projecte final "va recollir moltes de les propostes dels veïns", com per exemple l'allargament del paviment 275 metres més, l'eliminació de l'espai per a vianants en dos trams estrets, l'increment de la velocitat màxima permesa a 30 km/h i la licitació del pas motoritzat per a residents i autoritzats. No obstant això, Provensal es mostra contundent: "Volem preservar la serra de Tramuntana, durant molts anys hi ha hagut gent que l'ha cuidada amb esforç i suor, però el que fa el Consell de Mallorca és una barbaritat", afegeix Provensal.

stats