27/05/2023

Supremacismes

2 min
Vinícius Jr., jugador del Reial Madrid, saluda des de la llotja presidencial de l'estadi Santiago Bernabéu, dimecres 24 de maig, en la prèvia del partit contra el Rayo Vallecano.

Les societats s’estructuren sovint a partir dels supremacismes. I el racisme és un dels més instal·lats en una espècie acostumada a buscar protecció en la lògica del nosaltres i els altres, que al capdavall és el suport d’una de les formes de supremacisme més legitimades: el nacionalisme. Aquests dies, amb el brot racista al partit de futbol entre el València i el Reial Madrid, esdevingut espectacle global, alguns han corregut a negar que Espanya fos racista. El que estigui lliure de pecat que tiri la primera pedra. Desgraciadament és un mal universal. Però dir que aquest país, parlem de Catalunya o parlem d’Espanya, no és racista em sembla tan absurd com dir que no és masclista. Negar les evidències no resol els problemes, al contrari, contribueix a fer-los crònics.

Mentre les dones han aconseguit posar en evidència el masclisme, situar la discriminació al centre de l’escena pública i anar incorporant a la legalitat mecanismes efectius d’igualtat i reconeixement, el racisme no té la visibilitat necessària perquè s’imposi la seva gravetat i provoqui un rebuig general. Deia la senegalesa Bamba Ndir: “Si les dones espanyoles tenen un sostre de vidre, nosaltres tenim una torre”. El seu reconeixement és molt més lent perquè xoquen amb una doble dificultat per sortir de la marginalitat. I el racisme sovint incorpora una altra forma de discriminació: l’aporofòbia, el menyspreu als pobres.

Negar l’existència del racisme és miserable. N’hi ha prou amb veure quantes vegades sentim la paraula moro o negre a la vida quotidiana, o les dificultats que tenen els que venen de fora per trobar feina i ubicació, especialment si procedeixen de terres africanes (on Espanya fou campiona en matèria d’esclavatge). És lamentable en si, però també pel que representa que una societat molt composta es negui a si mateixa a l’assumir la ficció supremacista d’un país blanc i pur.

El racisme és manifest en la dinàmica del dia a dia: quan es discrimina per raó d’origen a la feina, a les institucions o a l’assistència mèdica, quan se’ls fa la vida impossible per normalitzar la seva situació legal, quan se’ls assenyala davant de qualsevol incidència o conflicte. Però el camí no és la sobreactuació. Fer-ne un espectacle acaba sent una frivolitat: garantia que el soroll decreixi a la mateixa velocitat que ha crescut fins que torni a tocar-li el rebre a una figura popular. Hi ha dues coses pitjors que el racisme: negar-lo i frivolitzar-lo, les dues coartades del racista.

stats