Fiscalitat

Més de 2,3 milions de vehicles hauran de pagar a partir de la tardor l'impost al CO2

La Generalitat espera recaptar 67,3 M€ enguany i 145 M€ a partir de l'any que ve

3 min
Cues de trànsit a les Rondes. El transport és responsable del 29% dels gasos d'efecte hivernacle a Catalunya, amb 12,9 milions de tones anuals.

BarcelonaEl Govern ha decidit posar en marxa l'impost a les emissions de CO2 dels vehicles de tracció mecànica —que afecta cotxes, motos i furgonetes—, que es començarà a pagar a partir de la tardor. Un impost que, de mitjana, suposarà el pagament de 35 euros anuals per als cotxes afectats i 26 euros per a les motos, i amb el qual el Govern espera recaptar aquest any 67,3 milions d'euros, una quantitat que augmentarà fins als 145 milions a partir de l'any que ve, una mica menys del que s'havia previst inicialment, quan es rebaixarà el nivell d'emissions exigides per quedar-ne exempt.

Malgrat la quota mitjana calculada, el gruix dels vehicles afectats —cotxes i motos que emeten entre 120 i 160 grams de CO2 per quilòmetre— pagaran una mica menys: entre 8,8 i 17,8 euros els turismes, i entre 8,3 i 16,8 euros les motos.

Aquest és el primer gran impost massiu i propi que posa en marxa l'Agència Tributària de Catalunya (ATC), ja que està previst que afecti aquest any 2,31 milions de vehicles a Catalunya dels 4,85 milions censats, que hauran de pagar 1,79 milions de subjectes passius, entre persones físiques i jurídiques, dels gairebé quatre milions que hi ha.

L'impost és finalista. La seva recaptació anirà, al 50%, al fons climàtic i al fons del patrimoni natural, i els diners es destinaran a objectius com el foment de les energies renovables, els habitatges eficients energèticament, el transport públic, la mobilitat sostenible, la renovació del parc de vehicles, i altres aspectes mediambientals. L'impost va ser aprovat pel Parlament el 2017 i es va incloure en la llei del canvi climàtic, però no es va aplicar perquè un recurs de l'Estat davant el Constitucional el va suspendre fins al novembre del 2019. "L'any passat no es va aplicar per la pandèmia", afirma Marta Espasa, secretària d'Hisenda de la Generalitat, però ara ja s'ha posat en marxa amb la intenció que "la gent internalitzi l'impacte del canvi climàtic".

Qui haurà de pagar?

Aquest primer any l'hauran de pagar els propietaris dels vehicles –cotxes i motos– amb unes emissions de més de 120 grams de CO2 per quilòmetre. En el cas de les furgonetes, serà a partir dels 160 grams per quilòmetre. Aquest límit, però canviarà a partir de l'any vinent i s'haurà de pagar quan les emissions –en cotxes i motos– superin els 95 grams de CO2 per quilòmetre.

La rebaixa del límit farà augmentar entre un 20% i un 25% la quota a partir de l'any fiscal del 2021, que es pagarà el 2022, ja que s'augmentarà la base de contribuents.

No obstant això, hi ha algunes bonificacions. Si el pagament es domicilia, hi haurà una bonificació del 2%. Els vehicles amb matrícula d'històric tindran una bonificació del 100%. També tindran aquesta bonificació total els vehicles clàssics: han de tenir més de 30 anys, haver-se deixat de fabricar, i amb un manteniment correcte. En aquest cas s'haurà d'aportar un certificat de la Federació Catalana de Vehicles Històrics.

Com puc saber les emissions del meu vehicle?

Les emissions de CO2 en grams per quilòmetre habitualment s'especifiquen a la fitxa tècnica del vehicle o al certificat de l'importador. Però en el cas dels vehicles que no estiguin incloses aquestes dades, l'Agència Tributària disposa d'una fórmula elaborada pel Barcelona Supercomputing Center que permet calcular les emissions per a cada tipus de vehicle. A més, a la web de l'ATC hi ha un simulador per poder calcular quant s'haurà de pagar. A la web de l'ATC també hi haurà un assistent virtual per guiar els contribuents.

Quins passos cal seguir?

Com que és el primer any d'aquest tribut, l'ATC publicarà de l'1 al 15 de maig el padró provisional de vehicles. Un cop acabat aquest termini hi haurà un període d'al·legacions, fins al 4 de juny. En el padró provisional hi haurà tots els vehicles, però després de les al·legacions se suprimiran aquells que no han de pagar el tribut, els que tinguin la bonificació del 100% i els que els surti una quota a pagar inferior als sis euros, perquè es considera antieconòmic tramitar-la.

Un cop fet això, entre l'1 i el 15 de setembre es publicarà el padró definitiu dels vehicles que han de pagar, i a partir d'aquest moment es començarà a tramitar les liquidacions. El període d'ingrés serà de l'1 al 20 de novembre. Aquest any, que és el primer, s'haurà de pagar quan es rebi la notificació individual per a cada contribuent.

Tram de les quotes mitjanes del primer any per a turismes
  • Cotxes de 120 a 140 gr/km 8,8 euros
  • Cotxes de 140 a 160 gr/km 17,8 euros
  • Cotxes de 160 a 200 gr/km 37,9 euros
  • Cotxes de més de 200 gr/km 96,1 euros
  • Quota mitjana per al conjunt de turismes 34,1 euros
Quota mitjana el primer any per a motos
  • De 120 a 140 gr/km 8,3 euros
  • De 140 a 160 gr/km 16,8 euros
  • De 160 a 200 gr/km 38,7 euros
  • Més de 200 gr/km 102,3 euros
  • Quota mitjana per al conjunt de motocicletes 26,4 euros
Quota mitjana per a furgonetes
  • Més de 160 gr/km 21,5 euros
stats