Un estudi d'Oxford insisteix que la hidroxicloroquina no funciona com a remei per als malalts de coronavirus

L'assaig clínic Recovery dels científics britànics ha enviat les seves conclusions a l'OMS

La hidroxicloroquina continua generant tota mena de divisions, desconcerts i polèmiques en la comunitat científica internacional. I aquest divendres s'ha afegit un element més al debat. Així, el medicament contra la malària no serviria per tractar el coronavirus, d'acord amb les dades de l'assaig Recovery, que s'ha dut a terme al Regne Unit i que està dirigit per científics de la Universitat d'Oxford. 

Des del mes de març, quan van començar les proves del Recovery, un total de 1.542 pacients han sigut tractats amb l'esmentada hidroxicloroquina, mentre que 3.132 van rebre l'atenció habitual. Tant uns com altres van ser triats de manera aleatòria. En l'espai de 28 dies, el 25,7% dels malalts als quals se'ls va subministrar l'antipalúdic van morir, davant del 23,5% dels altres. La diferència no és estadísticament significativa i no és suficient per inferir, com suggeria un també polèmic estudi preliminar publicat a The Lancet, que el medicament incrementava el risc de mort en malalts del covid-19. 

En qualsevol cas, a parer dels responsables de l'assaig, les proves mostren que la hidroxicloroquina no funciona. "Aquest no és un tractament per al coronvirus", ha declarat el professor Martin Landray a la BBC. L'assaig Recovery ha deixat d'utilitzar el medicament i els investigadors han enviat les conclusions a l'Organització Mundial de la Salut.

De fet, va ser arran de l'anàlisi apareguda a The Lancet que l'Agència Reguladora de Medicaments i Productes Sanitaris del Regne Unit va demanar als responsables del Recovery que revisessin les seves dades. "S'estava dient que [la hidroxicloroquina] suposava un abans i un després, una medecina meravellosa, un gran avenç. Aquest [el de l'assaig Recovery] és un resultat molt important, perquè ara podem deixar d’utilitzar a tot el món un medicament inútil", ha insistit Landray. De moment, però, l'OMS no s'ha tornat a pronunciar sobre la conveniència d'utilitzar el medicament.

Retiren l'estudi de 'The Lancet'

De fet, dijous al vespre la revista científica The Lancet va retirar l'esmentat estudi que alertava d'un increment del risc de mort en els pacients de covid-19 tractats amb hidroxicloroquina o amb cloroquina. Segons el comunicat de "retractació" de la revista, tres dels autors de l'estudi són els que han decidit retirar-ne la publicació perquè "ja no poden garantir la veracitat de les fonts de les dades" que van fer servir. 

L'estudi aparegut a The Lancet comparava estadísticament dos grups de pacients, els que havien fet servir hidroxocloroquina o cloroquina i els que no. Les dades indicaven que els pacients que havien fet servir el medicament havien mort en una proporció molt més alta i havien patit també problemes cardíacs en una proporció més alta que els que no n'havien fet servir.

Atesa l'àmplia difusió del medicament com a tractament per al covid-19, i l'aposta que fins i tot presidents com Donald Trump i Jair Bolsonaro havien fet per la hidroxicloroquina com a resposta a la pandèmia, l'estudi de la prestigiosa publicació científica va tenir molta repercussió i va obligar l'Organització Mundial de la Salut (OMS) a suspendre tots els assajos clínics que es feien amb hidroxicloroquina i cloroquina en els seus programes. 

Però la mateixa OMS va decidir fa dos dies aixecar-ne el veto després de constatar, a través dels seus científics, que les dades de mortalitat no donaven motius suficients per suspendre les proves.  

" The Lancet es pren el tema de la integritat científica de manera molt seriosa i hi ha moltes qüestions importants sobre Surgisphere i les dades que s'inclouen en l'estudi", diu el comunicat, que apunta que, segons els protocols del Comitè d'Ètica en les Publicacions i del Comitè Internacional d'Editors de Revistes Mèdiques, "es necessita urgentment una revisió" de les dades en què es basa l'estudi.

Les dades de l'estudi parteixen d'una companyia nord-americana d'analítica de salut,  Surgisphere , la fiabilitat de la qual s'ha posat en dubte les últimes hores.

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF