FENT CAMÍ
Esports 08/03/2019

La ruta del puig del Rei en Jaume o puig del Rei Sanç

Una excursió per uns indrets carregats d’història. Fins a l’obertura del túnel (1997), va ser una barrera natural per als habitants de la vall de Sóller

Juanmi Mas
La ruta del puig del Rei En Jaume o puig del Rei Sanç

PalmaLa ruta s’inicia al coll de Sóller, on s’ha de deixar el cotxe a la carretera Ma-11A (WP-0) (489 m). Es comença a caminar pel costat del restaurant que hi ha al coll -S’Hostalet-. Aquí comença el camí del Teix; a pocs metres d’un portell, s’ignora un ramal que surt per la dreta, el qual no té continuïtat. A l’endret d’una olla de forn de calç, es troba una altra bifurcació; cal resseguir la de l’esquerra. El camí ample, de roda, es torna a bifurcar; el ramal de la dreta puja i enrevolta el puig del Mirador (657 m) pel vessant nord i enllaça amb la pista que puja de les cases del Teix a les casetes del Rei Sanç, just als peus del penyal del Queixal (649 m).

Ja que la intenció és pujar al puig del Rei Sanç, s’ha de continuar recte (WP-1) (536 m), ignorant aquest camí que ens duria enfora del nostre objectiu. Es puja per uns revolts ben marcats que transcorren pels contraforts del puig del Mirador, on es pot comprovar el perquè del topònim. Es puja per una inestable rosseguera o pedruscada de pedra petita que s’estimba cap al profund barranc de Biniforani. Quan s’arriba a la capçalera del coster, a la collada entre el Mirador i el puig del Rei Sanç, es veu una gran paret seca, la qual resulta ser un gran marge que replana aquesta magnífica miranda (WP-2) (717 m), on hi ha algun coll de caça. Un tirany baixa per l’altre vessant.

Les casetes del Rei Sanç

Des de l’avantcim es pot guaitar a les casetes del Rei Sanç, també conegudes com l’Obra del Teix. Destaca el puig es Teixot (1.063 m), uns centímetres més alt que el Teix. Els darrers metres són d’escalada. Es baixa al pla dels Joncs i s’assoleix la pista que du fins a les casetes del Rei Sanç (WP-4) (739 m), també va al pla d’en Fideu (788 m). S’arriba a un tossal, on es troben les cases del Rei En Jaume, anomenades així perquè el rei hi va viure algun temps. Per una banda miren cap a Sóller, i per l’altra, cap al comellar del Gorg. A la dreta es veu el cim del Teix; a l’esquerra, el proper mirador; més enllà, el puig de Son Pere i la serra de l’Alqueria d’Avall. Les cases formen un grup pintoresc. Per la pista, s’arriba al replà de les casetes del Teix o casetes del Rei Sanç (WP-5) (776 m).

Es torna enrere pel mateix camí, cal resseguir-lo fins on s’inicia el torrent de Biniforani, després de passar per una gran bassa artificial per abeurar el bestiar.

El torrent de Biniforani

Aquí també se situa el coll d’en Quenc. A la dreta de la torrentera es troba un sender que mena al pas dels Ases. El senderó esdevé camí de ferradura, amb marge de sosteniment. El pas dels Ases (WP-6) (699 m) salva el buit del barranc i els penyals del coster d’un puig (848 m). Cal anar amb compte, ja que el camí es desdibuixa fins que passam per un coll de caça, el qual es deixa a l’esquerra. Hem de voltar a la dreta i és a partir d’aquí quan el camí de ferradura és mes evident. Per aquí connectam amb el camí dels Colls de Gran Dia (WP-7) (476 m), que baixa dels costers del puig de sa Font, puig de sa Casa de sa Neu i el puig de n’Angeler. Hem de travessar el portell de Son Cavalleria i es deixa enrere Biniforani. Aquest és el primitiu camí que comunicava Palma amb Sóller (J. Maiol); per tant, ha de ser un camí públic. I per aquest antic camí a una corba (WP-10) s’ha de retornar al punt de partida, al coll de Sóller, on finalitza aquesta interessant excursió.