06/06/2021

El Circuit, un motor econòmic que hem d’aprofitar

2 min

L’acord d’investidura entre ERC i JxCat recull el compromís de potenciar infraestructures de país com a elements dinamitzadors del sector de l’automòbil i la seva conversió necessària cap a la mobilitat sostenible, i cita textualment com a exemple el Circuit de Catalunya. Em sembla una oportunitat molt bona per aprofundir en el potencial que tenen aquestes instal·lacions.

El Circuit és un actiu econòmic al nostre territori i concretament al Vallès Oriental, amb un impacte que està xifrat en uns 292 milions d’euros i que ocupa de manera directa i indirecta gairebé 3.000 persones. Un impacte que es deu en gran mesura als grans premis de Fórmula 1, MotoGP i Superbikes, esdeveniments internacionals de renom que ubiquen Catalunya al món.

El valor que aporten les competicions automobilístiques a Montmeló és innegable. ¿Però ens hem parat a pensar en el potencial del Circuit com a hub empresarial? Des de la Cambra hem respost aquesta pregunta amb un estudi on expliquem al detall les oportunitats que brinda el desenvolupament empresarial dels polígons al voltant del Circuit de Catalunya.

Ras i curt, el nostre estudi conclou que als terrenys propers a aquesta infraestructura s’hi podrien instal·lar fins a 144 empreses, que sumarien una facturació total de 970 milions d’euros. Això tindria un impacte de 430 milions d’euros en el VAB del territori i crearia gairebé 6.000 llocs de treball. Les xifres parlen per si mateixes.

El Circuit podria captar empreses del motor, la tecnologia i també les activitats recreatives i esportives, fins i tot convertir-se en un pol d’atracció de tota la cadena de valor de la indústria de la mobilitat sostenible i acollir noves competicions relacionades amb l’automòbil elèctric com la Fórmula E. Té la iniciativa i la voluntat per assolir aquest paper, i ens ho ha demostrat unint-se al Hub Industrial de Mobilitat de la Cambra, des d’on volem adaptar la indústria catalana a la mobilitat del futur.

Hem identificat 75 hectàrees a l’àrea del Circuit que podrien acollir activitat empresarial. No obstant això, per fer-ho possible cal executar el Pla de Desenvolupament Urbanístic del voltant d’aquest complex. Si bé es necessitaria una inversió important (uns 76 milions d’euros segons els nostres càlculs), l’impacte econòmic que generaria aquest hub seria molt superior al cost de fer-lo possible.

Apostar pel Circuit com a hub de mobilitat tindria altres avantatges més enllà de l’impacte econòmic. Podria cobrir per exemple la falta de sòl industrial que hi ha al Barcelonès i ens permetria articular projectes que ens encaminin cap a un nou model més descentralitzat i distribuït. En definitiva, ajudar-nos a construir un país en xarxa.

Les pròximes setmanes s’ha de decidir la renovació del contracte de la F1 a Montmeló. És important que s’assoleixi aquest acord, no només per l’impacte econòmic que té aquest campionat en el territori, sinó perquè també ens facilitaria el desenvolupament d’aquests espais i negocis al voltant del Circuit. Una oportunitat estratègica i de país en el desenvolupament de la mobilitat sostenible que no podem deixar escapar.

stats