Part Forana 14/02/2022

El Govern farà realitat la polèmica via verda d'Alaró el 2023

El batle del municipi assegura que "és un projecte controvertit al poble", mentre que la plataforma activista es mostra esperançada després de vuit anys de reivindicacions

2 min
Membres de la plataforma "Volem Via Verda" d'Alaró amb el conseller Josep Marí

La plataforma Volem Via Verda d'Alaró està més a prop d'aconseguir el seu objectiu, després de vuit anys de reivindicacions. El conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, ha anunciat aquest dilluns als membres del grup que es posarà en marxa projecte que recuperarà l'antic traçat del tramvia que hi va haver entre l'estació de tren de Consell fins al poble d'Alaró i que es preveu serà una realitat el 2023. Un projecte compartit amb el Consell de Mallorca, que s'encarregarà d'executar el tram que connecta amb la carretera. Per la seva banda, el batle del municipi, Llorenç Perelló, s'ha mostrat indignat i enfadat per la manca d'informació sobre la qüestió, segons ha respost a aquest diari.

En concret, el projecte inclou l'expropiació de més de 12.000 metres quadrats, per allà on passava l'antiga via del tren. En el passat, aquests trams es consideraven comunitaris, però són de propietat privada. Precisament, en aquest punt del projecte s'havien concentrat les discussions entre l'ajuntament i la plataforma. Mentre que la plataforma sempre ha apostat per recuperar l'antic tram, el Consistori d'Alaró proposava que tot el vial seguís el tram de la carretera per tal d'expropiar al mínim possible.

Finalment, el conseller Marí ha assegurat que el vial serà una realitat a principi del 2023. De fet, el termini d'execució previst de les obres és de sis mesos i el pressupost total d'inversió, sumat al cost de les expropiacions i indemnitzacions, suma 1.264.925 euros. En total, són prop de quatre quilòmetres que connectaran l'estació de tren de Consell amb el nucli d'Alaró. Per poder respectar l'antic traçat del tramvia, es calcula que la superfície afectada pel que fa a expropiacions és de 12.684 m², la qual cosa pot suposar un total de 187.803 euros en indemnitzacions. Cal tenir en compte que l'antiga línia de ferrocarril de l'estació de Consell a Alaró té la consideració de camí ferroviari pel seu interès històric i de patrimoni ferroviari, és considerat d'interès general i declarat d'utilitat pública, a l'efecte de la legislació d'expropiació forçosa. L'obra actuarà sobre dos trams ben diferenciats: un tram de l'antic camí per recuperar ocupat actualment per terreny de conreu, d'uns 1.800 metres de llarg, i un tram de l'antic camí que no s'ha de modificar gaire, aparentment, tret de la invasió de vegetació i arbrat que necessita desbrossar i també la reconstrucció del vial.

Reaccions

"Ho consideram una falta de lleialtat institucional". Aquesta és la reacció del batle d'Alaró, Llorenç Perelló, quan s'ha assabentat de les intencions del Govern a través dels mitjans de comunicació, segons ha explicat a l'ARA Balears. Perelló assegura que la proposta de l'Ajuntament té menys impacte ambiental i no divideix cap terreny. "És un projecte controvertit i gran part del poble hi està en contra. Per això, consideram que hi ha altres mancances al poble perquè l'Executiu hi pugui fer inversions", ha dit. De fet, Perelló ha insistit que va ser el conseller Marí que va rebutjar la compra del castell d'Alaró, a la qual cosa ha afegit que "sembla graciós que ara inverteixin el mateix pressupost", ha exclamat.

Per la seva banda, la portaveu de la plataforma Volem Via Verda, Margalida Rosselló, s'ha mostrat contenta i satisfeta després de la reunió amb el conseller de Mobilitat. "Havíem perdut l'esperança i ara la recuperam", ha dit. A més, la portaveu ha insistit que aquest projecte pretén educar la societat en l'àmbit de la sostenibilitat.

stats