DAKAR 2016
Esports 07/01/2016

Peugeot brilla en la primera setmana del Dakar

Tot i que les primeres etapes a priori havien d'afavorir els Mini, els Peugeot són la gran sorpresa, amb el debutant Sébastien Loeb líder de la general

Nuria García
3 min
Sébastien Loeb, amb el Peugeot / FRANCK FIFE / AFP PHOTO

BarcelonaA priori, l'inici del Dakar 2016 havia de beneficiar els Mini, amb etapes que recorren pistes més tècniques i que, per tant, són més favorables als cotxes 4x4. Però no està sent així: els Peugeot, després d'un debut fluixet en el Dakar de l'any passat, han tornat amb més força i amb un cotxe més fiable i molt més competitiu que el del 2015.

L'evolució del Peugeot 2008 DKR16 respecte al seu predecessor ha estat espectacular. "Sí que es nota la diferència en què és un cotxe més llarg i de menor altura, amb un centre de gravetat més baix que fa que sigui un cotxe més estable i sòlid. Això permet que la velocitat en el pas pels revolts sigui més elevada", reconeixia Stéphane Peterhansel, abans de l'inici del ral·li, mentre que Carlos Sainz afegia: "Podem dir que és un cotxe completament nou".

En l'etapa d'aquest dimecres, els Peugeot de Peterhansel, Sainz i Loeb van copar les tres primeres posicions de l'etapa i entre ells i Cyril Despres, es va colar el Mini de Nasser al-Attiyah, l'únic que els va poder plantar cara. I és que des que va arrencar el Dakar, en les quatre etapes que s'han disputat –el pròleg més tres etapes, ja que la primera es va cancel·lar– sempre hi ha hagut un 'lleó' per davant d'un Mini. Sainz va ser segon al pròleg, per davant d'Al-Attiyah, quart; Loeb va guanyar la segona i la tercera etapes, amb Hirvonen quart i Al-Attiyah segon, com els millors Mini, respectivament.

L'etapa marató, la primera prova de foc

La primera prova de foc per als Peugeot arriba aquest dijous, amb la segona part de l'etapa marató. A diferència de la resta de dies, aquest dijous els cotxes han iniciat l'enllaç sense que cap mecànic hagi tocat el seu cotxe després de l'etapa de dimecres. Així, Peugeot demostrarà aquest dijous si ha resolt els problemes de fiabilitat que tants maldecaps els van donar en el Dakar del 2015. Si aconsegueixen aguantar sense excessius problemes, demostraran que han fet un pas endavant important.

Loeb (dreta), Sainz i Despres, al bivac després de la quarta etapa / FRANCK FIFE / AFP

De fet, Peugeot, després de l'any passat, ha creat un cotxe que mescla el millor dels 4x4 amb el millor dels buguis, capaç de lluitar amb un Mini que, després de molts anys fregant l'excel·lència, ja està "gairebé al límit de la seva evolució", com reconeixia Nani Roma dies abans de marxar cap a l'Argentina. El pes –el Peugeot pesa gairebé 500 kg menys que el Mini–, el recorregut de les suspensions –el dels Peugeot és gairebé el doble que el del seu principal rival– i el fet que els pilots de la marca francesa puguin inflar i desinflar els pneumàtics –per variar la pressió, segons el tipus de terreny per on passen– sense haver de baixar del monoplaça són els punts a favor del Peugeot.

El debutant Loeb, líder de la general

Peugeot està destacant en aquest inici, però dels seus pilots, la gran sorpresa està sent Sébastien Loeb. El francès, nou cops guanyador del Mundial de ral·lis, debuta aquest any al Dakar amb el suport d'un gran equip i companys que el fan ser competitiu: Peterhansel, Sainz i Despres. I de moment, la seva estrena està sent de nota: ha guanyat dues etapes i és líder de la general. El francès és amant dels reptes: ja va aconseguir pujar al podi en les 24 hores de Le Mans abans de passar-se als turismes del WCTT, i per a l'any vinent ha decidit centrar-se en el Mundial de Cross Country.

Evidentment, aquestes primeres etapes, més ràpides, molt similars als ral·lis del Mundial, i en què la navegació no és tan important, són en les que a priori Loeb i el seu copilot, Daniel Elena –el mateix que tenia quan competia al Mundial de ral·lis–, poden aconseguir avantatge respecte als seus rivals. "Ha estat una especial neta, una mica més complicada pel que fa a la navegació, però sense arribar a l'extrem. Ens hem despistat en alguns moments quan hi havia alguns encreuaments, perquè, tot i que el Daniel [Elena] ho estava fent molt bé, jo anava a totes", deia Loeb després de l'etapa de dimecres. "No ens hem saltat cap punt de control i en alguns trams fins i tot he atacat", afegia.

stats