TRÀNSIT

El RACC perd la gestió dels cursos per a la recuperació de punts del carnet de conduir

L’1 de juliol passa a mans de la Federació d’Autoescoles, tot i el recurs presentat pel club automobilístic

Albert Solé
24/06/2014
3 min

BarcelonaEls cursos de recuperació de punts del carnet de conduir canvien de mans després de vuit anys, i ho fan amb polèmica. L’1 de juliol el RACC deixarà de fer-los en favor de la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC) perquè ha perdut el concurs, però el club automobilístic no hi està d’acord i ha presentat un recurs contenciós administratiu. El sistema del carnet per punts es va establir el 2006 a l’Estat, i el RACC va guanyar el primer concurs de la concessió dels cursos per recuperar-los, en detriment de la FAC. El 2013 es va tornar a fer el concurs per la fi de la concessió, i aquest cop sí que l’ha guanyat la Federació d’Autoescoles, que ha creat una UTE (unió temporal d’empreses) amb la Confederació Nacional d’Autoescoles d’Espanya (CNAE) per presentar una oferta més bona. Trànsit va concedir una pròrroga al RACC de sis mesos per permetre la transició, que acaba el 30 de juny.

La unió de la FAC amb la CNAE ha permès a les autoescoles guanyar força en el concurs, ja que ells són els que tenen la gestió dels cursos a la resta de l’Estat, i els aporten l’experiència i el sistema informàtic. Tot i això, segons explica el Servei Català de Trànsit, la Federació d’Autoescoles de Catalunya va guanyar el concurs perquè va decantar la balança amb el RACC amb una oferta de llibres de text imbatible, rebaixant-ne molt el preu.

En què es basa el recurs?

El RACC ha preferit no fer declaracions ni tampoc explicar el contingut exacte del recurs. Trànsit tampoc n’ha volgut parlar, però defensa que el concurs va ser transparent, i que si algú no estava d’acord amb les bases del concurs, va poder presentar-hi al·legacions. En el període establert, ningú ho va fer. Curiosament, el 2006 la Federació d’Autoescoles també va presentar un recurs contra la concessió al RACC, i els tribunals van obligar Trànsit a refer el contracte amb el club automobilístic, però no el va anul·lar. “Nosaltres tampoc sabem exactament què reclama el RACC, però el concurs va ser clar, ells van guanyar la part qualitativa i nosaltres la part objectiva, i la suma de les dues notes va fer que guanyéssim nosaltres, sobretot gràcies al preu dels llibres”, explica Maria Olivera, presidenta de la Federació d’Autoescoles de Catalunya. La part subjectiva tenia una ponderació del 45% i l’objectiva del 55%. En els últims quatre anys, el RACC ha fet una mitjana de 15.000 cursos de recuperació de punts a l’any, i ha ingressat uns 6 milions d’euros anuals.

El 2013 el Servei Català de Trànsit va canviar les bases del concurs. El 2006 qui es va presentar optava a un paquet sencer, que incloïa la gestió més els centres que impartien els cursos. Aquest cop el Govern va fer un concurs per a la gestió, d’una banda -la que ha perdut el RACC i han guanyat les autoescoles-, i 38 concursos diferents per a cada un dels centres, de l’altra. En aquest segon, el RACC, per la seva experiència de set anys, ha mantingut 25 dels 38 centres de la seva xarxa d’autoescoles, pròpies o franquiciades. Les altres 13 són autoescoles particulars que han guanyat perquè han tingut més punts, entre d’altres raons, pel fet d’estar més ben comunicades amb el transport públic, ja que molts dels alumnes hi van perquè han perdut el carnet.

Curiosament, el fet que la Federació d’Autoescoles de Catalunya hagi guanyat el concurs per gestionar els cursos per haver reduït molt el preu dels llibres, acabarà beneficiant el RACC. Com que la Generalitat ni paga ni cobra per aquests cursos, i els alumnes abonen un preu fixat per l’administració -entre 100 i 320 euros, en funció del curs-, el beneficiari del baix preu dels llibres són les autoescoles, que els han de comprar a la gestora del servei, i el RACC manté 25 dels 38 centres. Dels diners que paguen els alumnes, el 80,5% és per a l’autoescola i el 19,5% per a la gestora, i si el preu dels llibres és més baix, el marge de benefici és per a les autoescoles.

Autoescoles “de qualitat”

Aquesta setmana el Servei Català de Trànsit ha creat un nou grup de treball, aquest cop per als centres de formació de conductors. L’objectiu és crear un segell de qualitat per a les autoescoles que vulguin diferenciar-se de la resta. El grup de treball buscarà una definició estàndard de qualitat, i les autoescoles que el compleixin i rebin aquesta distinció formaran part d’una llista de centre recomanat pel SCT i gaudiran d’altres avantatges.

stats