Motor
Esports 20/08/2021

Fi de l'enèsim serial de Maverick Viñales a MotoGP

El pilot de Roses es queda sense equip després que Yamaha l'acomiadi

4 min
Maverick Viñales, al box d'Assen

Maverick Viñales no tornarà a pilotar una Yamaha. Després del serial de la setmana passada amb l'equip japonès, que el va acusar de sabotejar la seva pròpia moto, el seu màxim responsable, Lin Jarvis, ha anunciat la rescissió immediata del contracte que els lligava al pilot català fins a final de temporada. Ara, sense equip fins a la temporada que ve –que correrà per Aprilia–, el de Roses veurà les curses per televisió com un espectador més.

El caràcter de Maverick Viñales sempre ha sigut dels més forts del pàdoc, i aquesta temporada, visiblement frustrat des de la primera cursa del Mundial, ha sigut de les més complicades de gestionar per al pilot de Roses. La tensió va començar a instal·lar-se en el box de Yamaha durant la pretemporada arran del desenvolupament de la moto. Ni equip ni pilot aconseguien posar-se d'acord en decisions claus i les primeres friccions ja van aflorar abans que comencés el Mundial. Amb el tret de sortida a les curses, les relacions es van refredar encara més i la situació es va tornar insostenible.

Maverick Viñales, pilot de MototGP

En el GP d'Assen, última cursa abans de l'aturada estival del Mundial, es va prendre la decisió: Maverick deixaria de ser pilot de Yamaha de cara a la temporada que ve, i es trencava així el contracte que l'unia a l'equip japonès fins al 2022. Aquesta decisió, que les dues parts van comunicar com una victòria, semblava la definitiva que solucionaria per fi els problemes dins del box de Yamaha. Però el pitjor encara havia d'arribar.

Amb el final de la temporada com a horitzó, tant pilot com equip van marxar de vacances per recarregar piles de cara a un final de temporada complicat. La tornada, però, no va portar la calma al box de Yamaha. En el primer Gran Premi de la segona meitat del Mundial a Estíria, Maverick Viñales va forçar la moto fins a nivells insospitats, cosa que va posar en perill la seva seguretat i la del seu equip, a més de la resta de pilots. Asfixiant el motor i fent-lo pujar de revolucions amb el limitador posat va protagonitzar unes imatges que l'equip japonès no va deixar passar. El dijous abans de la segona cursa en el mateix traçat, l'equip va anunciar la suspensió del pilot de Roses al·legant que havia tingut un comportament "inapropiat i perjudicial per a la seva seguretat", així com per a l'estat de la seva moto. Des de la barrera va veure com els seus rivals encetaven el Gran Premi mentre ell avançava a les xarxes socials que "quan fos possible" donaria la seva versió dels fets.

Les explicacions van arribar l'endemà. "Estic molt trist per com ha anat la situació i per la frustració que sento després de tantes i tantes curses que no han anat com jo pensava. Va ser una explosió de frustració que no vaig saber canalitzar de la millor manera i per això he de demanar perdó a Yamaha. La frustració va ser tan gran que no la vaig saber gestionar", va dir davant els mitjans de comunicació. Les disculpes, però, no han servit de res i aquest divendres s'ha trencat definitivament la relació entre les dues parts.

El serial viscut aquestes últimes setmanes amb el pilot català com a protagonista no és l'únic incident d'aquesta mena en la carrera de Viñales. En la seva segona temporada al Mundial a Moto3, el de Roses va deixar al seu equip del moment, Avintia Racing, a l'estacada en el GP de Sepang. Viñales va decidir que no volia córrer i va marxar directament cap a casa. D'aquell enrenou en va sortir indemne guanyant el Mundial la temporada següent, però del d'aquesta temporada serà més complicat sortir-ne.

Entorn i caràcter complicat

La carrera professional de Maverick Viñales ha estat marcada sempre pels seus companys d'equip. Sense acabar de brillar el solitari, el pilot català s'ha vist a l'ombra de llegendes del motociclisme, com Valentino Rossi, o de noves promeses, com en el cas de Fabio Quartararo. La frustració és un dels elements que han portat a Viñales a actuar de la manera que ho va fer a Estíria, tal com ell va admetre. El seu entorn tampoc no ha sigut un element estabilitzador per al pilot, que els últims anys ha canviat d'assistent, de psicòleg, de cap de mecànics i de representant. Això ha comportat que la figura central sigui el seu pare, Ángel, que guia el pilot en les seves decisions.

Maverick Viñales era qui havia de ser el rival natural de Marc Márquez al Mundial, però no va trobar el seu moment per reivindicar-se i demostrar que era un pilot competitiu. Ara el seu futur passa pel box d'Aprilia, on es retrobarà amb un dels seus millors amics del pàdoc: Aleix Espargaró. Les aspiracions no són les mateixes, tenint en compte que el seu nou equip acostuma a ser dels del mig de la taula, amb minúscules aspiracions per la victòria. Els dos catalans ja van compartir equip a Suzuki i ara, anys més tard i amb molts més quilòmetres d'experiència, es retrobaran després de l'adeu precipitat de Viñales amb Yamaha.

stats