18/06/2022

De l’'Eufòria' a l’apoteosi

3 min
La Mariona a la primera actuació d''Eufòria'

Divendres a la nit vam veure TV3 com mai l’havíem vist. Amb un dron de nit amb el cub tunejat amb els colors i el logo d’Eufòria, i unes pancartes al terrat de l’edifici que anunciaven al cel l’èxit que ha tingut el programa. Detalls i enginys que confirmen un dels aspectes que millor ha sabut fer el talent show de la cadena: la cura pel plantejament, l’esforç per innovar i prioritzar el fer-ho bé en comptes del fer-ho fàcil. Va ser una arrencada inicial digna de ser una mena de La La Land nostrat. L’espectacle dels concursants eliminats donava una benvinguda èpica als espectadors des de l’exterior de l’edifici i connectava amb el plató on els tres finalistes van continuar el xou: la Mariona, en Triquell i la Núria.

Eufòria ha sigut un programa que ha transmès alegria, fent honor a un títol que ha resultat màgicament premonitori. Fins i tot l’últim dia, en què calia farcir el contingut i allargar-lo per arribar a la una de la matinada, van saber mantenir el ritme i el to bona part de la nit. Les connexions en directe amb les localitats d’origen dels finalistes van ser els moments menys reeixits. Potenciava la idea del directe i se subratllava la repercussió del programa mostrant els protagonistes com a nous ídols, però el retard en la connexió i la buidor del contingut van fer aquests instants una mica sobrers. Eufòria també va tenir en compte la recepta màgica d’accentuar l’emocionalitat del programa fent plorar els finalistes just abans de cantar amb uns vídeos on família i amics els encoratjaven. Va ser impossible llegir cap dels rètols que presentaven els personatges que hi apareixien perquè la finestra que mostrava el pla de reacció dels participants els tapava tots.

En la primera ronda del concurs, en Triquell, la Mariona i la Núria van interpretar les cançons que ells mateixos havien escollit. L’elecció insòlita de la Mariona amb La mare de Dyango confirma que aquest any les mares s’han erigit en les heroïnes musicals del planeta. Primer va ser Bandini, després els ucraïnesos d’Eurovisió amb Stefania i ara Eufòria recuperant un clàssic popular del país.

L’actuació de professors i jurat a mig programa va ser un cop d’efecte que, tot i ser previsible, va superar les expectatives. L’elecció de fer-la enllaunada va permetre elevar el nivell, convertint-se en una mena de halftime show que va confirmar la capacitat del programa per sorprendre i la seva exigència creativa. Eufòria, tot i les dificultats tècniques en gales anteriors per rebre els vots de l’audiència, ho ha acabat fent tan fàcil i ràpid que persones que mai havien agafat el mòbil per interactuar amb un directe ho han fet ara per Eufòria.

Han sigut dotze gales més la final apoteòsica. Ha guanyat la Mariona. Una victòria que intuíem. El programa l’ha fet servir, en moltes ocasions, com a esquer per no perdre l’audiència a les pauses de publicitat. S’ha acabat un dels programes de més repercussió de TV3 en els últims anys, no només per les xifres d’espectadors sinó per la capacitat que ha tingut de construir un fenomen de masses al seu voltant, construir un petit star-system de personatges que d’ara endavant formaran part de la cultura audiovisual del país i traslladar fora de la televisió l’èxit del programa amb dos concerts multitudinaris. L’audiència no només hem sigut testimonis de la progressió dels concursants. Hem presenciat una evolució extraordinària d’un programa de televisió. Van començar amb uns càstings que feien més por que una pedregada, vam continuar amb unes gales enllaunades molt ben plantejades i efectives i hem acabat amb uns directes plens d’energia, ambiciosos i potents.

Eufòria ha arrossegat petits i grans i ha reactivat els divendres a la nit com a espai de retrobament familiar davant la pantalla. La primera edició ja és un clàssic de la cadena. Ha fet història. I ha demostrat que quan hi ha talent i ambició en una producció no hi ha excuses econòmiques, socials, ni generacionals que valguin. Enhorabona als creadors, a la cadena i felicitats a l’audiència per haver-ho sabut gaudir tal com proposava el títol del programa.

stats