FENT CAMÍ
Esports 02/08/2019

Ruta del pas de l’Aranya pel carrer Nou

L’excursió comença a la carretera de sa Calobra, un poc abans de l’estret del penyal Bernat, i finalitza a la coneguda torre del Bosc

Ara Balears
Ruta del pas de l’Aranya pel carrer Nou

PalmaLa ruta comença a la carretera de sa Calobra (MA-2141), un poc abans de l’estret del penyal Bernat (239 m), devers el km 9,5. És el punt de partida per anar a la cova de la Campana. Es deixa l’asfalt per un lloc no gaire còmode. S’ha de transitar per un desert rocós dominat per parets infranquejables de roques estriades per la pluja. La zona es diu l’Obaga, segurament perquè hi pega poc el sol. Al fons despunta el puig Major.

Coll de l’Obaga

La ruta es dirigeix cap al coll de l’Obaga. Des d’un punt determinat es descobreix la torre del Bosc. Arribar a aquesta talaia és l’objectiu final. Des del coll s’inicia una davallada cap al torrent de Pareis, pel camí de l’Hort, a través del comellar de la Cova. El pas de l’Argamassa permet arribar a aquella remota zona, des de la llera del torrent. A partir del coll de l’Obaga es troba un camí, el camí de l’Hortet, que ve de les cases del Bosc, un ramal del camí Vell de sa Calobra. Just davant, al cingle de davant, s’hi situa la cova de la Campana, que amb els seus 350 m és la més profunda de Mallorca.

Avenc de la Figuera

El camí de l’Hort passa molt a prop de l’avenc de sa Figuera. Una figuera, arrambada a un graó rocós, el delata. Cap allà s’ha d’anar. S’arriba a la boca de l’avenc (165 m). Es continua el camí, el qual fa giragonses per salvar el vertiginós rost del coster esquerre del barranc. El camí s’acosta al penya-segat, tant que sembla impossible poder baixar per aquest coster tan vertical situat just damunt el torrent de Pareis. En els darrers metres, abans de tocar el jaç del torrent, si es gira la vista enrere es pot veurel’espectacular cova de les Voltetes. A l’altra banda del torrent s’hi situa la dura i exposada pujada pel pas de l’Argamassa. S’assoleix el jaç del torrent. Des d’aquí encara es veu una part del marge del pas de les Voltetes.

De camí a l’Olla, a l’esquerra, hi hal’Hort, amb una paret seca que el protegia. Es passa l’estret dels’Hort i s’arriba a l’Olla del torrent. El pas és espectacular i gens fàcil, sobretot la baixada. Es deixa enrere el pas de les Piquetes i es continua cap a la desembocadura del torrent. S’ha de pujar pel gran xap obert al cingle, el carrer Nou o pas de sa Calobra al torrent. Després de quasi 100 metres de desnivell s’assoleix la part més elevada del pas, on es descobreix la rada del port de sa Calobra, emmarcada entre esquerps penyals.

Pas de l’Aranya

A la paret de l’esquerra ja es veu el cable que equipa el pas que s’ha de fer, el pas de l’Aranya. Al collet es recomana posar-se l’arnès de seguretat, ja que està instal·lat convé fer-lo servir. Des del final del pas, es copsa una imatge del collet del carrer Nou. Una vegada superat el pas, hi ha davant una dura i incòmoda pujada cap a la torre del Bosc. Una vegada s’arriba a la torre s’ha de deixar enrere i continuar cap al camí cell de sa Calobra per arribar a la carretera i posar fi a l’excursió.