Barça

El Barça, entre el múscul de Vegan Nation i la reputació de Spotify

El club blaugrana espera ingressar uns 80 milions d'euros anuals entre el frontal de la samarreta, la màniga i la roba d'entrenament

4 min
Joan Laporta, en primer terme, i Ferran Reverter

BarcelonaDesprés de diversos mesos de negociacions des de l'arribada de Joan Laporta a la presidència del Barça, el club blaugrana afronta la recta final de l'aventura per aconseguir el que ha de ser l'acord de patrocini més important del segon mandat de l'advocat barceloní. Un tracte que, al seu torn, és imprescindible per alleugerir la greu situació econòmica que viu l'entitat i per contribuir a la construcció del projecte esportiu.

Tal com va avançar l'ARA divendres passat, Vegan Nation continua interessada en convertir-se en el relleu de Rakuten com a patrocinador principal de la samarreta del primer equip a partir de l'1 de juliol. Però no és l'única opció que hi ha a la taula. Spotify, amb molts partidaris dins del club per la seva reputació, també s'ha postulat per a aquest segiment, tot i que ofereix menys diners. "No tenim res signat, però es demostra que la marca Barça està viva perquè podem escollir", celebren des del Camp Nou.

Fonts de les negociacions expliquen que Vegan Nation, comunitat vegana digital fundada el 2017 per l'empresari israelià Isaac Thomas estaria disposada a incloure en la seva oferta el patrocini de la màniga esquerra de la samarreta de joc, on es col·locaria el logotip de la criptomoneda amb la qual opera, GreenCoin. Aquest segment està lliure des de l'estiu passat. Vegan Nation, com ha publicat el diari Sport, també s'ha postulat per patrocinar la indumentària d'entrenament, que Beko no està disposada a renovar més enllà del 30 de juny. "Aquestes empreses són complexes, tenen moltes ramificacions", diuen sobre la companyia de Thomas des de la directiva, que es va marcar finals de gener com la data límit per tancar aquest tema. Vegan Nation és una opció que ha sorgit durant les últimes setmanes i que no ha estat aportada des del departament comercial del club.

El Barça calcula que podria arribar a ingressar uns 80 milions anuals en total per aquests tres conceptes a partir del curs 2022-2023. És el doble del que facturarà durant l'exercici 2021-2022, en què Rakuten està pagant 30 milions més variables pel patrocini del frontal de la samarreta i Beko 10 quilos per la roba d'entrenament. Ara bé, la quantitat que planteja l'operació amb Vegan Nation equival aproximadament a la xifra que va percebre el Barça la temporada 2020-2021 dels dos principals espònsors: 55 milions més variables de Rakuten per la samarreta de joc i 19 de Beko per la màniga i la indumentària d'entrenament.

Tencent, Polkadot i Spotify, els rivals de Vegan Nation

De totes maneres, Vegan Nation no és l'única empresa ben posicionada en aquestes negociacions, encapçalades per part del Barça pel director general, Ferran Reverter; el responsable de nous ingressos, Àlex Barbany, i el vicepresident de l'àrea de màrqueting, Juli Guiu, amb la supervisió del president, Joan Laporta. Tencent, un hòlding d'empreses d'inversió xineses especialitzades en la indústria del videojoc i la tecnologia de la informació, també s'ha mostrat molt interessada en patrocinar el Barça, tal com va avançar l'Sport i ha pogut confirmar l'ARA.

Però l'oferta amb més adeptes és la de la plataforma de música en streaming Spotify, que només s'ha postulat per al frontal de la samarreta. Una proposta que no arriba als 60 milions anuals mínims que s’havia marcat el Barça, malgrat que és una opció que es veu amb molt bons ulls per la bona reputació de la marca. Spotify té cert interès en desembarcar al món del futbol, com demostren els intents del seu CEO per adquirir una part de les accions de l'Arsenal, que finalment no van fructificar. Fonts de la negociació asseguren a l'ARA que aquesta empresa es valora molt per la seva imatge de marca i "per la seva connexió amb la gent jove". El problema està en les quantitats que ofereix, molt per sota de les que podria aportar Vegan Nation, que suma valors positius com la vida saludable amb un múscul econòmic imponent, tot i que genera algun dubte perquè opera amb criptomonedes.

De fet, des de la primavera esperen a l'ombra diverses empreses de criptomonedes que han fet ofertes molt atractives des del punt de vista econòmic pels tres actius de patrocini que estan lliures. En aquest sentit, Polkadot, un tipus de blockchain que es va començar a desenvolupar als Estats Units, és la que ha arribat amb més opcions a la recta final per l’alta quantitat que està disposada a oferir amb l’objectiu de convertir-se en patrocinador del Barça, ja sigui en el frontal, la màniga o la roba d’entrenament. Però la directiva de Laporta segueix sense sentir-se còmoda a l’hora de relacionar-se molt amb aquest sector, el qual considera especulatiu, de risc, molt variable i poc ètic. De totes maneres, es té en compte aquesta opció per si les negociacions amb les altres empreses esmentades no arriben a bon port. A més, des del club assumeixen que l'univers de les criptomonedes ja és una realitat del futbol, com demostren patrocinis que recentment han firmat el València (Chiliz) o el Sevilla (Naga).

Els 300 milions de seguidors són el principal atractiu

Fonts de les negociacions expliquen que, a falta de cracs mundials com Leo Messi, Neymar o Luis Suárez, que van ser el principal reclam per tancar el patrocini amb Rakuten el 2016 (malgrat que no va començar fins al 2017), l’atractiu actual del Barça per a les companyies interessades en lluir a la samarreta a partir de l'1 de juliol de 2022 són els 300 milions de seguidors que es calcula que el club blaugrana té a tot el món.

stats