FENT CAMÍ
Esports 19/07/2019

La Costera Petita pel pas de la Torre i el pas de la Illeta

La ruta arriba fins al coll de Cala Ferrera i no és apta per a gent que pateix vertigen

Ara Balears
La Costera Petita pel pas                de la Torre i el pas de la Illeta

PalmaLa Costera Petita de Sóller es diu popularment al tram comprès entre la torre Picada del port de Sóller i el coll de Cala Ferrera. El punt d’inici és al port de Sóller, a la plaça dels Reis de Mallorca, on hi ha lloc per aparcar. La direcció és cap al carrer del Cingle, on s’arriba pels carrers de Tramuntana i de Mestral. D’aquest carrer del Cingle surt un vial sense asfaltar, adreçat a la costa, des d’on es pot veure el cingle que s’ha de recórrer. A l’esquerra es deixa la punta de l’Escaleta i s’agafa el camí de la dreta que fa pujada. Es continua amb la ruta, que es complica en alguns trams pel terreny descompost.

S’arriba al pas de la Torre, on hi ha una caiguda de 90 metres. Està equipat amb un gruixut cable d’acer i una corda per poder continuar. Aquesta és la passa més compromesa, ja que les preses per als peus són molt precàries. Després de passar el tram, s’arriba al Pinarol per continuar la marxa per la torrentera que baixa del coll de l’Illa per arribar a les Puntes. Mirant cap a terra es pot albirar la torre Picada, el cingle que s’ha recorregut i el pas, just al caire. La ruta continua fins a topar amb una petita barraca mig derruïda. Es va pujant pel pinar fins que es troba un camí de carro que recorre el comellar del Pou.

Vell camí de la Illeta

Pel camí de la Illeta hi ha un paratge idíl·lic que va deixant enrere la torre Picada. Es passa per diferents cases, com can Cases Noves, ca l’Americà, cases del Sementeret... Es deixa el camí del carro i es puja pel camí de ferradura, el qual passa per vora la casa del Sementeret, llarguera i d’una sola planta. A uns cent metres de can Joan de sa Dida, hi ha la casa de ca ses Bales, que es passa per veure els estimballs del puig de Bàlitx. El camí de la Illeta acaba a la barrera de la Illeta de can Gordo (o de can Verí). A l’altra part, un camí continua fins a la Illeta de can Gordo.

Penyal Bernat

En aquest punt es desvia a l’esquerra d’una caseta i es continua pel camí de ferradura del Joncar. El camí està senyalitzat amb punts de pintura i fites. Passa per una zona d’avencs i encletxes, una torrentera amb grans blocs de pedra i alguns rotlos de carboner. S’agafa el camí de l’esquerra, que es va fent cada cop més precari i que arriba fins al penyal Bernat. Se segueix el camí fins arribar a una paret que tanca el coll de Cala Ferrera, per on es continua la ruta fins a arribar a la capçalera del comellar.

Més a l’esquerra es torna a trobar el pas de la Illeta per poder tornar al punt de partida. Es camina cap al pas d’en Barona, situat a una prominent punta del puig de Bàlitx que mira a ponent. A uns quinze minuts del pas d’en Barona se situa el pas de la Illeta. Aquest pas se sol confondre amb el pas de n’Arbona, tot i que la gent que el freqüenta ho té clar. Un senderó de la zona és el millor tram per travessar el bosc i assolir les primeres marjades d’oliveres fins a arribar al camí de la Illeta, pel qual s’arribarà al Port de Sóller, on s’han deixat els cotxes a l’inici de la ruta.