CICLISME ADAPTAT

“Aquesta no és una illa del tot segura”

La directora de la Handbike Mallorca destaca la gran capacitat de superació dels esportistes

La handbike, un tricicle amb un conductor estirat que pedaleja amb les mans. Si és perillós anar amb bicicleta, molt més amb la handbike. Com a mesura de seguretat, els practicants d’aquest esport es fan visibles per les banderoles verticals quan circulen gairebé arran d’asfalt. Tot i que els resta velocitat, permet que els vehicles tinguin present un element més visual i els ajuda perquè els conductors puguin tenir més cura quan s’apropen a ells. Per a ells és habitual algun accident i hi ha hagut casos també de morts aquest any per atropellaments. Cal continuar treballant en la conscienciació i perquè la gent conegui aquest esport -en majúscules- que cada dia té més adeptes, més seguidors i més practicants.

L’origen del handbike a les Balears

Mix Manresa és un gran practicant del handbike que el 2014 va proposar l’organització d’una prova de ciclisme adaptat a l’illa de Mallorca, una pràctica que és ideal per la geografia de les Illes Balears amb etapes de pla, etapes de muntaya i, segons comenten els mateixos esportistes, amb uns paratges increïbles. Elsa Artigas és la directora de la cursa Handbike Mallorca Tour Toyota. “L’organització es va adonar de la capacitat insuperable d’aquests esportistes: entrega absoluta, gran capacitat de superació i una energia capaç de contagiar qualsevol que els envolta”, explica Elsa. Al principi, la idea de Mix Manresa, va semblar una bona oportunitat per organitzar la primera edició. De la mà de Karen Darke, handbiker anglesa, medallista a Londres i Rio i instal·lada al Port de Pollença durant els mesos d’hivern, va ajudar a donar a conèixer la prova internacionalment i així es varen plantar en primera línia de sortida els millors handbikers d’arreu d’Europa. “A partir d’aquí, la cursa ha anat creixent en popularitat i en nivell. Així i tot, volem continuar fomentant l’essència de la cursa: no importa tant qui és el primer a arribar a meta sinó aconseguir el que un es proposa”, sentencia la directora de la cursa. La vida d’un handbiker és molt semblant a la de qualsevol altre esportista. Parteix d’una planificació, períodes d’entrenament, un pla de nutrició, sessions de fisioteràpia, recuperació...

Vida i seguretat del ciclista adaptat

Acostumen a fer un total 12.000 km cada any i entrenen sis dies a la setmana una mitjana de tres hores. Tot i ser, molts d’ells, esportistes professionals, es troben amb grans dificultats a l’hora de trobar patrocinadors i hi ha grans diferències entre països de la Unió Europea en l’àmbit de finançament i suport a l’esport adaptat. Quant a la seguretat, Elsa opina que, des del seu punt de vista, “no és del tot una illa segura. Així i tot, el boom de ciclistes que està arribant per practicar aquest esport a l’illa i l’afició que hi ha, crec que afavoreixen que ho sigui molt més que en altres indrets”. Mesures com, recentment, el fet de tallar el trànsit durant els mesos d’estiu a Formentor “és una bona iniciativa per a tot el col·lectiu i també una molt bona notícia per al medi ambient” explica Elsa Artigas. El Consell de Mallorca té registrats 2.129 km de vials per a cicloturisme, 135 dels quals no són recomanables a causa de la densitat de trànsit, que impedeix garantir la seguretat dels usuaris. En canvi, la xarxa viària ofereix 528 quilòmetres d’ús preferent per a cicloturistes.

. Mallorca Hand Bike

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF