Barça
Esports 10/12/2022

Barça TV, la patata calenta que s’han passat les juntes directives

Els treballadors de la televisió del club blaugrana han anunciat una vaga per al 31 de desembre

4 min
Un càmera de TV durant un partit al Camp Nou

BarcelonaEls treballadors de Barça TV ho tenen decidit: si no hi ha un gir de 180 graus en les negociacions amb TBSC Barcelona Producciones (filial de Telefónica) per millorar unes condicions laborals que consideren precàries, el 31 de desembre, el dia del derbi Barça-Espanyol al Camp Nou, faran una primera jornada de vaga. Com ja va explicar l’ARA, els treballadors de Barça TV es queixen que tenen els sous congelats des del 2015, quan Telefónica va agafar les regnes de la producció, fet que provoca que en alguns casos el sou base mensual no arribi als 1.000 euros. D’altra banda, el comitè d’empresa denunciarà a Inspecció de Treball les vulneracions que TBSC estaria cometent contra els drets laborals dels treballadors, com no respectar el temps de descans, no negociar els calendaris laborals amb el comitè o no complir amb els pactes respecte a les hores extraordinàries. De moment, han convocat una concentració a Barcelona, a plaça Catalunya, davant la seu de Telefònica per dimarts 13 a la tarda.

La voluntat dels treballadors és acabar formant part de Barça Studios, la productora audiovisual del club blaugrana, un fet que des dels despatxos del Camp Nou han admès a aquest diari que es considera com una opció. L’actual contracte amb Telefònica finalitza el juny del 2023. “Des que es va començar a parir Barça Studios es va veure que la millor manera de gestionar la producció audiovisual del club era integrar-ho tot, amb les mateixes condicions i treballant conjuntament”, explica a l’ARA una font coneixedora del projecte. “Però és difícil per un tema de passius laborals. Molts dels treballadors porten més de 15 anys a Barça TV i cap departament de recursos humans voldria fer-se càrrec d’aquesta responsabilitat. De fet, el 2021 estava previst que passessin a formar part de Barça Studios, però la crisi del club ho va impedir”, segueix relatant.

Una altra persona que també ha format part del club admet, per la seva banda, que aquest assumpte “és una patata calenta que s’han anat passant les diverses juntes directives” i considera que els treballadors de Barça TV “moral i èticament ja són del Barça” i que “és normal que ara també ho vulguin ser legalment”.

El Barça no incrementa el pressupost

En aquest assumpte, Telefònica és un proveïdor de servei del Barça, el qual és l’encarregat de marcar-li el pressupost a la multinacional espanyola. “El club li ha donat el mateix pressupost a Telefònica des que el contracte va començar fa set anys. Però, en canvi, cada any el Barça demana més coses: més programes, més continguts, més directes, més enviats especials i més personal. TBSC està sotmesa als diners que li dona el Barça”, sentencia aquest mateix extreballador del club. A l’entitat blaugrana, segons ha pogut saber l’ARA, Barça TV li costa anualment uns 7,9 milions d’euros. La major part, 6,4 milions, els paga a Telefònica (a qui la producció i la massa salarial del canal n'hi costen 5,5) i la resta, 1,5, són per pagar el múltiplex de la TDT.

Model de negoci

“Tenen un equip humà molt bo. El problema és que treballen en un producte regional orientat als socis del club mitjançant la TDT. Però que el producte no sigui bo no és culpa dels treballadors, sinó de les juntes directives del club que volen que facin aquest tipus de producte”, exposa un exdirectiu. Barça TV només es pot veure en obert a Catalunya i mitjançant les plataformes digitals de pagament a tot l’estat espanyol. I el 2020 va néixer Barça TV+, l'OTT de pagament del club, que es pot veure des de qualsevol lloc del món mitjançant internet. “Barça TV+ va néixer per fer-ho global. Amb aquesta visió sí que té sentit tenir una televisió del club, perquè arribes a gent que en el seu territori no té a l’abast mitjans de comunicació que li expliquin el dia a dia del Barça”, afegeix. Per la seva banda, l’extreballador considera que “Barça TV només és sostenible si l’entens com una eina de comunicació corporativa, que té un cost i unes pèrdues, com pot passar amb qualsevol altre departament del club”.

Barça TV, la resposta a Real Madrid TV

Barça TV va començar les seves emissions el 27 de juliol del 1999 amb el nom de Canal Barça (es va denominar així fins al febrer del 2004), durant la presidència de Josep Lluís Núñez. Poc abans, el 14 de febrer del 1999, havia nascut Real Madrid Televisión, sota el mandat de Lorenzo Sanz. “Són canals de comunicació corporativa al servei del president de torn. És una eina interessant per al poder, mitjançant la qual pot donar la seva versió dels fets. Però Barça TV existeix perquè existeix Real Madrid Televisión”, explica una persona que ha viscut el desenvolupament del canal des de dins. “Televisions de club com les del Barça i el Reial Madrid són una cosa molt particular en el futbol mundial. Qui més s’hi ha acostat és el Bayern Munic”, afegeix.

Avui dia, una de les diferències més importants entre les dues és que Real Madrid Televisión s’emet en obert a tot Espanya i Barça TV només a Catalunya. Per tant, el cost del múltiplex de la TDT per al club blanc és superior, 4 milions d’euros anuals. “Però aquesta major difusió li permet tenir audiències més grans i arribar al llindar per entrar a les campanyes de publicitat de les agències de televisió. L’explicació de l’emissió de les pel·lícules de western estranyes és incrementar l’audiència amb aquest objectiu”, sentencia.

stats