Supermercats

Juan Roig (Mercadona): “Tenen raó, hem apujat una burrada els preus"

El president de la cadena de supermercats justifica l'encariment de productes que va denunciar el govern espanyol

3 min
El president de Mercadona, Juan Roig, durant la presentació de resultats de la companyia durant el 2022, celebrada aquest dimarts a la localitat valenciana de Paterna.

Paterna“Tenen raó, hem apujat una burrada els preus”. Aquesta ha estat la reflexió més destacada que ha fet el president de Mercadona, Juan Roig, en la presentació de resultats de la companyia celebrada aquest dimarts a la localitat valenciana de Paterna. Una compareixença que ha estat precedida per una intervenció de l'empresari de gairebé mitja hora amb la qual Roig ha respost a les crítiques, entre d'altres, de la ministra de Drets Socials i secretària general de Podem, Ione Belarra, que el va qualificar recentment de "capitalista despietat" i va sol·licitar la intervenció pública de les companyies de distribució d'aliments.

En la seva compareixença, l'empresari valencià ha admès l'elevat increment de preus de la cistella de la compra, però l'ha justificat per l'augment de la inflació i uns escenaris econòmics "inimaginables i no previstos", en referència a la pandèmia de coronavirus, l'escassetat de matèries primeres i la guerra d'Ucraïna. “Els preus els marquen l'oferta i la demanda”, ha insistit el president de Mercadona.

En aquest sentit, ha afegit que el 2022 els preus que va pagar la companyia als seus proveïdors es van incrementar un 12%, mentre que els que l'empresa va cobrar als clients van créixer un 10%. "Ens hem deixat la pell en aquests dos punts", ha emfatitzat Roig, que ha assegurat que la seva empresa ha fet de "dic de contenció" entre els productors i els consumidors, fins al punt de "tensar" la seva relació amb les empreses que li subministren els productes.

Defensa dels beneficis

L'empresari valencià també ha defensat els guanys que obtenen les companyies. Durant el 2022 Mercadona va vendre per valor de 31.041 milions, un 11% més que l'exercici anterior, i va guanyar 718 milions, un 5% més. “¿Tenir beneficis és una cosa bona o dolenta?”, ha preguntat Roig a l'auditori de periodistes. La seva resposta: “Igual que menjar, tenir beneficis és indispensable per a una empresa, però si és l’únic objectiu, no és saludable”. I ha afegit: “Els empresaris, els directius i els treballadors, a través dels components d’una empresa, són els que serveixen per generar riquesa en un país”.

En aquesta línia, el president de Mercadona també ha detallat que el 2022 el marge de benefici de la companyia es va reduir un 0,6%, fins als 0,025 euros de guany per euro venut, una de les rendibilitats més baixes de la seva sèrie històrica, i que, malgrat això, van augmentar en 3.000 persones la plantilla, fins als 99.000 treballadors. També ha emfatitzat que els membres de la plantilla han rebut un increment del sou en consonància amb el creixement de l'IPC, 5,7% a Espanya i un 9,6% a Portugal. Pel que fa al nombre de supermercats, l'any 2022 la companyia en va obrir 14 i va arribar als 1.676 establiments.

Contra el topall

Sobre la contenció de preus, Juan Roig s'ha oposat a qualsevol mesura que intenti fixar un màxim. "Topar els preus és un brindis al sol, és impossible. Seria només il·lusori perquè el topall es compensaria amb altres productes", ha assegurat l'empresari. "Nosaltres, artificialment, no abaixarem els preus", ha afegit Roig abans de reclamar que les administracions afavoreixin les companyies creant les millors condicions possibles però "sense concedir subvencions".

Pel que fa a una altra de les polèmiques de les últimes setmanes com és el trasllat de la seu de Ferrovial als Països Baixos, el president de Mercadona s'ha limitat a defensar la llibertat de les empreses. "Les regles de joc des que som a la Unió Europea són que hi ha llibertat de circulació de persones i capitals", ha conclòs.

stats