RCD Espanyol
Esports 12/01/2023

L'Espanyol trenca per impagaments amb l'empresa de criptomonedes que el patrocinava

La companyia turca Bitci deu més d'un milió d'euros a l'entitat blanc-i-blava

3 min
Bitci va ser un dels principals patrocinadors de l'Espanyol fins a finals de 2022

BarcelonaGairebé vuit anys després, l’Espanyol veu com li cau un dels patrocinadors més importants de la seva cartera per motius aliens a l’entitat blanc-i-blava. Si el 2015 va ser Power8 l’empresa amb la qual va haver de trencar la relació comercial per impagaments, ara el divorci ha estat amb Bitci, que no ha fet efectiu el pagament de la xifra variable corresponent al primer exercici de l’acord, el curs 2021-22. Segons ha pogut saber l’ARA, l’Espanyol reclama poc més d’un milió a l’empresa turca, que ja no pot seguir utilitzant la imatge del club. Això sí, de moment no es pot evitar que els fan tokens comercialitzats per l’empresa amb el nom de l’Espanyol segueixin existint i, per tant, siguin susceptibles de generar més operacions de compravenda. 

L’Espanyol va ser un dels primers clubs de la Lliga que van abraçar-se al món de les criptomonedes l’estiu del 2021, quan va entrar en vigor una normativa estatal que prohibia als clubs espanyols lluir publicitat de cases d’apostes a les samarretes. L’acord firmat amb Bitci, per a tres temporades (2021-22, 2022-23 i 2023-24) donava un interessant impuls financer a l’entitat espanyolista, ja que l’empresa turca se situava en el segon esglaó de patrocinadors del club, només per darrere de Riviera Maya. L’Espanyol va arribar a cobrar uns 250.000 euros corresponents a la quantitat fixa de l’acord, però va quedar pendent la quantitat variable que depenia de la venda dels fan tokens a Turquia, i que l’Espanyol estima en uns 750.000 euros. 

Bitci tenia la intenció de comercialitzar un màxim de 50 milions de fan tokens amb el nom del club blanc-i-blau al llarg de les tres temporades, però només va arribar a emetre’n una tongada de 20 milions, l’equivalent al 40% del total. Es van vendre en qüestió de tres dies durant el mes de setembre del 2021 a raó de 10 cèntims cadascun. És a dir, que en la primera i única emissió feta fins al moment, l’empresa turca va moure 2 milions d’euros per un actiu digital que està més enfocat als inversors que no pas als aficionats de futbol. 

És precisament sobre aquest import que l’Espanyol esperava rebre un pessic important abans del final d’aquella temporada. La capacitat de Bitci per operar a l’estranger, però, va començar a trontollar amb la irrupció d’una normativa turca que pretenia regular el sector cripto. El veto a les transaccions internacionals de criptomonedes va impedir a Bitci afrontar els pagaments pendents amb entitats esportives com l’Espanyol, el Celta, el Cadis o l’Alabès, que han emprès accions legals. No són els únics afectats: l’empresa de criptomonedes Iqoniq va generar un forat de 820.000 euros a la Reial Societat després d’acabar en un procés de liquidació. La resolució del cas Bitci, amb tot, no suposa el divorci total de l’Espanyol amb el sector blockchain. L’entitat blanc-i-blava manté vigent un altre acord de patrocini, en aquest cas amb Crypto Snack, fins al 2025, que li permetrà convertir-se en el primer club de la Lliga que accepta pagaments amb criptomonedes

Power8, dels ‘naming rights’ a l’estafa

En el moment de la firma de l’acord, als despatxos nobles de l’Espanyol eren plenament conscients que aquest era un patrocini amb un elevat component de risc: es tractava d’una empresa emergent d’un sector mancat de regulació en la majoria de països. És per aquest motiu que el club blanc-i-blau va exigir per contracte el pagament anticipat de les quantitats fixes. És a dir, que en cobrava una part a l’inici de cada curs. És el mateix procediment, de fet, que s’havia seguit amb Power8, que s’havia venut com una empresa xinesa proveïdora de tecnologia per a cases d’apostes en línia, però que en realitat era l’epicentre d’una estafa piramidal: formava part d’un entramat de societats relacionades entre elles que es passaven accions o immobles sense rendibilitat per poder pagar els interessos gràcies als diners de nous inversors. 

Els nous inversors feien una primera aportació, però es trobaven amb un seguit de problemes per retirar els diners més endavant, quan encara els intentaven convèncer per augmentar les seves inversions. Havia de ser el contracte de patrocini més important de la història de l’Espanyol, però va acabar generant un important forat als comptes el club. Segons fonts de l’entitat blanc-i-blava, l’Espanyol va arribar a cobrar uns 8,5 dels prop de 38,5 milions d’euros previstos en un acord que es va firmar per set temporades, però que no va arribar a celebrar el seu primer any. L’empresa va tancar l’oficina que tenia a Barcelona i va desaparèixer del tot, fet que va provocar que l’Espanyol presentés una demanda. Power8 tenia presència en actius com la samarreta del primer equip i uns naming rights de Cornellà-El Prat que, vuit anys després, segueixen buscant un relleu.

stats