Guerra entre Israel i Palestina

Starbucks i McDonald's, afectats pels boicots del conflicte entre Israel i Hamàs

La cadena de cafè i el grup de menjar ràpid reconeixen impactes en les vendes i asseguren que no tenen agenda política

ARA
2 min
Imatge d'un jove client a la terrassa d'un Starbucks / EFE

BarcelonaLes alternatives casolanes als productes de Starbucks han proliferat per les xarxes després de les campanyes de boicot nascudes arran de l'ofensiva militar d'Israel a Gaza. McDonald's advertia aquesta setmana que les seves vendes trimestrals més recents s'han vist afectades pels boicots relacionats amb la guerra. Però es poden quantificar aquests impactes en aquests dos gegants?

La cadena de cafè més gran del món va topar amb activistes que demanaven evitar la difusió dels seus productes després que l'empresa demandés el seu sindicat de treballadors per una publicació a les xarxes socials a l'octubre. Segons la cadena, Workers United va violar la seva marca comercial utilitzant el nom i el logo de l'empresa quan va decidir mostrar la seva solidaritat amb els palestins en una publicació a la xarxa social X. El sindicat hi va respondre judicialment defensant que la companyia va difamar-los donant a entendre que donaven suport al terrorisme i la violència, informa el Financial Times.

En una carta oberta a finals de l'any passat, el conseller delegat de la companyia, Laxman Narasimhan, va afirmar que les seves botigues havien experimentat incidents de vandalisme en ciutats de tot el món, inclosos els Estats Units. En un altre comunicat, la companyia defensava que no tenia "cap agenda política" i rebutjava els rumors que deien que feia servir els seus beneficis per finançar "qualsevol operació governamental en qualsevol lloc".

"Hem vist un impacte negatiu en el nostre negoci a l'Orient Mitjà", va dir Narasimhan en una conferència sobre resultats. Les vendes de la cadena als Estats Units també s'han alentit des de mitjan novembre, impulsades en part per "percepcions errònies" sobre la seva posició sobre el conflicte, va afegir.

En aquest context, els analistes es pregunten si els boicots tenen el poder de causar un efecte financer real a Starbucks. El cert és que l'impacte dels boicots és difícil de quantificar: segons Matthew Goodman, analista sènior de la firma d'investigació de dades M Science, la possibilitat de vincular la desacceleració a algun boicot "és molt, molt difícil, tot i que Starbucks va reconèixer el seu impacte".

El gegant de les hamburgueses

En el cas de McDonald's, les vendes a les seves botigues de la divisió amb llicència internacional, que cobreix més de 80 mercats, van situar-se per sota les expectatives dels analistes durant tres mesos fins a finals de novembre. La companyia va atribuir aquesta desacceleració principalment a la caiguda de la demanda als seus restaurants de l'Orient Mitjà, així com als països predominantment musulmans, com Indonèsia i Malàisia.

De fet, el moviment Boicot, Desinversions i Sancions (BDS) contra Israel va donar suport a la campanya contra la cadena de menjar ràpid l'any passat després que la franquícia de McDonald's al país hebreu anunciés a les xarxes socials que havia donat milers de menús gratis al personal de l'exèrcit. El conseller delegat de la companyia, Chris Kempczinski, va dir a LinkedIn el mes passat que diversos mercats de l'Orient Mitjà i alguns de fora de la regió estaven experimentant un impacte comercial significatiu a causa de la guerra. "Estem consternats per la desinformació i els informes inexactes sobre la nostra posició en resposta al conflicte a l'Orient Mitjà. McDonald's no finança ni dona suport a cap govern implicat en aquest conflicte", va afegir.

stats