Esports 26/02/2021

Les Covasses, un puig fronterer i el mirador perfecte de Lluc

L’itinerari ens duu per les finques públiques de So n’Amer i Ses Figueroles a través d’un espai natural farcit d’elements emblemàtics

PalmaEn l’itinerari següent descobrirem un mirador natural privilegiat de tota la vall de Lluc, des del qual gaudirem d’una de les panoràmiques més atractives de la serra de Tramuntana. El puig de les Covasses es troba damunt la partió de les finques públiques de So n’Amer (Consell de Mallorca) i Ses Figueroles (Govern de les Illes Balears), que és alhora la divisòria entre els termes d’Escorca i Selva.

Una ruta per vells camins de ferradura amarats d’història i de topònims prou descriptius de l’entorn geològic (les Covasses), de l’empremta humana que obrí camí per terreny tan aspre (pas d’en Bartomeu) o que, senzillament, hi trobà refugi (el Castellot). Elements que caracteritzen, entre molts d’altres, el paisatge cultural de la serra de Tramuntana, de la qual commemoram el desè aniversari de la declaració com a Patrimoni Mundial.

[00 min] Situam el nostre punt de partida al mateix coll de la Batalla. Som a prop de l’antic grau de Lluc, dificultós pas que travessava el torrent del Guix, sobre el qual s’aixecà a final del XIX el pont actual. Va ser aquí mateix on el 1618 caigué derrotada la colla de Selva –bàndol de Canamunt– i els seus membres foren empresonats i executats.

Iniciam la caminada des de la parada del bus TIB (L-330), davant la benzinera de Lluc, i ens dirigim cap al santuari seguint els indicadors del GR-222, que ens duran primerament al refugi de So n’Amer. Travessam l’Ma-10 i deixam la urbanització del Guix a l’esquerra mentre el camí que seguim ens mena progressivament cap a l’interior d’un espès alzinar, paral·lels a la carretera. Unes primeres passes tranquil·les i ben agradoses que ens guiaran en suau descens fins als peus d’aquesta vella possessió de Lluc, convertida fa més d’una dècada en hostatge dels senderistes que segueixen la Ruta de Pedra en Sec (GR-221) [15 min].

Ubicat a la finca pública de So n’Amer (dita Son Amer del Pujol i, abans del segle XVI, el Pujol), de 135 ha d’extensió, dalt d’un turó que domina visualment tota la vall de Lluc, des del setembre de 2007 aquest refugi és un punt de partida o arribada ideal d’excursions de gran interès, com el camí Vell de Lluc, la pujada al puig Tomir a través del coll Pelat, la pujada a la Mola i el puig d’en Galileu, el camí Vell de Pollença o el puig de les Covasses mateix.

Des del refugi de So n’Amer ens dirigim cap a l’aparcament i, seguint els indicadors del GR-221, continuam la marxa en direcció a Binifaldó (pel coll Pelat) i al refugi Pont Romà, a Pollença. Travessam la carretera amb molta cura per un lloc especialment condicionat que ens permet connectar la ruta amb el bosc i ermita de So n’Amer, després de creuar el pla de la Font.

Del camí carreter que hem seguit fins a la partió dels sementers amb el bosc, els indicadors ens deriven cap a l’antic camí de ferradura. [35 min] Arribam a l’ermita de So n’Amer, un antic i auster ermitori del segle XVII que fou habitat per dos ermitans de la Trinitat de Valldemossa. Als seus voltants hi trobam un hortet, un forn i un petit safareig alimentat per l’aigua de la font de l’Ermita, mitjançant una canaleta de teules.

Al voltant de So n'Amer neix un dels torrentons que formen el torrent de Lluc.

Després de l’ermita, el vell camí de ferradura continua per la pista forestal que hem deixat abans i per on continuam ara la caminada en direcció al Bosc Gran i el coll Pelat. Tot i que per poc temps i metres, perquè aviat sortirem del GR; [45 min] serà per la segona desviació a la dreta, una pista que discorre baix el puig Ferrer i que mor sobre un ranxo de carboner. Per l’esquerra, un tirany travessa el coster en diagonal en direcció al sud i el sud-est; aviat descobrim que el senderó esdevé un camí de ferradura que en ser baix del penyalar descriu un petit caragol per obrir-se pas a través d’una encletxa entre el roquissar.

Travessam la partió entre So n’Amer i Ses Figueroles pel portell de l’Ermita [55 min]. A partir d’aquí avançam fora camí, amb el puig Tomir a la nostra esquena, tot just seguint les fites que en direcció sud ens menen cap al cim en suau ascens, sempre vorejant la paret seca que tenim a la dreta, prop del penya-segat que guaita damunt la vall de Lluc.

Després d’aquest tram breu i orientatiu sobre un pendent suau i rocallós assolim un planiol, obert i amb molt bona vista. A la dreta, una obertura sobre la paret seca (partió de terme i de possessions, com hem esmentat abans) ens assenyala el punt precís on es troba el cim del puig de les Covasses (753 m) [1 h 10 min], un mirador natural privilegiat des d’on es pot gaudir d’una ampla i esplendorosa panoràmica de la serra de Tramuntana.

Amb l’ajuda d’un mapa ens serà sempre més fàcil anar ubicant els principals cims i llocs emblemàtics que s’observen des d’aquest puig, d’esquerra a dreta: el Caragoler del Guix, el Massanella, el puig d’en Galileu, el puig Roig, el Caragoler de Femenia, la moleta de Binifaldó i el puig Tomir. Als nostres peus, la vall de Lluc, amb el santuari al fons i, dalt del seu veí turonet, el refugi de So n’Amer.

Per baixar del cim, escometrem un altre tram orientatiu per connectar el cim amb el camí de les Figueroles al coll de la Batalla, pel pas d’en Bartomeu. Per això, des del mateix replà des d’on hem assolit el cim, prenem direcció al sud amb el puig Caragoler del Guix de cara i amb la paret seca a la nostra dreta com a les dues referències més clares d’un inici*. A poc a poc s’intueix un tirany entre l’espessor de mates i càrritx. Les fites que sorgeixen pel camí ens orienten progressivament de cara al puig del Castellot (sud-est), un vell refugi musulmà a les muntanyes durant la conquesta del rei En Jaume.

Si hem anat seguint les fites, en mitja hora haurem connectat amb el camí de les Figueroles [1 h 40 min]. Giram a la dreta i ens dirigim cap al pas d’en Bartomeu, a cinc minuts escassos de la nostra posició [1h 45 min]. El trobam després d’una breu pujada i de travessar un replà rocallós per on travessa el senderó fins a un portell obert sobre la mateixa paret seca que hem vorejat dalt del cim. Baixam i el camí desemboca sobre una pista més ampla, un camí de cullera que ja no abandonarem fins al coll de la Batalla, a l’altura de la benzinera de Lluc, on tancam el circuit i posam punt final al recorregut [2 h 05 min].

*Nota: hi ha la possibilitat, un poc més dificultosa, d’anar directes al pas d’en Bartomeu seguint la paret seca que deixam a la nostra dreta fins al lloc on es troba el portellet per on travessa el camí.