Economia 01/08/2018

Els taxistes declaren una treva i posen fi a la vaga

Álvarez promet als seus companys que si Foment no compleix provocaran “la Tercera Guerra Mundial”

Natàlia Vila / Núria Martínez
5 min
Els taxistes de Barcelona i de Madrid desconvoquen la vaga

Barcelona / MadridVuit dies de vaga, sis tallant el trànsit al centre de Barcelona, tres reunions maratonianes a Madrid i una hora d’assemblea final. Això és el que ha necessitat el sector del taxi per satisfer les seves peticions. Ahir, tocades les onze de la nit, els taxistes de Barcelona van decidir desconvocar la vaga que mantenien des de dimecres de la setmana passada. Ho van fer en una votació a mà alçada i sense recompte oficial, a la mateixa avinguda de la Gran Via. També a Madrid, minuts després, els taxistes desconvocaven la protesta.

A Barcelona, els vaguistes també van votar a favor de buscar un dia, del mes de setembre, per oferir els seus serveis gratuïts per a tothom. “Serà la nostra manera d’agrair als ciutadans de Barcelona l’esforç i compensar-los per les molèsties que els hem ocasionat”, va argumentar el portaveu d’Élite Taxi, Alberto 'Tito' Álvarez.

La reunió a Madrid va acabar ahir tocades les deu de la nit. Pocs minuts després el somriure del portaveu dels taxistes i les abraçades amb els seus companys ja denotaven un sentiment de victòria entre els representants del sector del taxi. “El govern espanyol i el ministre han accedit a cedir les competències [del taxi] a les comunitats autònomes que ho requereixin i també als ajuntaments que ho requereixin”, va anunciar Álvarez entre crits eufòrics de victòria dels seus companys de sector. “És més que suficient i és exactament el que els hem demanat”, va assegurar Álvarez, que va continuar explicant el contingut de la reunió als assistents. El cansament, els nervis i la desconfiança, però, no van trigar a arribar i, a mesura que passaven els torns de paraula, els retrets i les divergències es van accentuar.

A molts dels taxistes no els va agradar la idea que el desenllaç final i el compromís per escrit –en forma de decret– per limitar les llicències VTC (que són les que utilitzen les empreses com Uber i Cabify per operar) s’allargui fins a mitjans de setembre. “Ens volen fer perdre el temps i tirar la pilota endavant”, asseguraven alguns taxistes a crits. “Jo no em penso moure d’aquí”, exclamava un altre.

Vehicles circulant per la Gran Via aquest matí, després que ahir marxessin els taxis que l'havien ocupat durant una setmana

Abans que la situació fos límit, i després de reclamar “unitat” diverses vegades, Álvarez va donar pas a la votació, on els partidaris de “suspendre la vaga fins al setembre a l’espera del que acabi fent el govern espanyol” van ser aclaparadorament majoritaris. “Plantegem una treva; si al setembre no compleixen provocarem la Tercera Guerra Mundial”, els prometia el portaveu d’Élite Taxi.

La batalla per la ràtio 1/30

Després d’una setmana sencera de vaga de taxis a Barcelona (i del suport del sector en moltes altres ciutats d’Espanya) el govern espanyol va oferir ahir a les comunitats autònomes la possibilitat de regular les VTC. Tot i que fins ara s’havia parlat de traspàs de competències, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, va aclarir durant la Conferència Nacional de Transports que el que es farà és simplement habilitar les comunitats autònomes que ho vulguin perquè puguin fer la seva pròpia regulació.

El nou marc normatiu es farà, probablement, mitjançant un decret llei que modificarà la llei de transports i que no estarà a punt, com ja advertia Álvarez als taxistes, fins al mes de setembre. Aquest nou marc normatiu permetrà a les autonomies variar la ràtio 1/30 (la que estableix que només hi hagi una llicència VTC per cada 30 de taxis, i que reclama el sector) fixada pel Tribunal Suprem, sempre que beneficiï el sector del taxi.

Actualment a Catalunya hi hauria d’haver un total de 450 VTC, però la realitat és que són un total de 2.000. A més, n’hi ha 2.000 més que tenen pendent la concessió. Que la regulació passés a mans de les comunitats i dels ajuntaments era una de les demandes que van traslladar els taxistes a la reunió de dilluns i que Foment ja va acceptar. Precisament per aquest motiu Ábalos ja va desitjar aleshores que el resultat de la reunió fes desconvocar la vaga.

Regulació a banda, una altra de les mesures que va proposar el govern espanyol a la reunió va ser la creació d’un grup de treball en un termini de tres mesos que estudiï solucions perquè es compleixi la polèmica proporció 1/30.

La majoria de comunitats van sortir satisfetes de la trobada, però es van mostrar a l’expectativa del decret del setembre. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, va titllar la reunió de “constructiva” i “amb un diàleg positiu”, però va insistir que les propostes del ministre “s’han de concretar”. “Fins al setembre no hi haurà una proposta prou concreta”, va concloure Gavín.

LES XIFRES DEL CONFLICTE

L’oci nocturn cau un 35% a Barcelona

Segons la Federació Catalana d’Associacions d’Activitats de Restauració i Musicals (FECASARM), els locals d’oci nocturn a Barcelona han registrat una pèrdua de clients d’entre un 20% i un 35% a causa de la vaga del taxi. Tot i això, el percentatge varia en funció de la zona de la ciutat i, d’acord amb les dades facilitades per la patronal, la zona alta ha sigut la més perjudicada per les aturades. De fet, locals com Otto Zutz o Nuba han perdut al voltant del 35% de la seva clientela. Salva Vilanova, president de FECASARM Barcelona i director de la Sala Apolo, reclama que “s’hi posi fi com més aviat millor” perquè, diu, “s’està fent un mal irreparable al sector turístic de la ciutat”.

Més de 60 denúncies per agressions a les VTC

La Policia Nacional ha detingut tres taxistes a Madrid durant la setmana d’aturades i està investigant més d’una seixantena de denúncies arreu de l’estat espanyol per presumptes agressions físiques a conductors i danys a vehicles amb llicència VTC. Des d’Unauto lamenten els atacs amb ous i àcid contra els seus treballadors. En un comunicat, l’associació ha denunciat que, més enllà de les coaccions, també han hagut de fer front a amenaces de mort.

Les descàrregues d’Uber i Cabify es disparen

Des que va esclatar la vaga de taxistes, les descàrregues de les aplicacions de mòbil d’Uber i Cabify s’han disparat a Espanya. Segons les dades que ofereix App Annie –una plataforma que recull dades de la botiga virtual d’Apple–, Uber i Cabify són la setena i la segona aplicació més descarregades, respectivament. Aquesta xifra contrasta amb la que es va registrar el 24 de juliol, just el dia abans que comencés la vaga. Llavors Uber era la 63a aplicació més baixada als dispositius iOS a Espanya, mentre que Cabify ocupava la 98a posició.Totes dues han sobrepassat plataformes com Netflix, Spotify o YouTube en el rànquing.

stats