05/08/2021

Una sèrie per escoltar

2 min

Si sou aficionats a la música moderna i fins i tot sou dels que s'hi miren molt a l’hora d’escollir en quines condicions escolteu la música, si us preocupeu de tenir uns equips de so de qualitat i us fixeu en els elements sonors de les produccions, hi ha una sèrie documental a AppleTV+ que us atraparà. Fins i tot si sou neòfits en música que senzillament us enganxeu als grans èxits, funciona, sempre que hàgiu desenvolupat certa curiositat vital, esclar. Es tracta d'El arte del sonido con Mark Ronson (Watch the sound with Mark Ronson). El productor musical i compositor, coautor de Shallow de Lady Gaga entre d'altres, guanyador d’un Oscar i diversos Grammys, es dedica a estudiar la creació del so i analitzar el so de les cançons, l’evolució de la seva sonoritat, les particularitats dels ginys electrònics que permeten modificar-les i com es treballen les cançons. Cada episodi aprofundeix en un aspecte de la producció musical: l’auto-tune, el sampleig, la reverberació, els sintetitzadors, la caixa de ritmes i la distorsió. Ronson va investigant cada aspecte a través de grans èxits musicals, entrevistant-ne els autors, consultant especialistes del món de la música i alguns dels creadors dels aparells tecnològics que han revolucionat el panorama musical. És una mena de how-you-do-it que serveix per radiografiar la música i entendre com s’arrangen alguns aspectes sonors en els quals la majoria de mortals ni tan sols acostumem a fixar-nos. En el primer capítol de l’auto-tune, per exemple, ens expliquen com va néixer aquest sistema informàtic, que permet evitar que els cantants desafinin. Però a la vegada, exposa com abusar-ne ha portat a noves maneres de creació musical que a la vegada han influït en noves maneres de cantar. Hi ha joves artistes que quan canten imiten la veu passada per l’auto-tune d’altres cantants i això ha desembocat en l’experimentació musical i, per tant, en l’evolució del gènere.

Ronson fa servir la seva experiència amb estrelles com Lady Gaga, Amy Winehouse, Bruno Mars, Miley Cyrus o Robbie Williams per explicar alguns processos creatius. Conversa amb Paul McCartney per saber què opina del progrés de la tecnologia musical i com hauria influït en els Beatles si haguessin disposat d’aquests nous aparells de creació. També parla amb el raper T-Pain, l’ex-Nirvana Dave Grohl i altres artistes sobre cançons i processos creatius. Tot d’una manera força informal però amb habilitat per a l’anàlisi. I amb alguns d’ells fins i tot s’atreveix a dur a terme alguna experimentació per mostrar-ne als espectadors el resultat.

Només una recomanació: és una sèrie on el so és tan important que fins i tot és millor veure-la amb uns bons auriculars posats –no els que regalen a la Renfe– per percebre els matisos d’alguns aspectes que ens explica Mark Ronson. Es tracta d’una sèrie que, de fet, és més important escoltar-la que veure-la.

stats