Entrevista

Montse Ribé: “De petita ja imaginava monstres estranys sense saber que allò podia ser una feina”

Experta en maquillatge d'efectes especials

3 min

BarcelonaUn peu gegant de la criatura en forma d’arbre que J.A. Bayona va convertir en protagonista d’Un monstre em ve a veure és el primer que et crida l’atenció quan travesses la porta de DDT SFX, l’estudi d’efectes especials que Montse Ribé i David Martí tenen al Poblenou de Barcelona. Al costat hi tenen el que anomenen “la sala gore”: figures de cossos desmembrats escampades per terra mentre des de les parets t’observen cares fantasmagòriques. Tot sota la no mirada inquietant de l’Home Pàl·lid, una de les criatures que van crear per a El laberint del faune, de Guillermo del Toro, la pel·lícula que els va permetre tocar el cel cinematogràfic el 2007 amb l’Oscar al millor maquillatge, un dia que recorden com “una bombolla de nervis i emoció”.

Al seu taller hi han arribat a treballar unes 40 persones, però ara està gairebé buit. Ribé s’asseu en un sofà d’estètica Twin Peaks per recordar com va començar la seva afició pel món de la fantasia: “De petita sempre estava imaginant monstres estranys sense saber que allò podia ser una feina. Els dibuixava als marges dels llibres de l'escola. Quan vaig veure pel·lícules com E.T., Gremlins o Vidre fosc em vaig adonar que aquestes criatures es podien fer realitat. També em va impactar molt Amadeus, amb el maquillatge de Salieri que va fer Dick Smith. Preguntava als meus pares com podia ser que un home es fes vell en dues hores de pel·lícula, no ho entenia”.

Ribé es va iniciar en els dibuixos animats, però més tard va començar a estudiar el curs d’efectes que impartia el David, i ja no s’han separat. Al seu taller tot està ple de figures, algunes acabades i moltes a mig fer. Al juliol, fins i tot van començar a organitzar-hi visites guiades per donar a conèixer la seva feina: “Aquí es barregen moltes disciplines: l’escultura, el dibuix, el disseny, la pintura, motlles, també hi ha experts en mecanismes que fan que les criatures es moguin, gent que fa programació, ens agrada provar I+D…”  

Montse Ribé, experta en maquillatge d'efectes especials

Ribé fins i tot va fer d’actriu quan Guillermo del Toro li va demanar que interpretés l’infant Hellboy en la segona pel·lícula de la saga. En la majoria d’ocasions, però, són actors professionals els que donen vida a les seves criatures, com va fer Doug Jones a El laberinto del faune. “El moment més al·lucinant de la nostra feina és quan una criatura cobra vida. No acostuma a haver-hi gaire temps per fer proves, de manera que t'ho jugues tot en el mateix rodatge. En el cas del faune, recordo que era al vespre, nosaltres vam pujar a un turó i era allà. Tot l’equip de la pel·lícula estava al seu voltant, en silenci, i quan va començar a moure’s, amb tota aquella alçada, no podíem deixar de mirar-lo. Llavors el Guillermo el va abraçar i tothom va aplaudir. Se’m posa la pell de gallina al recordar-ho".

Els últims treballs grans que han fet han estat la sèrie Els anells de poder (Amazon), amb Bayona, i la pel·lícula Secaderos, en què van haver de crear una criatura feta de fulles de tabac. “El David i jo fem una mica de tot. Un dia estàs lluitant per aconseguir un projecte o per quadrar pressupostos, i de cop et poses a dissenyar un monstre o a fer-ne l’escultura, que és la part que més m'agrada”. Tot i haver treballat molt de temps en el món dels efectes especials, no ha perdut la capacitat de sorprendre’s en una sala de cinema. “Si la pel·li no m’atrapa, em fixo més en els detalls dels efectes, en els errors, però si és bona, em deixo portar. Els monstres no m’espanten perquè són els meus amics, però les trames d’esperits, per exemple, em continuen fent molta por!”

stats