Kazushi Ono vol enlairar l’arquitectura simfònica de l’OBC
La temporada començarà amb un concert a la basílica de la Sagrada Família
BarcelonaUna de les virtuts del nou director de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), Kazushi Ono, és la claredat conceptual. “Brahms serà un dels eixos de la temporada. Les seves simfonies clàssiques em permetran construir una base sòlida per treballar amb l’orquestra, i a partir d’aquí anirem afegint-hi colors diferents”, va explicar ahir a L’Auditori durant la presentació de la temporada 2015-2016 de l’OBC, la primera de les cinc en què Ono serà director titular. “També he demanat als directors convidats que toquin repertori clàssic”, va afegir.
La idea és treballar el múscul per poder enlairar després una arquitectura prou sòlida per encabir-hi obres clàssiques i contemporànies i seguir contribuint a la difusió del patrimoni musical català. “Vull comunicar el missatge vital i de fe en l’ésser humà de Bernstein i Xostakóvitx. Així és com vull marcar la primera temporada”, assegura.
Entre Ravel i Bernstein
La temporada tindrà un cost artístic de 2,3 milions d’euros, superior a la del 2014-2015, que va ser d’1,8 milions, i presenta 30 programes, dos més que l’anterior. A més a més, hi haurà un pròleg el 20 de setembre a la Sagrada Família, on l’OBC interpretarà obres de Vivancos, Mozart, Fauré i Takemitsu. “Volem unir la música simfònica i l’arquitectura de Gaudí, i despertar l’interès internacional per l’OBC”, diu el director de L’Auditori, Joaquim Garrigosa. Serà un concert gratuït i les 1.500 entrades se sortejaran entre qui n’hagi demanat a través de les webs de L’Auditori i de la Sagrada Família entre el 18 de maig i el 18 de juny.
La inauguració oficial a L’Auditori serà el 26 de setembre amb Daphnis et Chloé, de Ravel, dirigida pel mateix Ono i amb la participació del violinista Vadim Repin i els cors Madrigal i Lieder Càmera. El caràcter simfònic i coral també serà protagonista en la Tercera de Mahler, la Novena de Beethoven, el poema simfònic Kullervo, de Sibelius (que comptarà amb el Cor Acadèmic Masculí d’Hèlsinki), i la Missa de Berstein, que tancarà la temporada el maig del 2016. “Més que un concert, la Missa de Bernstein serà un esdeveniment, perquè hi haurà una banda de rock, un gran cor, jazz, blues i música simfònica”, explica Ono, que en aquesta primera temporada dirigirà cinc programes. “La següent treballaré vuit setmanes amb l’OBC i dues amb el programa educatiu”, precisa el director.
Xostakóvitx tindrà una presència destacada, perquè l’orquestra afrontarà tres simfonies del compositor rus: la Primera, la Setena ‘Leningrad’ i la Tretzena. De Beethoven s’interpretaran la Tercera, la Cinquena i la Novena. El capítol de grans obres es completa amb L’ocell de foc, de Stravinsky, la Quarta de Brahms, la Tercera de Schumann, la Cinquena i una selecció de Romeu i Julieta de Prokófiev i diferents programes dedicats a Gershwin, entre d’altres. Tot plegat, l’OBC interpretarà vuitanta peces simfòniques, incloent-hi les tres del compositor resident, Hèctor Parra. D’autoria catalana, la temporada inclou obres del jove Joan Magrané, de Guinovart, de Guix, de Montsalvatge, de Granados i de Sor. “La feina del director titular és crear un equilibri”, insisteix Ono.
Per tirar endavant aquest repertori, l’OBC compta amb directors com Jan Willem de Vriend -director convidat de la temporada-, Pinchas Steinberg, Vassily Sinaisky, Clemens Schuldt i el director sortint de l’orquestra, Pablo González. A més, Jordi Savall dirigirà per primera vegada l’OBC amb obres de Mozart, Salieri, Bach i Händel. Lang Lang també actuarà per primer cop amb l’orquestra. Altres solistes que passaran per L’Auditori són els violinistes Isabelle Faust i Joshua Bell, els violoncel·listes Alisa Weilerstein i Gautier Capuçon, i el pianistes Alexei Volodin i Kristian Bezuidenhout, entre d’altres.
‘Gladiator’ i Tim Burton
Tal com recorda el nou director tècnic de l’OBC, Alberto Sampablo, “al públic li agrada” la iniciativa de programar música de cinema, i aquesta temporada hi haurà concerts dedicats a Gladiator, Pirates del Carib i la música de Danny Elfman per a les pel·lícules de Tim Burton. Però no tot són bones notícies: avui el personal d’acomodació, que L’Auditori subcontracta a l’empresa Manpower, comença una vaga indefinida. Entre les reivindicacions, demanen millores en la situació laboral i ser contractats per L’Auditori.