FENT CAMÍ
Esports 06/07/2018

Des de Son Moll a la Font de la Cala i Canyamel

És una ruta per gaudir d’una vasta panoràmica de tota la costa calarajadera d’antics pescadors

Juanmi Mas
Des de Son Moll a la Font de la Cala i  Canyamel

PalmaAquesta ruta recorre la costa de Cala Rajada, entre Son Moll i la Font de la Cala, o viceversa. Des de Son Moll, el recorregut comença al passeig de les Atzavares, durant el qual es va passant per diminutes caletes, antigues cases d’estiueig i petites cases de pescadors. A la vegada es gaudeix d’una vasta panoràmica de tota la costa calarajadera. La Pedruscada, n’Aguait i el Carregador són algunes de les cales que cal destacar. Abans d’arribar a la Font de la Cala, des de la cala del Carregador, la ruta transita per un camí paral·lel a la costa, amb trams de certa dificultat i grans pedres, cosa que requereix la indumentària i el calçat adequats. Per a aquest darrer tram, a partir de la platja del Carregador es pot optar per fer el recorregut per la zona urbana, seguint la carretera.

Inici de la ruta

Començam a l’entrada de la platja de Son Moll (al costat d’un panell informatiu). Des d’aquí, baixam uns graons per continuar per la passarel·la de fusta que travessa la platja i ens connecta amb el passeig de les Atzavares. Des de Son Moll podem observar una bonica panoràmica de la costa de Cala Rajada amb el far, els jardins de Can March, el port, el passeig marítim, etc,) i que, a més, passa per la petita cala de la Pedruscada, on gaudirem del colorit de les antigues cases d’estiu i de pescadors. El passeig de les Atzavares acaba a la cala de n’Aguait (al costat de l’hotel).

Continuarem per l’escala del fons de la cala i, girant a l’esquerra, continuarem per la carretera seguint les fites fins a la cala del Carregador, des d’on ens endinsarem en una zona de bosc al costat de la mar, amb un recorregut amb certa dificultat per l’abundància de roques, tot i que es pot optar per finalitzar el recorregut des del carregador per la carretera general fins a la Font de la Cala, que és una opció més fàcil).

Característiques de la segona part

Aquesta segona part de la ruta recorre la costa, entre la Font de la Cala i la costa de Canyamel. Des de la platja de la Font de la Cala, el recorregut comença travessant Cala Provençals, una zona residencial de somni, fins a arribar a un pinar des del qual un camí -primer pla i després amb un ascens brusc- que ens mena fins a la torre del Cap Vermell (es tracta d’uns trams de bastanta dificultat). Una vegada assolit el cim, s’albira una espectacular vista de tota la comarca. L’ascens (o descens) a Canyamel és més senzill. En arribar a la zona urbana arribarem a la platja, passant per la zona humida del torrent de Canyamel, una de les joies mediambientals de l’illa.

Segona part des de la Font de la Cala

A partir d’aquí seguirem la ruta des de la Font de la Cala seguint les fites de color blau i travessarem, al costat del mar, la zona residencial de Cala Provençals. Durant aquest recorregut inicial passarem per dos berenadors (zones públiques de descans) que es poden tenir en compte en cas que hom faci la ruta de la mar completa. Ja al final de la urbanització arribarem a una cantonada amb un gran portal. A partir d’aquí ens endinsarem en una sendera que corre entre una frondosa pineda, ben senyalitzada amb les fites del mateix color que la ruta.

Minuts després comença una abrupta ascensió d’uns deu minuts, fins a assolir la lloma del pujol.

Arribats a aquest punt, aprofitarem per realitzar una breu pausa per recarregar forces i, així, gaudir també d’una esplèndida panoràmica, que deixam enrere, de tota la costa del municipi. Davant també podrem veure la coneguda torre del Cap Vermell, cap a on ens dirigirem. Una vegada assolida la torre (recentment restaurada pel Ministeri de Foment i l’Ajuntament de Capdepera), observarem a un costat la costa nord del municipi i els seus nuclis, i a l’altra banda, el nucli de Canyamel i la serra de Son Jordi. És necessari destacar que l’ascensió, en alguns punts, pot resultar una mica més complicada, si les roques, amb motiu de la humitat, estan relliscoses, per la qual cosa s’aconsella, especialment en aquests casos, l’ús d’un calçat adequat. Una vegada arribem a la torre, iniciarem el descens cap a Canyamel, des d’on ens dirigirem a la zona humida de la desembocadura del torrent, la qual està protegida pel seu valor mediambiental. Des del pont travessarem el tram de la platja, en el passeig de primera línia, fins a arribar a la zona dels pins, on es troba el final de l’etapa, fins a la parada dels taxis.