FITA A FITA
Esports 10/01/2020

El puig de Sant Miquel, entre oliverars infinits i les grans rutes de la Tramuntana

La ruta ens duu dalt d’un cim modest amb vistes impressionants del sector central de la Serra, a la frontera entre Alaró i Bunyola

El puig de Sant Miquel, entre oliverars infinits i les grans rutes de  la Tramuntana

PalmaEl puig de Sant Miquel s’ubica entre el clot d’Almedrà, Solleric i el puig de l’Alcadena. Un cim modest -poc més de sis-cents metres d’altura- al bell mig d’un enclavament estratègic per a moltes de les rutes que connecten el Raiguer amb la Tramuntana, camins antics d’arrels musulmanes que han esdevingut amb el pas del temps itineraris emblemàtics. No debades, aquest excursió s’emmarca dins l’òrbita del GR-221 Alaró-Tossals Verds-Lluc.

Durant tota la ruta gaudirem de belles i impressionants vistes d’una part important del sector central de la serra de Tramuntana i d’un paisatge exquisit on l’oliverar esdevé un element emblemàtic, gairebé icònic. La Font Figuera, Oli Clar i Solleric -per on transcorre el nostre itinerari- constituïren en el passat una sola possessió i, al mateix temps, un dels grans centres de producció d’oli de la serra de Tramuntana.

00’ Partim del punt quilomètric 18 de la carretera Ma-2100 (Alaró-Bunyola), des d’un revolt en el qual trobam els indicadors del GR-221 -Refugi de Tossals-, que ens conduiran pel camí vell de Solleric, que enllaçava Alaró amb la Serra. Es tracta d’una antiga via d’ús agrícola i ramader, però també de pelegrinatge. Restaurada fa anys anys pel Consell de Mallorca, hi transitaven traginers que anaven o venien de Sóller a través del pla de l’Ofre i Comassema pel pas de na Maria o els devots que pelegrinaven a Lluc creuant el torrent d’Almadrà en direcció a Almallutx i Escorca.

El camí asfaltat se segueix sense dificultat en aquest primer tram gràcies als indicadors de la Ruta de Pedra en Sec. A la dreta deixam dues camades, la de Son Fuster i la de l’Alcadena. 20’ Arribam a una bifurcació. Continuarem pel camí de terra que tenim davant, perfectament indicat. Passades dues barreres de ferro amb portellet per als vianants, 30’ el vial travessa el torrent de Solleric, on a l’esquerra apareixen les típiques pedres passadores que faciliten el pas quan el torrent baixa crescut.

Aquesta primera etapa de la ruta salva de manera còmoda i suau un petit desnivell de 150 metres, sempre custodiats per aquests dos grans queixals rocosos bessons, el Castell d’Alaró i del puig de l’Alcadena. 45’ Arribam a les cases de la Font Figuera. Deixam el camí principal i prenem el que tenim a la dreta, que volta per davant les cases i s’enfila pel vessant dret del comellar que baixa del coll del Sementeret o de l’Oli Clar. El camí entra i surt de l’alzinar, travessa dos portells sense barrera i voreja dos forns de calç. 1h15’ Trobam a la dreta un pou amb dipòsit i abeurador adossat, situat devora un plataner. Ja som a prop del coll, just ens queda una breu però intensa estirada per un coster on el pinar s’ha fet l’amo i senyor d’aquell entorn.

En un revolt molt marcat del camí a la dreta, hem de continuar recte per una variant que ens durà directe al coll del Sementeret 1h20’. A partir d’aquí hem d’estar molt atents a les fites i les senyes que hi puguem trobar. Un poc abans d’assolir una esplanada artificial, amb bones vistes cap al clot d’Almedrà, el camí gira bruscament a l’esquerra pel coster que baixa del puig de Sant Miquel. 1h30’ El viarany ens deixa sobre un coll de caçador, des del qual podem gaudir d’una bella vista (nord-est) formada pels cims de Tossals, n’Ali i Massanella. Giram a l’esquerra i continuam la pujada seguint fites i el rastre clar d’un tirany (nord-oest). Com més a prop del cim, més rost.

1h45’ Assolim el cim del puig de Sant Miquel (661 m), una estreta carena que ens ofereix l’espai just per poder asseure i contemplar una bella panoràmica de 360º. Mirant cap al Castell d’Alaró (sud-oest) i seguint el sentit de les agulles del rellotge observam al fons Orient, la Comuna de Bunyola i la serra d’Alfàbia, seguida de Lofra, na Franquesa i la Rateta (nord-oest). A la nostra esquena (nord), podem veure els puigs de Tossals Verds i Massanella. I ja per acabar la volta, l’Alcadena i Alaró (sud/sud-est).

Iniciam el descens pel mateix tirany de pujada fins al coll del Sementeret 2h00’. Continuam com si volguéssim tornar a les cases de la Font Figuera, tot i que just després de creuar una paret que travessa el coll de costat a costat, girarem radicalment de sentit. Voltam a l’esquerra fins a trobar un caminoi i començam a baixar cap a les cases de l’Oli Clar (nord/nord-est) per dins un espès alzinar que a poc a poc es va obrint cap a l’oliverar, assentat sobre robustes marjades.

2h25’ Arribam a les cases de l’Oli Clar, antigament integrades dins la possessió de Solleric, juntament amb les cases de la Font Figuera. Ara, tot just ens queda seguir el camí que surt de davant les cases i que volta per baix del puig de Sant Miquel, a partir d’ara sempre a la nostra esquerra. Un camí carreter, ample i còmode ens guiarà fins al coll de la Tanca Nova 2h55’. A l’esquerra, veurem el Sementer Gran als peus del puig i, a la dreta, una barraqueta i el puig de la Corona (575 m). Després d’un suau descens, ens ajuntarem de bell nou al GR-221 3h10’ i arribarem a les cases de Solleric 3h20’.

A partir d’aquí, seguim els indicadors que ens duran en direcció a Alaró. Passam per les cases de la Font Figuera 3h40’, on tancam el circuit de la nostra ruta, i continuam descendint paral·lels al torrent de Solleric, custodiats a esquerra i dreta, pel puig de l’Alcadena i el Castell d’Alaró, fins que el mateix camí el travessa i ens acostam a l’Olivaret, a la dreta. Ara ja per camí planer, entre sementers i oliverars, arribarem al tram asfaltat del camí vell de Solleric i així fins a la carretera Ma-2100 (Alaró-Bunyola), on finalitzam la marxa 4h20’.