Barça
Esports 26/03/2024

Els rics paguen la festa: fins a 2.000 euros per veure el Barça-PSG

El club veu en la Champions una oportunitat d'or i dispara els preus de les entrades per ajudar a complir amb el pressupost de la temporada

3 min
Aficionats del Barça a Montjuïc durant el partit contra el Porto

BarcelonaPer més que pugui semblar una tasca rutinària, l'elaboració dels pressupostos del Barça és un dels temes més complexos que té entre mans l'àrea econòmica del club. De la previsió d'ingressos i despeses en depèn el famós fair play financer, que determinarà la capacitat blaugrana per fitxar. La incertesa de la competició, saber si l'equip rutllarà i aconseguirà els premis esportius, o si l'afició farà costat a l'equip i comprarà entrades, són condicionants que poden provocar desviacions multimilionàries als comptes. Ho sap bé l'entitat, que es va enganxar els dits durant dos cursos consecutius al caure a la fase de grups de la Champions quan es pensava que arribaria almenys als quarts de final.

Encara que el Barça hagi viscut un context de vaques magres, l'àrea econòmica ha mantingut la mateixa política de les últimes dècades: elaborar els pressupostos preveient 15 milions d'ingressos per ser un dels vuit millors equips de la Champions. Una fita que, quatre temporades després, s'ha tornat a aconseguir. Això suposa que el club tingui garantits 10,6 milions per part de la UEFA –que cal sumar als premis obtinguts en les rondes anteriors–. Però aquests diners són menys dels projectats. D'on surt la resta? S'han d'aconseguir a través de la venda de localitats, sigui al públic general o en llotges vip. I el gran hàndicap és que l'equip no juga al Camp Nou, sinó a Montjuïc.

30.000 entrades a la venda

El Lluís Companys té la meitat d'aforament que l'estadi del barri de les Corts, ara en obres. Tot i que el problema no són el nombre de localitats totals, sinó els seients que estan a la venda. Dels 50.000 disponibles actualment, 17.500 estan reservats per als que van adquirir un passi de temporada. Aficionats fidels que, com explica el club, en un 97% dels casos no fallen als partits. Descomptant les 2.600 localitats que es destinen per a l'afició rival –a preus més econòmics–, en queden unes 30.000 per al públic general. I d'aquestes encara s'han de restar les que es queda l'entitat per satisfer els seus compromisos, sigui amb jugadors o amb patrocinadors.

Captura de pantalla dels preus de les localitats del Barça-PSG el dia 25 de març.

Segons els antics responsables de ticketing, al Camp Nou es partia d'unes 22.000 localitats disponibles per a la venda en general. A aquestes s'hi restaven els compromisos del Barça, però s'hi afegien les que els abonats posaven en la modalitat del Seient Lliure. La xifra no era fixa i oscil·lava en funció dels partits, però "sempre s'assolia una mitjana d'entre 25.000 i 30.000 alliberaments". En un partit de Champions, en què s'havia de descomptar el 5% d'entrades per a l'afició rival –un imperatiu de la UEFA–, s'acabaven tenint unes 40.000 entrades per vendre. "Poden semblar moltes, però es repartien amb els turoperadors i la majoria s'acabaven venent, sobretot si el partit es programava amb setmanes d'antelació", explica un antic executiu blaugrana. Així s'arribava als 5 milions d'ingressos, que era l'equivalent a vendre les entrades a un preu mitjà d'uns 125 euros.

Com que aquesta temporada hi ha moltes menys entrades a la venda –però el club ha previst els mateixos ingressos que en anys anteriors–, l'única solució era augmentar els preus. Res millor que un partit europeu de màxim nivell com un Barça-PSG per fer calaix. I, de passada, ajudar a eixugar els 30 milions d'euros de desviació que té el club en els pressupostos d'aquesta temporada.

Els preus s'encareixen una setmana després de posar-los a la venda

Però l'àrea de ticketing ha anat més enllà. Si fa una setmana va posar les entrades a la venda a uns preus molt elevats, ara n'ha augmentat encara més el cost. Segons l'última consulta, feta per aquest diari el 25 de març, les entrades més barates, les Basic, costen de 209 euros (córner, 2a graderia) a 484 (tribuna, 1a graderia). La setmana anterior costaven de 174 a 399 euros. Aquests preus han generat impacte entre la massa social blaugrana, i entitats com la Penya Almogàvers han respost a les xarxes qualificant d"insult" aquests "preus desorbitats".

Hi ha més entrades a la venda, més luxoses i més cares, que també tenen més serveis a canvi. Les Basic Plus garanteixen tenir seients amb una visibilitat més bona, i van dels 269 als 544. I per als amants del futbol i la gastronomia hi ha les Vip, localitats normals però amb accés al càtering. Les que estan disponibles en el moment de fer la consulta costen 725 euros (al gol) o 995 (a tribuna). I, finalment, hi ha les Vip Premium, zones i seients de luxe, a més dels canapès, que van dels 1.625 (part superior de tribuna) als 1.925 (al costat de les banquetes). Un barem de preus similar al del clàssic contra el Reial Madrid de l'octubre. Aquell dia es van recaptar 7 milions.

stats