El vaixell encallat al canal de Suez amenaça el comerç global

La nau 'Ever Given' fa tres dies que bloqueja el pas de vaixells i es podria trigar "setmanes" a retirar-la

4 min
Una excavadora intenta alliberar el vaixell.

El canal de Suez ha suspès temporalment tot el trànsit mentre intenta encara alliberar el vaixell Ever Given, que ja fa tres dies que està encallat enmig del canal després de perdre la potència en plena tempesta, dimarts al matí. Si bé ahir dimecres les autoritats del canal confiaven poder retirar el vaixell i obrir el pas aquell mateix dia, la nau continua encallada i els petits remolcadors intenten infructuosament fer-la moure.

De fet, segons Peter Berdowski, director d'una de les companyies responsables de les tasques de desencallament, l'holandesa Boskalis, no es pot descartar que es trigui fins i tot "setmanes" a poder alliberar el vaixell, tot i que deia que era massa aviat per saber-ho, segons Reuters. Els experts veuen difícil que es pugui resoldre en un o dos dies. Les autoritats del canal van emetre un comunicat a tots els vaixells atrapats per explicar que estan treballant intensament per remolcar el vaixell, però que els forts vents també estan dificultant les operacions, a més del gran tonatge de l'embarcació.

El canal de Suez, bloquejat

Un bloqueig tan llarg d'aquest important pas de navegació situat a Egipte, que connecta l'Àsia amb Europa i concentra un 12% del comerç global, pot generar una greu disrupció del comerç marítim, amb desenes de vaixells esperant per creuar. Es calcula que una cinquantena de naus travessen cada dia el canal de Suez en totes dues direccions. Aquest dijous al migdia, fins a 206 vaixells de càrrega havien ancorat en un dels dos extrems del canal, o en punts intermedis, a l'espera de poder travessar aquest pas, per on circula cada dia el 30% de tot el trànsit de contenidors marítim del món.

Els retards que s'acumulin en les rutes de tots aquests vaixells poden desencadenar després un col·lapse dels ports europeus, a mesura que hi arribin alhora tant els vaixells que porten un dia esperant com els que van darrere seu. El grup danès A.P. Moller Maersk, la companyia de transport marítim més gran del món, ha explicat que té set vaixells a l'espera de creuar el canal i que s'està plantejant desviar-los cap al cap de Bona Esperança, una ruta que implica circumnavegar l'Àfrica i allargar el recorregut fins a Europa en cinc o sis dies.

Un megavaixell

El vaixell encallat és un dels més grans del món, amb 400 metres de llargada, del tipus dels que ni tan sols poden passar pel canal de Panamà, que connecta l'Atlàntic i el Pacífic, a causa de les seves dimensions. Amb centenars de contenidors a bord amb mercaderies, feia la ruta cap al port de Rotterdam des de la Xina.

El vaixell de 224.000 tones i 400 metres d'eslora Ever Given, operat per la naviliera Evergreen Marine Corp, seguia creuat aquest dijous en diagonal en la part sud del canal, per on va entrar dimarts en direcció cap a Europa. A diferència del tram central, on hi ha dos canals paral·lels per permetre el pas de vaixells en tots dos sentits, en aquesta zona hi ha un únic pas, de manera que la presència de l'Ever Given, amb la proa encallada a la riba est i la popa a la riba oest, impedeix completament el pas d'altres embarcacions. Fins a vuit vaixells remolcadors, un dels quals amb una grua amb capacitat per a 160 tones, continuen intentant arrossegar el megavaixell per desencallar-lo.

Berdowski ha descrit el vaixell com "una enorme balena encallada" i "un pes enorme sobre la sorra". "Potser haurem de treballar combinant la reducció del pes traient contenidors, gasolina i aigua del vaixell, l'ús de remolcadors i el dragatge de sorra", ha explicat al programa de televisió holandès Nieuwsuur, segons recull Reuters. Evergreen ha comunicat que, a banda de Boskalis, la companyia japonesa Nippon Salvage també participarà en l'operació. "Evergreen Line continuarà coordinant, amb el propietari del vaixell i l'Autoritat del Canal de Suez, per gestionar la situació amb la màxima urgència, assegurant la represa del viatge tan aviat com sigui possible, i per mitigar els efectes de l'incident", ha dit la companyia.

Imatge de satèl·lit del vaixell al canal

Es desconeixen encara les causes concretes de l'accident, però la nau va perdre el control dimarts al matí enmig dels forts vents i d'una tempesta de sorra. La companyia naviliera Evergreen atribueix l'incident al mal temps i assegura que tota la tripulació del vaixell està bé, però igualment s'ha obert una investigació per esbrinar per què la immensa nau ha deixat de funcionar en plena travessa pel canal de Suez. La companyia japonesa Shoei Kisen Kaisha, propietària de l'embarcació, s'ha disculpat per l'incident i ha assegurat que les tasques per desencallar-lo estan resultant "extremadament complicades".

No és el primer cop que un vaixell queda encallat enmig del canal de Suez: el 2017 una nau japonesa també va passar pel mateix tràngol però va poder ser alliberada en qüestió d'hores.

El govern egipci del general Abdel Fatah al-Sissi va duplicar la capacitat del canal de Suez amb una obra faraònica que es va inaugurar l'any 2015. En concret, es va obrir un segon pas paral·lel a l'original en 72 quilòmetres del tram central del canal, la qual cosa va permetre que hi poguessin passar vaixells de més grans dimensions en tots dos sentits, ampliar el nombre de vaixells que el poden creuar cada dia i reduir el seu temps de pas a 11 hores. El canal de Suez, inaugurat l'any 1869 i ampliat des de llavors en diverses ocasions, té una longitud total de 193 quilòmetres.

stats