Esports 11/06/2021

El puig de sa Bastida, la fortalesa sobre Los Damunt d’Alaró

Itinerari que explora la riquesa del paisatge cultural d’aquesta penya que va ser castell, refugi i talaia a principi de l’edat mitjana

La ruta de la setmana.

PalmaLa penya de sa Bastida (573 m) és una gran mola constituïda per altes parets tallades a plom. Molt abans que el Castell d’Alaró, aquesta petita fortalesa ja havia jugat un paper estratègic en la defensa de la població d’Alaró i del seu nucli originari, Los Damunt. “De moment, el jaciment arqueològic ha manifestat evidències materials que cronològicament abasten des del segle II fins al segle VII de la nostra era, tot i que la gran majoria de les restes materials i de les construccions sembla que es poden enquadrar dins el període conegut com Antiguitat Tardana (segles IV-VII)” (Alaró, poble de castells Al Rum, Associació Cultural d’Alaró –alrum.org-).

L’arqueòleg Javier Aramburu Zabala va ser el primer a publicar i difondre els resultats d’unes excavacions fetes el 2002. Anys més tard, el 2018, l’interès de diverses persones d’Alaró propicià la signatura d’un conveni de col·laboració entre la propietat de la finca i els responsables municipals que ha possibilitat ampliar el marc de la investigació d’un jaciment en alçada, ample i extens.

El nostre punt de partida és a la plaça Cabrit i Bassa, a Los Damunt. Si venim en cotxe, podem estacionar a l’aparcament de sa Bastida. Si ho hem fet amb transport públic (TIB L320 Alaró-Consell o L321 Orient-Consell), des la mateixa plaça de la Vila podem arribar-hi a través dels carrers de Can Xalet, d’Enmig i de Can Coxetí, que ens deixaran davant el casal de sa Bastida.

[00 min] Des de l’aparcament entram dins Los Damunt pel carrer de sa Bastida, voltam a la dreta pel carrer de Tià Roig i continuam tot dret fins a la plaça de Cabrit i Bassa [05 min]. Una capelleta a la part nord de la plaça ens recorda, almanco des del segle XVIII, dos personatges que, entre la història i la llegenda, defensaren fins a la mort el seu rei, Jaume II, davant el setge del seu nebot, Alfons II d’Aragó, a les portes del Castell d’Alaró a final de 1285.

El Castell d’Alaró i s’Alcadena des de dalt de la Mola de sa Bastida.

Sortim de la plaça pel carrer de Son Duran, mentre intuïm per damunt l’horitzó de l’estret passatge el puig de sa Bastida. Travessam la placeta dels Horts i continuam tot dret pel camí de la font de ses Artigues, paral·lels al torrent de s’Estret. A l’altura de Can Corona, fixau-vos-hi bé, perquè unes rajoles a la columna de l’esquerra del portell principal ens saluden “Alabat sia Déu” i ens avisen que “per la vostra pròpia dignitat i respecte als altres, parleu bé”. Tot plegat, el lema de campanya de la Lliga espiritual contra el mal parlar (1908-1963), moviment catòlic català de la primera meitat del segle XX que arribà a Mallorca de la mà dels senyors de Can Corona amb la intenció d’eliminar la blasfèmia i el renec de la parla col·loquial.

Som a escassos minuts de la font de ses Artigues [20 min]. Poc abans trobam a la dreta les cases de sa Font del Jardí amb una torre cúbica que, a més d’un ús defensiu, acollia un molí fariner. Ses Artigues és un antic qanat d’època musulmana que encara ara abasteix d’aigua la vila i que pren nom de la possessió allà on s’ubica. Per darrere la font, protegida amb una construcció de pedra i una porta metàl·lica, hi trobam un portell de ferro amb una paret baixa que permet passar-la sense gaire dificultat.

Deixam el vial asfaltat que puja cap a s’Estret i el pas de s’Escaleta i prenem per aquest camí que ens durà fins a la possessió del Rafal. Inciam l’ascens a l’ombra de sa Bastida, a la nostra esquerra. Si ens hi fixam, uns quants revolts més amunt [40 min], a l’esquerra, veurem una fita que ens assenyala la connexió amb un tram del vell camí de ferradura que connectava Los Damunt i el Rafal abans de la construcció d’aquesta pista forestal, ara fa més de vint anys. En qualsevol cas, seguint el mateix vial mai no ens podem perdre.

[55 min] Arribam a l’altura del coll de sa Bastida, que tenim a l’esquerra i que separa la ‘fortalesa petita’ de la penya de la Galera, a l’enfront. Abandonam la pista i ens dirigim cap a un coll de caçador que tenim a l’esquerra, darrere el qual hi ha la paret que fa partió entre una sèrie de possessions, que antigament conformaven les Rotes dels Frares, i la possessió de sa Bastida. La travessam i immediatament després trobam un camí de carro, que prendrem de baixada.

Font de sa Bastida

Després d’un grapat de revolts, trobam una barraca abandonada a mà dreta i uns metres després un portell de ferro. [1 h 10 min] Som a la font de sa Bastida, “una de les fonts més conegudes i cabaloses, que el maig de 1966 va ser declarada d’utilitat pública i reconeguda com a mineromedicinal. Ja a l’època de l’ocupació romana el sistema hidràulic de la vall es relaciona amb aquesta font i la de les Artigues” (Fonts de Mallorca, Andreu Morell).

L’església de Sant Bartomeu d’Alaró.

Un segon portell de ferro ens treu del petit recinte acotat al voltant de la font. Al final d’una recta llarga que trobam a continuació de la tanca, [1 h 15 min] el primer revolt ens marca a l’esquerra l’entrada al camí d’accés de la fortalesa de sa Bastida, recentment condicionat. La senda s’estreny a mesura que ens acostam al recinte emmurallat, sota els penyals de la mola, mentre pren altura per damunt una cinglera (sud-est), prou ampla i segura per no haver de patir de vertigen. Així arribam al collet del Picó Petit [1 h 30 min]; unes passes abans tenim a l’esquerra l’inici del tirany que ens durà al replà superior de sa Bastida. Hem d’obrir bé els ulls, perquè a trams resulta un poc dificultós de seguir, però les fites ens treuen de dubtes en els llocs més conflictius. En qualsevol cas, la direcció a seguir és nord-oest.

[2 h 00 min] Si no hem perdut passa, en poc menys de mitja hora hem d’haver assolit l’ample replà superior, vestit d’una vegetació frondosa, entre pins, alzines i ullastres. Arribam fins a l’extrem des del qual gaudim d’una bella panoràmica de les muntanyes que envolten la mola de sa Bastida.

La baixada a Los Damunt la farem pel mateix camí fins a arribar al camí de terra de la font de sa Bastida [2 h 40 min]. Havent arribat a aquest punt, giram a l’esquerra i continuam baixant fins a la planta embotelladora [3 h 00 min]. A l’esquerra del portell principal, sempre tancat, trobam un portellet que ens permet passar al bosquet veí i d’aquí sortir al camí de Son Borràs, que ja no deixarem fins a arribar a la històrica barriada alaronera i tancar el circuit a l’aparcament davant les cases de sa Bastida [3 h 15 min].