Barça

Lewandowski és el nou Messi

El club utilitzarà el polonès com a gran reclam comercial a nivell de patrocinis i de màrqueting

3 min
Robert Lewandowski, la nova estrella del Barça

Barcelona"No només hem d'entendre els fitxatges i els moviments del mercat en clau esportiva. Ara, més que mai, s'han d'entendre en clau econòmica". La frase correspon a una persona que ha estat vinculada des de fa molts anys a l'àrea econòmica del Barça. Serveix per explicar, per exemple, l'obsessió per desprendre's de Frenkie de Jong malgrat que l'holandès és una peça desitjada per l'entrenador. O per què es va optar per renovar, ara fa mig any, Samuel Umtiti, quan és un jugador que no compta per al cos tècnic. L'arribada de Robert Lewandowski, malgrat que té un component esportiu molt important, també s'ha d'interpretar a partir dels números. El davanter polonès ha de ser la punta de llança del Barça, en tots els sentits.

La sortida de Leo Messi va deixar orfe el Barça a tots els nivells. El club perdia un jugador de referència, el màxim golejador històric de l'entitat i el gran reclam per a l'àrea comercial blaugrana. Un informe de Brand Finance apuntava que l'absència del davanter de Rosario implicava que el Barça perdia 137 milions en valor de marca, una davallada de l'11%. En què? D’una banda, en la parcel·la comercial, que fa referència als patrocinadors, es calculava que es deixarien d’ingressar 77 milions. De l’altra, 43 milions addicionals de pèrdues per la venda de samarretes i altres productes de màrqueting. I, finalment, 17 milions en venda d’entrades i primes per resultats.

Conscient d'aquesta circumstància, el club va activar la maquinària per rellançar altres marques pròpies. D'una banda, jugadors mediàtics com Gerard Piqué i Sergio Busquets. De l'altra, les joves promeses Pedri i Ansu Fati. I, finalment, Memphis Depay, que havia arribat a cost zero i havia meravellat en els primers partits al Camp Nou. Però entre les lesions i els mals resultats, cap d'aquestes propostes va acabar de quallar.

Robert Lewandowski és el prototip perfecte de reclam comercial

Des de l'àrea de màrqueting s'havia insistit, reiteradament, en la necessitat de tenir jugadors de gran reclam per aconseguir acords comercials millors. Des de la venda de samarretes fins a la venda d'entrades, passant pels patrocinadors i els amistosos. "Tots ho vèiem amb Messi. Si hi era, hi havia un preu. Si no hi era, el preu baixava en picat", apunten des dels despatxos nobles del Barça. Al Camp Nou sempre havien insistit que els contractes de patrocinis mai estaven condicionats a la presència d'un futbolista concret, "perquè no pots garantir que hi sigui el curs vinent". Però s'és conscient que els problemes venen "a l'hora de renegociar". "Som un club amb molta història i molts títols. Tenim molts atractius i no passa res si un any ens quedem sense estrella mediàtica o si tenim mals resultats. El problema és si això s'allarga en el temps. No podem permetre'ns ser un Milan o un Manchester United", comenta una persona que va estar negociant durant molts anys els principals acords comercials de l'entitat.

És per aquest punt que s'entén i s'explica millor l'arribada de Robert Lewandowski. Al club no amaguen que la voluntat hauria sigut fitxar Erling Haaland, un davanter jove i amb moltíssima projecció. El problema era el preu del traspàs i les comissions. A més, el futbolista –representat per Mino Raiola– exigia un contracte curt i això dificultava que el Barça pogués amortitzar la incorporació. Descartat el noruec, i amb Mo Salah (Liverpool) fora de l'abast, va aparèixer l'opció de Lewandowski. "El preu és alt, sí. Però esportivament ens donarà molt rendiment i, sobretot, ens garantirà aquell plus de marca que havíem perdut", expliquen des dels despatxos nobles. De fet, que els mitjans portin dies i dies parlant del polonès ja s'interpreta al club com un senyal d'èxit: "També buscàvem això".

A l'espera de presentar Lewandowski –s'havia de fer dilluns però es va ajornar–, el Barça confirmava que el cost de l'operació són 50 (45+5) milions, comptant la part fixa i la variable, amb un acord per quatre temporades i una clàusula de rescissió de 500 milions. Pendents de saber si hi haurà una gran presentació al Camp Nou un cop s'acabi la gira, el full de ruta del Barça passa per promocionar el davanter polonès fins al final. Dijous, a Las Vegas, confien que faci el primer entrenament amb els companys i que dissabte a la matinada s'estreni amb la samarreta del Barça jugant el clàssic d'estiu contra el Reial Madrid. "Llançarem un missatge al mercat així que comencem a invertir", deia fa uns dies Laporta. L'entitat vol que, ara sí, Lewandowski sigui el nou Messi i ja estima que només amb la venda de samarretes facturarà 20 milions d'euros. A més del reclam comercial i la venda d'entrades. El temps dirà si eren els comptes de la lletera o un negoci rodó.

stats