Esports 08/02/2018

Plataforma per la Llengua reclama als equips de futbol que utilitzin el valencià

L'entitat ha posat en marxa una campanya per exigir la normalització de la llengua

Daniel Martín
2 min
D'esquerra a dreta de la imatge: Manuel Carceller, Neus Mestres i Miquel Àngel Picornell.

ValènciaTot en castellà. Els perfils a Facebook i Twitter, la web corporativa i les notes de premsa. Aquest és el balanç de la presència de la llengua pròpia en la comunicació de tres del sis equips de futbol més importants del País Valencià: l'Elx, l'Hèrcules i el Castelló. Un resultat que no és gens excepcional, ja que clubs amb molts més recursos econòmics com el Vila-real o el Llevant, i amb la majoria dels seus seguidors amb el valencià com a primera llengua, únicament usen l'idioma propi a la web. De fet, l'equip del groguet disposa d'un perfil a Twitter en castellà, anglès i àrab mentre que es manté mut en valencià. Únicament trenca aquesta diglòssia futbolística el València, el club amb més recursos financers, que disposa d’un compte de Twitter en valencià, tot i que a Facebook només comunica en castellà.

Taula amb la presència del valencià en la comunicació dels sis principals equips de futbol del País Valencià.

Per reclamar la normalització de l’idioma propi en les comunicacions dels clubs i en la relació amb l’aficionat, Plataforma per la Llengua ha presentat avui la campanya Fes un gol pel valencià. L’eix de la iniciativa és la web: ungolpelvalencia.org on l’entitat pretén recollir adhesions que visualitzin que aquesta reivindicació és compartida per molts aficionats. Per fer-ho possible, l’entitat comptarà amb grups d’aficionats dels respectius equips que difondran la iniciativa als municipis i als estadis de futbol.

Reunió amb els clubs

Un cop recollides totes les adhesions, Plataforma per la Llengua es reunirà amb les directives dels clubs per explicar-los la campanya, reclamar-los més implicació en l’ús del valencià i oferir-los assessorament lingüístic. "Necessitem moltes signatures per fer pressió i aconseguir canvis significatius”, ha defensat el delegat de la Plataforma per la Llengua al País Valencià, Manuel Carceller, que ha destacat que molts grups de seguidors mantenen perfils a les xarxes socials en valencià dels seus equips per l'absència dels oficials. Dos exemples d'aquestes iniciatives són els comptes no oficials del Llevant i el Vila-real @LlevantUE i @Groguets_Vale.

Des Plataforma per la Llengua denuncien que "l’absència del valencià en la comunicació virtual dels clubs suposa un greuge important per als seus socis i per a tots els seguidors valencianoparlants, ja que actualment la xarxa s’ha convertit en la principal via de comunicació entre equip i aficionats".

Segons l'organització, aquesta igualtat lingüística s’hauria de concretar en l’ús del valencià en la senyalització dels estadis de futbol, les comunicacions del club i l’atenció als aficionats.

La directora de l’entitat, Neus Mestres, ha destacat que “els equips de futbol formen part de la identitat i també de la projecció exterior del poble valencià”, i ha reclamat que els equips es converteixin en “un exemple" i una eina per a la normalització de la llengua.

stats