FITA A FITA
Esports 16/11/2019

Per la gran vall dels tarongers i dels camins de ferradura

L’itinerari ens durà de Sóller a Binibassí i el mirador de les Barques per la costa d’en Nicó i el camí de la Capelleta a través de margades, oliverars, fonts i canaletes

Per la gran vall dels tarongers i dels camins de ferradura

PalmaLa vall de Sóller és el paradís del senderisme, disposa de la major xarxa de camins públics transitables més ben conservats de tot Mallorca, a més d’un llegat històric, patrimonial i rondallístic immens. A l’itinerari d’aquesta setmana us proposam un recorregut per Binibassí, Fornalutx i el mirador de les Barques. Es tracta d’un caminet que transcorre al costat d’oliverars, horts, canaletes, fonts i rentadors. Temps enrere aquests viaranys eren plens d’activitat: els traginers portaven a la vall tot tipus de mercaderies carregades a les esquenes de bísties: oli, teules, estris de cuina, queviures, càrritx… no debades, aquests homes de Sóller i Fornalutx assoliren gran fama per ser uns guies de muntanya magnífics, apreciats per tots aquells viatgers que desitjaven conèixer les nostres muntanyes.

Ruta

00’ Iniciam la marxa des de la mateixa estació de busos de Sóller (línies TIB 210/211), ubicada en el carrer Cetre. Avançam en direcció nord-est cap a la plaça d’Amèrica. La travessam i continuam tot dret fins al carrer de la Mar, on voltam primer a la dreta i després tot d’una a l’esquerra pel camí del Camp de l’Oca 05’, un redol emblemàtic en els fets de l’11 de maig de 1561 i la defensa heroica dels sollerics.

A partir d’aquí i fins al Camp d’en Mayol ens venen un enfilall de carrers a dreta i esquerra que hem de seguir. Així, al final del camí del Camp de l’Oca giram a la dreta pel carrer Adela Llinàs i just després a la dreta pel camí de l’Hort de les Ties. A continuació, voltam a la dreta pel carrer de Cas Jurat i tot seguit a l’esquerra pel carrer Andreu Coll, glosador, on entram travessant el pont sobre el torrent de Biniaraix, i el seguim fins al final, per tornar a girar a la dreta pel carrer Joan XXIII. Sortirem al Camp d’en Mayol per l’avinguda d’Astúres 15’.

Deixam el camp de futbol a l’esquerra i enfilam el carrer del Murterar, paral·lels al torrent de Fornalutx, a la dreta. Ara ja gaudim d’un paisatge més obert. Al final del carrer 20’, abans no giri a la dreta i travessi el torrent pel pont de Can Rave, hem de voltar a l’esquerra pel camí de les Moncades, seguint els indicadors de GR-221 cap a a Binibassí, Fornalutx i Biniaraix. Uns metres més amunt, tornarem a girar a la dreta pel camí de l’Ermita; en aquest punt veurem indicats a l’esquerra diversos camins que conflueixen al voltant del mirador de les Barques, el de la costa d’en Flassada i el de la Capelleta.

35’ Quan el camí de l’Ermita perd l’asfalt tomba a la dreta de baixada. Nosaltres ho farem a l’esquerra, seguint els indicadors. Just abans d’arribar al portell d’accés a Can Bac, a la dreta, continua el camí que ens durà a Fornalutx per Binibassí. 45’ Aviat trobam davant nostre l’agrupament de cases d’aquest llogaret, construït al mateix lloc on hi hagué l’alqueria musulmana de Benibassim. Aquest llogaret conserva una torre defensiva del segle XVI, precisament el camí que seguirem cap a Fornalutx hi passa per davant. Les canaletes que trobam al costat del camí esglaonat que ens traurà d’aquí serviren per fer arribar l’aigua a les fèrtils terres de la vall i tenen l’origen en els àrabs que habitaren Mallorca fins a l’arribada del rei En Jaume el 1229.

A partir d’ara fins a Fornalutx convé estar atents a la senyalització del Consell de Mallorca (GR-221), perquè el camí vell que hem de seguir se superposa amb pistes i camins de carro més moderns. 55’ Topam amb una barrereta senyalitzada que després de travessar-la ens durà a fer un breu descens per superar un torrentó i continuar sense perdre altura fins al cementeri de Fornalutx 1h00’. Deixam el camí de ferradura que ens ha guiat fins aquí i recuperam una pista encimentada, el cementeri ens queda a la dreta i nosaltres prosseguim tot dret fins a arribar a Fornalutx 1h05’. Passam entre la Tanqueta i el poliesportiu -a l’esquerra-, just aquí el camí de Binibassí pren el nom de carrer de Joan Albertí Arbona.

1h10’ Arribam a una confluència de carrers molt important. Hem de tirar coster amunt pel carrer dels Toros i seguir els indicadors de fusta que veurem aviat i que ens menen cap al Port de Sóller i Tuent per la costa d’en Nicó. 1h15’ Sortirem del poble per la Bisbala i poc després 1h20’ deixarem la pista encimentada per prendre la primera de les dreceres que trobarem a la dreta, restes de l’antic camí de ferradura abans d’obrir el camí actual. Hem d’estar atents a les estaques de fusta que ens indiquen entrades i sortides.

1h30’ Travessarem la via d’accés a Fornalutx des de la Ma-10 (carretera del Puig Major/embassaments) i, guiats pels indicadors, anirem a cercar la costa d’en Nicó. A partir d’aquí es tracta d’anar seguint la senyalització del camí... a trams empedrat, a trams de terra, a trams encimentat... i creuant un parell de vegades la carretera, sempre amb molta precaució.

1h55’ Després d’un tram planer arribam a una cruïlla estratègica. A l’esquerra el camí de retorn a Sóller per la costa d’en Flassada i el camí de la Capelleta; i a la dreta, la sortida al mirador de les Barques, des d’on el camí que hem seguit fins ara connecta amb la ruta de Bàlitx, la Costera i Tuent. Val la pena acabar de pujar 2h00’ i deturar-se un moment en aquest indret tan concorregut per turistes, ‘moteros’ i senderistes per gaudir d’una bella panoràmica de la vall i del port de Sóller. El mirador és una obra pública que neix com a conseqüència de l’obertura de la carretera el 1961.

Ara toca iniciar el descens. Tornarem a la cruïlla abans esmentada 2h05’ i pel camí de la dreta continuarem direcció Sóller. El primer tram és una autèntica delícia, encaixonat dins un xaragall que a poc a poc es va obrint. 2h30’ Arribam a un encreuament prou important. Tot dret seguiríem cap a Sóller per la costa d’en Flassada, però nosaltres hem de prendre cap a l’esquerra pel camí de la Capelleta. Sortirem a la Ma-10, que travessarem amb molta de cura, i continuarem baixant. 2h40’ Hem arribat a la Capelleta, com la coneixen popularment els sollerics. El Santuari de Santa Maria de l’Olivar del Fenàs té l’origen en una petita capella d’estil modernista que mossèn Pere Lluc Ripoll Moragues construí el 1917 amb l’ajuda de la seva germana i de Catalina Verd, la qual va fer donació dels terrenys.

Continuarem baixant seguint els indicadors de fusta fins a tancar circuit 2h50’ sobre el camí de l’Ermita. A partir d’aquí es tracta de desfer les passes fetes fins a arribar a l’estació del bus de Sóller 3h10’.